Kan man gö vad som helst för att hästen ska gö som man vill?

W

Wobbler

Kan man verkligen göra vad som helst för att få en häst att göra som man vill?
Jag kollade på en ridlektion förut med en ridlärare som gjorde sånt som inte jag tyckte var rätt i alla fall.
De hoppade och när hästen inte gick fram så kastade ridläraren sporrar på hästens bak/bakben och sparkade sand på den o.s.v.
Kan man verkligen göra sånna saker för att hästen ska gå som man víll?
Om man tvingar hästen sådär så blir den väl rädd och dressyr/hoppning blir plötsligt tråkigt när man tvingar den.
Man ska väl sammarbeta med hästen och inte motarbeta...
Hur tycker ni??
 
Jag tycker att när man ser sånt här, ska man fråga de andra som sitter på läktaren om liknande saker har hänt tidigare. Och i så fall om det har hänt, ta med sig några av övriga läktarbesökare och söka upp ridläraren och fråga varför han/hon gjorde så. Kan han/hon inte lämna någon trovärdig förklaring bör man gå vidare genom att kontakta personalansvarig ofta ridskolechefen och be honom/henne ta upp beteendet på ett personalmöte.

Det blir i alla fall oftast inte bättre av att man sitter och ojar sig här över hur det får gå till ute på landets ridskolor.

:bow:
 
Man kan i alla fall samtala med de som sitter på läktaren och se om de har samma uppfattning som en själv och i så fall söka upp instruktören ifråga och be om en förklaring.

:bump:
 
Fanns ingen annan än min polare på läktaren...
Dom i stallet förklarade för oss att hon verkliken "vill" och är envis och gör allt för att det ska gå.
 
Okey. Jag håller i alla fall med dig, att det är en lite konstig inställning att "göra allt" för att tvinga en häst som uppenbarligen inte vill. Det kan ju faktiskt ha varit så att hästen hade ont och därför protesterade. Hoppas att hon är trevligare nästa gång.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 859
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp