Kan man göra något för att minska svullnad av insektsbett? (Bett i sadelgjordsstaden)

Badtz Maru

Trådstartare
Insektsjäklarna har nu flera ggr lyckats bita ena kusen precis framför magplattan på insektstäcket, och det blir då där sadelgjorden (och även tömkörningsgjorden) normalt sitter. Hade en mindre svullnad för tre veckor sedan, så det blev promenader för hand och longering i en vecka innan jag vågade ha någon typ av gjord på igen. Men nu förra veckan har han antingen blivit biten av en jättebroms eller geting för nu blev det en rejäl svullnad .Allmäntillståndet i övrigt var gott. Första dagen var svullnaden som en halv apelsin, nu efter en vecka är det ca 1 cm "högt" men har brett ut sig över ett större område, så volymmässigt har det egentligen inte minskat så mycket.

Jag har promenerat och longerat under en vecka igen, men skulle verkligen behöva motionera hästen ordentligt då han har en del problematik som gör att han mår bäst om han kan arbetas ordentligt. Barbackaridning är inget alternativ. Om med tanke på hur lite volymen minskat på en vecka så känns det som det kommer dröja länge innan han är återställd.

Finns det något man kan göra för att skynda på minskningen av svullnaden? När han fick det kylde jag med vatten och tvättade med alsolsprit. Upplever inte att han tycker att det kliar, varken då eller nu. Antihistamin är väl främst klådstillande? Eller minskar det även svullnaden? Kortisonsalva? Är det risky mtp att målet är att så fort som möjligt få på en gjord igen ifall huden tunnas ut? Någon annan idé?
 
Hirudoidsalva fick en stallkompis ordinerat vid svullnad av insektsbett i alla fall.
Den är för människa och var i alla fall då receptfri på apoteket.
Det var i och för sig lite mjukare hängig svullnad, troligen av massivt knott angrepp. Men det är ju enkelt att prova.

Edit: att det är en utbredd svullnad låter lite som det stallkompisens häst hade..
 
Jag har använt vegebom salva på svullna insektsbett, funkar väldigt bra och svullnaden brukar se betydligt bättre ut dagen efter. Den är inflammationshämmande och dessutom Insektsavstötande :)

Dock tävlingskarens ett par dagar...
 
Hydrokortisonsalva funkar, men har karens på 96 timmar om jag inte minns fel.

Det kan också funka att ta en vanlig huvudvärkstablett, helst med acetylsalisylsyra, och blöta upp i lite vatten och kladda på insektsbettet. Ju snabbare man gör det, desto bättre effekt.
 
Tack för alla tips. :up: Jag fick härda ut med promenader och longering men jag ska ha dem i åtanke om vi får samma problem nästa sommar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp