Kan man ha hela trädgården som hundgård?

__sofia__

Trådstartare
När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är tillräckligt stor för kraven för tre hundar (och mer) med ett rum inomhus på 6 kvm som är uppvärmt, ett rum "inomhus" på 9 kvm som inte är uppvärmt, ett extra upphöjt krypin med utkikshål som ena hunden älskar etc. Staket på 180 cm och armeringsnät i botten för att de inte ska kunna gräva sig ut.

Men, jag har ett hus med hundlucka och en trädgård på 2000-2500 kvm som är inhägnat med ca 150 cm högt nät. Är jag ute med hästarna eller gör annat sådant är hundarna normalt sett lösa i trädgården/inomhus, dvs det har aldrig varit några problem att låta de gå där någon/några timmar utan uppsikt och de är egentligen mer chilla där än i hundgården. Hundarna accepterar att vara i hundgården, och håller sig tysta och lugna när jag är iväg (utöver när någon går/cyklar/rider förbi då de vaktar - vi bor på landet), men de kan bli taggade och springa runt när jag släpper ut dem (det är dock hundar med mycket energi som springer för det mesta) och jag tror egentligen att de skulle föredra att ha tillgång till hela trädgården och huset. Förra veckan hade jag en dag lyckats glömma stänga en av grindarna mellan hundgården och trädgården, och då hade troligtvis den äldsta av dem spenderat majoriteten av dagen i sin favoritfåtölj inomhus, bara gått ut för att kissa, och stod (för att vara henne) lugnt i farstun och hälsade. De andra två kom ut från huset till trädgården när jag kom hem, dvs de hade valt hus och trädgård framför hundgården. Och om det är ordentligt kallt känns det säkrare temperaturmässigt om de skulle ha tillgång till huset (vars temperatur inte är beroende av att ett element har tillgång till el)

Kan man använda huset och trädgården som hundgård där de kan vara om jag ska vara borta fler timmar? Går det fixa det så att det går?
 
Nu har jag inte koll på vad du har för hundar, men jag tänker att 150cm högt staket inte är speciellt högt och risken finns att de hoppar över om det dyker upp något spännande utanför, framförallt om du inte är med dem. Men om du har ett tillräckligt bra staket för dem, då är det väl en superbra idé att låta dem vara i huset istället? :) Tänk dock på att det riskerar att bli mycket mer smutsigt hemma. Nu vet jag inte hur du brukar göra, men om jag hade haft hus med hundlucka och mina hade fått gå ut och in som de ville, då hade jag begränsat antalet rum de kunde vara i för att inte behöva städa precis överallt varje dag.
 
Nu har jag inte koll på vad du har för hundar, men jag tänker att 150cm högt staket inte är speciellt högt och risken finns att de hoppar över om det dyker upp något spännande utanför, framförallt om du inte är med dem. Men om du har ett tillräckligt bra staket för dem, då är det väl en superbra idé att låta dem vara i huset istället? :) Tänk dock på att det riskerar att bli mycket mer smutsigt hemma. Nu vet jag inte hur du brukar göra, men om jag hade haft hus med hundlucka och mina hade fått gå ut och in som de ville, då hade jag begränsat antalet rum de kunde vara i för att inte behöva städa precis överallt varje dag.
Jag tror att staketet som är runt tomten är svårare att hoppa över utifrån sin höjd än om det varit av en annan typ - det är viltstängsel med hyfsat tunna trådar som inte syns lika tydligt som en t.ex. träribba, så det är nog svårare för dem att hoppa över den än om det varit t.ex. helt i trä eller en träribba överst. Hittills har de i alla fall aldrig visat någon tendens att de velat ta sig över :)

Mycket mer smutsigt vet jag inte, det är redan smutsigt ;) Framförallt på golvet precis vid hundluckan blir det redan snabbt lera och grus ;) Däremot så avgränsa köket och badrum hade kunnat vara bra om det inte är helt städat så att de inte snor till sig något de inte ska ha - två av dem älskar tomma matförpackningar :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst om domen som gällde en travhäst som hade blivit skrämd av en hund och där hundägaren hade blivit ersättningsskyldig. Men...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 172
Senast: mamman
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 455
Senast: machafuko
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp