Kan man köpa kohasig häst?

hästälskare45

Trådstartare
Hejsan! Jag rider en jättefin C-ponny då och då, och han beter sig fint i både dressyr och hoppning, gör allt för sin ryttare. För ett tag sedan märkte jag att han var en aning kohasig, det är inget jag märkt i ridningen, men ser det bara när jag sköter om honom.
Har fallit så djupt för honom och funderar på köp, tror ni att det kommer bli ett problem att han är lite kohasig senare? 🤔 Tacksam för svar!😊
Såhär ser hans belastning på bakbenen ut:
9E554743-671D-4C76-80D3-9A1879E5A495.jpeg
 
Du kanske ska lägga upp bilder på hela benen, eller hela hästen och från olika vinklar, bilderna här säger inte så mycket. Två av dem har inte ens med hasen och den 3:e är framifrån.

Mindre avvikelser spelar sällan någon roll, få hästar har helt perfekta ben.
 
Ser på bilderna ut som bakbenen är mer utåtroterade hela vägen. Kan vara både exteriört och muskulärt (m.m). Det ger förstås sämre förutsättningar för lederna än om benställningen varit "korrekt", men behöver inte innebära problem. Viktigt att väga in hur hästen rör sig, speciellt under belastning.
Är inte ovanligt att unghästar är så bak och sedan får normal benställning senare när de musklat sig mer/bättre.
 
Hejsan! Jag rider en jättefin C-ponny då och då, och han beter sig fint i både dressyr och hoppning, gör allt för sin ryttare. För ett tag sedan märkte jag att han var en aning kohasig, det är inget jag märkt i ridningen, men ser det bara när jag sköter om honom.
Har fallit så djupt för honom och funderar på köp, tror ni att det kommer bli ett problem att han är lite kohasig senare? 🤔 Tacksam för svar!😊
Såhär ser hans belastning på bakbenen ut:
Visa bifogad fil 38191

Om han har hållits igång kontinuerligt och hållit för det skulle jag inte vara jättebekymrad över en sån grej. Det låter ju också som om temperamentet med råge kompenserar eventuella nackdelar med benställningen.
 
Håller med om helhetsbilden. Jag hade en kamel som såg ut som ett slaktök om man fotograferade på gången. Allt insjunket, lika mycket utstrålning som en övermogen gurka. Men IRL en ganska hygglig kuse.
 
En häst jag tillfälligt hade hand om för många år sedan (jag tog akut emot hästen pga vanvård i det hem hen befann sig i och hen flyttade senare till nytt hem då jag inte hade någon möjlighet att ha kvar hästen hos mig) var så kohasig bak att hen slog ihop haserna då och nu. Hen var då unghäst och jag var rädd att hen inte skulle ha någon framtid för det var verkligen så illa. Med rätt mineralbalans och rätt rörelse blev det mycket bättre och trots att hen fortfarande är kohasig, om än mycket mindre än tidigare, har hen senare inte haft några problem vad jag vet om (jag har följt hästen på avstånd). Hen är numera en bra bit över 20 år.

Hur en häst står på stallgången har mindre betydelse. Fota eller filma hästen bakifrån vid rörelse och se hur det ser ut. Som alltid är en ordentlig besiktning innan köp klokt att göra. Är hästen igång på den nivå du önskar ha sedan och har varit det under minst ett år men helst längre så är risken mindre att det ska ställa till det senare. Har hästen haft problem är ju däremot risken större även för framtida problem.
 
Du kanske ska lägga upp bilder på hela benen, eller hela hästen och från olika vinklar, bilderna här säger inte så mycket. Två av dem har inte ens med hasen och den 3:e är framifrån.

Mindre avvikelser spelar sällan någon roll, få hästar har helt perfekta ben.
Absolut! Kan ta lite från olika vinklar idag! 😊
 

Alltså det är fortfarande bilder där hästen står på gången och står och lutar sig och foton tagna från snett framifrån, och helt omöjligt att bedöma sådant .

Ta bilder på hästen framifrån, bakifrån och från sidan när den är korrekt uppställd ute. Och gärna några rörliga klipp .
 
Hejsan! Jag rider en jättefin C-ponny då och då, och han beter sig fint i både dressyr och hoppning, gör allt för sin ryttare. För ett tag sedan märkte jag att han var en aning kohasig, det är inget jag märkt i ridningen, men ser det bara när jag sköter om honom.
Har fallit så djupt för honom och funderar på köp, tror ni att det kommer bli ett problem att han är lite kohasig senare? 🤔 Tacksam för svar!😊
Såhär ser hans belastning på bakbenen ut:
Visa bifogad fil 38191
Vi hade ett hingstföl med ungefär samma benställning och jag tror han fick en 7:a på benen när han visades som treåring, ett poängs avdrag för detta vilket inte är så jättemycket om jag kommer ihåg rätt.
 
Vi hade ett hingstföl med ungefär samma benställning och jag tror han fick en 7:a på benen när han visades som treåring, ett poängs avdrag för detta vilket inte är så jättemycket om jag kommer ihåg rätt.

Hur bedömer du benställningen på TS häst utifrån de bilder som visats ?
 
En aning kohasig har inte så stor betydelse. Många vilda djur är ju lite kohasiga, det är värre om den är hjulbent. Vad jag kan se på bilderna så är det inte så mycket att jag skulle låta bli att köpa den om jag gillade den.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 016
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Köpa hästen? Hej, jag funderar på att köpa en maxad c ponny som är lite osäker (sparkar o stark ibland) men ser potential i henne. Jag...
Svar
8
· Visningar
1 001
Senast: Sho
·
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 316
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp