Kan man komma oanmäld till sin utlånade häst?

FÖr att man har något att dölja ? Skulle inte tro det. Jag vill INTE ha folk på min gård utan att jag vet vilka det är. Punkt slut. Det är mer eller mindre intrång i mitt hem. Hade jag däremot hästen på något allmänt stall hade saken varit annorlunda. Men i mitt hem är det JAG som bestämmer när jag vill ha besök. Inte nån fd hästägare.
 
Men de flesta här pratar som om tjejen skulle KONTROLLERA hur hästen hade det; och som jag fattade det skulle hon bara hälsa på för att hon ville träffa hästen?

Om man inte är på "kontrollrunda" tycker jag det är allmänt hyfs att höra av sig innan man kommer. Jag skulle känna mig dum att bara dyka upp, och hur skulle man känna sig som fodervärd om man får höra på omvägar efteråt att ägaren varit där och "tittat"? Å andra sidan skulle jag nog inte ha ngt emot alls att pålens ägare dök upp, men vissa är inte så sociala och artighet är ju artighet, även i denna värld av ouppfostrade snorungar :crazy:
 
(för övrigt håller jag med Xeline; litar man inte alls på fodervärden-- varför tusan har man lånat ut hästen då??)
 
Tycker att det är OK om du bara går in i hagen.
Jag skulle dock inte vilja att någon främmande går in i mitt stall, men eftersom hästarna är ute hela dagarna så behövs det ju inte heller.
 
Fast i det här fallet handlar det ju om en häst utlånad på foder, inte en som blivit såld.
 
när jag hade min pålla ute på foder så skrev vi in i kontraktet att jag kunde komma oanmäld så ofta jag ville, allt för att det inte skulle bli något snack och tjaffs.
Kanske ngt. att tänka på om det ev. blir en nästa gång?

Men jag skulle ha åkt dit om jag var du, du har ju ändå försökt att få tag på människan och det är ju det viktiga.

Men som dom andra har sagt, det kanske inte är så smart att bara klampa in i stallet, bättre om dom står i hagen.
 
En minimal skillnad för mig ;) jag vill inte ha oanmälda besök i mitt hem, på min gård av folk som jag inte betraktar som mina vänner. Men självklart skulle vederbörande vara välkommen när som helst om de bara slog en signal först.
 
Självklart kan du fara dit oanmäld.

I början när jag hade min ponny (& även innan jag köpt honom, då jag hade på honom på prov 2 månader) var förra ägarna ofta till honom utan att jag visste om det. Nån i stallet sa det eller så ringde de och sa att de varit dit. Jag tycker inte att det gör något, det visar bara att de bryr sig. Stallkompisar tyckte därimot jag borde bli irriterad...
Jag förstår inte varför man inte ska få hälsa på hästen utan att säga till,oavsett om man fortfarnade äger den eller inte...
Jag skulle tycka det var konstigt om jag inte fick hälsa på honom utan att säga till om jag hade honom borta eller sålde honom.
 
(Hagen låter ju mer ok.. en medelväg..)

en svår fråga. en del verkar tycka att det vore ohyfsat andra inte. Men eftersom det FINNS de som tar illa upp- ska man nog tänka sig för.. :crazy:
 
Jag tycker att du kan åka dit. Du har ju sas vägarna förbi och ska bara titta in. Står inte hästen hemma på gorden hos fodervärden så tycker jag att du kan knacka på i huset och presentera dig och säga att du bara tänkte hälsa på hästen i hagen. Så behöver de iaf inte undra vem som körde in på gården.

Får du inte tag i ägarna så lämna meddelande på mobilsvar el skicka sms. Eller lämna en lapp i stallet.

Att dyka upp oanmäld är väl inget konstigt, det gör man ju hos sina vänner och bekanta oxå.
 
Oj! Jag trodde faktiskt att det var Hästen som äger hästen och inte att hon hade ägt. Sen tycker väl jag som Cilva att om det är nån som bor på gården kan man väl alltid bara knacka på och säga vad man vill så dom slipper undra. Eller om det är flera hästägare i stallet så självklart pratar man med dom och presenterar sig så de vet vem man är.
Och är fodervärden där och inte hinner prata så självklart kan man inte bli sur över det!
 
Detta handlade inte om någon kontrollrunda som du säger, det behövs verkligen inte, jag litar på henne, annars hade hon aldrig fått låna min häst.
Eftersom hon hastigt och lite oväntat sa upp kontraktet för ett tag sedan och min polle ändå skulle komma hem, så började jag längta :love: efter att verkligen försökt släppa honom för en tid då jag inte hade något val att lämna ut honom på foder. :cry:

Men slutet gott allting gott, :)
jag fick ca 1 timme innan ditkomst tag på vederbörande och talade om att jag var på väg. (skönt)
Efter mys med pollen som såg ut att må fint och vi pratade en lång stund.
Så all denna oro i onödan, för hon poängterade verkligen att det bara hade varit för mig att svänga förbi, när jag ursäktade mitt korta varsel!
:o
Fortsättning följer när pollen landat, då kommer alla vardagliga frågor tillbaka..............
Eller så hinner jag komma på en massa innan!
Vi höres!!
:)
Tack allihop för alla uppriktiga svar!![/b] :bow: :bow:
 
Hade jag lånat ut min häst hade jag nog skrivit upp detta i kontraktet också, att de får vara beredda på att jag kommer oanmäld lite då och då.

Och detta INTE med tanke på att snoka och se hur hästen mår, mår den dåligt så syns det ändå under en nyryktad päls, utan bara komma för att få träffa hästen.

Så jag tycker inte att det är fel att ta sig dit oanmäld. Om det sen är någon i stallet är det bara att fråga om man får klampa in, brukar inte få nej-svar på detta då de flesta inte har någonting att dölja.
 
Jag har precis skaffat häst på foder. Jag skulle absolut inte ha något emot om ägaren kommer ut och tittar till hästen, eftersom jag vet att jag inte har något att dölja.
Fast vill hon träffa mig oxå så får hon lov att höra av sig. eftersom annars är risken väldigt stor att vi går om varandra.
Men nu skor hennes man hästen så då får hon träffa hästen och mig regelbundet och hon kan komma med tips och råd.
 
Visst är det okej att du far och hälsar på din häst även om du inte fått tag i fodervärden.
MEN är det ett privatstall (där endast familjens hästar står)eller ett stall som är tomt på folk så skulle JAG bli väldigt irriterad om du bara vandrar in där.
Det är även något som gäller vid hagen. visst, du kan stå utanför och titta på och gulla med hästen, men gå inte in i hagen (om det inte bara är din häst i hagen). Det är både för din och och de andra hästarnas säkerhet.

Det jag skriver är mina åsikter och inte några lagar eller nåt, men jag tycker det är vanligt hyfs att respektera privat egendom.
 
Jag tycker att det är stor skilnad på en fd ägare och fodervärd, om jag skulle sälja el låna ut en häst till någon skulel jag skriva i konstraktet att jag hade rätt att komma när jag ville för att kolla till hästen, även fast det var någons privata gård, skulle den människan inte gå med på det skulle jag antagligen sälja el låna ut hästen till någon annan.
Och om jag lånade el köppte en häst av någon så skulle jag bli fundersam om hästägaren inte skulle komma ut och kolla till sin häst, så att hon/han kan vara helt säker på att hästen mår bra.. Vem vet jag skulle ju faktiskt kunna va en sån människa som värkar jätte bra och jätte duktig, men sitter och gör helt idiotiska saker med hästen..
Man måste kontrolera det har man som en skyldighet till sin häst.. och man kan inte veta att man sålt lånat ut sin häst till rätt el fel person om man inte kollar upp det..
 
Jag tycker naturligtvis att det är okej om man hälsar på en utlånad häst, däremot tycker jag inte att samma sak gäller för en såld häst.

Sen undrar jag hur många människor som egentligen går med på att skriva kontrakt som säger att du kan komma och hälsa på den sålda hästen (på den privata gården) när du vill?!
Jag skulle aldrig skriva på det, jag skulle inte uppskatta att ha fd. ägare snokandes på min gård...
 
Det vart lite otydligt där jag tycker inte heller att det är okej att hällsa på en såld häst oanmält, men det jag tänkte och antagligen inte skrev var att innan man bestämmer sig för att sälja hästen borde låna ut den på foder el prov och då kan man ju kontrolera köpparen,,
 
Ja, det anser jag att man som ägare ska kunna göra... Jag har 3 hästar på foder och har alltid inskrivet i fodervärds kontraktet att ägaren är välkommen precis när som helst. Men in i stallet går ägaren ej utan FV, Likaså in i hagen då man ej vet vad de andra hästarn kan göra.. även om de alfrig har gjort något tidigare.. men tänk på vad som kan hända då det kommer en främmande person in i hagen.. Visst hästen vars ägare det är som kommer kanske känner igen personen, men inte de andra hästarna... så tänk på säkerheten.... In i stallet går man endast med stallägaren och inte ensam... Jag har även en ponny ute på foder och honom skulle jag aldrig gå in till i stallet eller hagen om inte FV är med... Även då det i mitt fall är en väldigt nära kompis..
Så, tänk till både en och två ggr innan man gör något då även som häst ägare.... Jag är alltid mån om att ägaren ska kunna nå mej som FV. Kan ju inte vara kul att åkla ett antal mil och inte få träffa sin häst och även FV.. Se hästen i hagen, visst det är ju ingent hinder... men håll er utanför... jag skulle aldrig stå för eventuella följder... :idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
13 897
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp