Kan man komma oanmäld till sin utlånade häst?

H

Hästen

HAr min häst utlånad på foder, fodervärden sa upp kontraktet för drygt en vecka sen så min lilla polle kommer hem om ca 1 månad :love:

Nu vill jag åka och hälsa på, (längtar) det är va 7 mil och jag ska halvväg imorgon så jag tänkte passa på att fortsätta dit.Problemet är att jag inte fått fatt på dom idag och jag hör till den som gärna vill tala om att jag kommer.
Vad tycker ni?
Ska jag åka ändå?
Skulle verkligen kännas bra att få träffa honom, jag har inte sett honom sedan mitten på augusti.
:love:
 
Det är ju din häst ju :)
Jag skulle ha åkt i alla fall om jag var du.
 
jaa..=) du kanske kan få tag i dom på vägen dit,men då får du ju oxå se hästen då den kanske inte är extra fin putsad.. :D
 
naturligtvis kan du det. speciellt eftersom det är hon som har sagt upp avtalet. annars kanske det skulle känts som om du var där och "snokade".
 
absolut,, klart man ska komma oanmäld,, det är väll så alla myndigheter gör för att komma på människor med saker de inte får göra.. vi har ju trots allt ansvaret för hästen även fast vi lånat ut den och måste kontrolera den människoanvi lånat ut hästen till.
 
Själv klart att du kan åka dit oanmäld..Har själv en häst på foder.. :)
Har haft honom i lite mer än 1 år nu, jag skulle då inte säga något om ägaren kom oanmäld.
Vilket hon ännu inte har gjort.
Jag skulle förstå varför...det är ju klart att man vill se hur ens ögonsten ser ut när man
bara dyker upp. Får man inte komma oanmäld som ägare, då skulle jag nog tycka att det ligger något skummt i luften...
 
nja.

hade jag en häst på helfoder och ägaren dök upp nångång oanmält hade det varit helt ok antagligen.

men om denna kom relativt ofta oanmäld hade jag mycket väl kunnat bli lite irriterad- som att personen inte litade på mig alls, och gör denna inte det, ja då borde dom aldrig lånat ut hästen till mig i första hand!
 
Eller så är det bara så att ägaren verkligen älskar sin häst och bara MÅSTE få pussa på den?
 
Du har ju ditt ägaransvar för hästen,därmed har du ett ansvar att se till att den som lånat hästen sköter den.
Är det ordentliga människor har de säkert inget imot att du kommer oanmäld.

Det bästa är att tala om för den som lånar hästen ,att du tänker titta till den om du har vägarna förbi,så behöver det inte bli några hard feelings.
 
Det är klart att man kommer oanmäld. Det är ju då man ser hur hästen VERKLIGEN har det. Ingen tid för försköningar.
MEN; får man "spatsera" in i ett privatstall hur som helst, utan att be om lov först? Vad finns det för regler om det?
 
Tack allesammans! :bow:

Det var även bra att höra ifrån någon som har foderhäst!

Jag har försökt ringt igen, men inget svar.,
Jag hoppas att det inte blir att jag snokar, har alltid ringt förrut och verkligen inte varit efterhängsen.

Just nu vill jag bara se hur han mår, han kommer ju visserligen snart hem men det skulle kännas bra.
:love:
//
 
Bra att du sa!
Det har jag inte tänkt på!

Jag kan ju hålla mig till hagen, de är ju ute vid lunchtid.
Inte värt att ta risken.
Tack!
//
 
Jag misstänker att det finns vissa regler och bestämmelser om "intrång" i privatstall. Men fråga kan man ju alltid. Nekar de då hade jag blivit misstänksam.
Titta i hagen kan ju inte vara olagligt.
Kan vara värt och tänka på så det inte blir några tokerier. :)
 
jag hade nog blivit iriterad om jag lånade en häst och ägaren kom oanmäld, för det hade känts dels som om dom inte litade på mig och sen faktiskt som om dom inkräktade lite på mit privtliv :crazy:

men å andra sidan så är jag inte så förtjust i att få oanmält besök i vilket fall som helst ;)
 
dessutom... enda gången man kan bli sur för att ägaren kommer oanmäld måste ju vara om man har nåt att dölja! varför ska man annars bli sur?!
 
Tyvker absolut att man kan komma dit "oinbjuden". Det skulle jag göra ändå bara för att se hur kusen faktist har det. Men man kan ju ringa när man är nästan där och berätta att man kommer och hälsar på kusen. Dom behöver ju inte åka dit. Men du har ju rätt att se till din häst.
Kanske borde du akta dig för att gå in i hagen om det finns fler hästar än din där. Du kanske kan säga till någon i stallet att du vill gå in och hälsa på honom. Men det är ju olika i olika stall. Vissa männioskor är kikigare än andra. :smirk:
 
Det beror väl på. Kommer du precis när hon är på väg hem från stallet och hon har en tid att passa blir man ju mindre glad. Och det beror inte på att man har något att dölja.

Om man bara vill säga hej och är beredd på att det kanske inte finns tid för en så är det helt ok. Väntar man sig snack och fika och mys med hästen (dvs sånt som kräver tid från fodervärden) så ska du ringa.

Titta in, men bli inte sur om man inte har tid för dig.
 
Generellt sett så tycker jag att det är otroligt ohövligt att dyka upp oaviserad. Men din ambition är ju att få tag i ägarna så det är betydligt mer okay än de som bara dyker upp.

Jag skulle tycka det var sanslöst oartigt om mina hästars fd ägare dök upp på gården utan att fråga mig om det går bra. Jag skulle bli jäkligt irriterad. Jag har då verkligen ingenting att dölja, men inte fasen vill jag ha en massa folk springande hemmavid utan att de aviserat att de dyker upp.

Om man är så osäker på att hästen skall få det bra att man känner att man måste komma oanmäld för att upptäcka eventuella missförhpllanden har man sålt/fodervärdat till fel person.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
13 896
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp