Bukefalos 28 år!

Kan man korsa en Connemara med ett halvblod?

Harbor

Trådstartare
Undrar jag. Har nämligen en vän som vill göra det. Stoet är halvblod och högre än Connemarahingsten.
 
Sv: Kan man korsa en Connemara med ett halvblod?

Har sett många fina av just halvblod-connemara.

Har större problem själv isf vad gäller travare in i ridaveln då de extriört inte passar så bra.
 
Sv: Kan man korsa en Connemara med ett halvblod?

Ganska vanligt. Även fullblod-connemara.
Menar du storleksmässigt så klurar de ut ett bra sätt.

Annars är ju seminering bra och riskfritt :)
 
Sv: Kan man korsa en Connemara med ett halvblod?

En mycket trevlig korsning tycker jag som har en på foder sedan ett år tillbaka. :)

366a2faa.jpg
 
Sv: Kan man korsa en Connemara med ett halvblod?

För inte allt för många år sedan fick halvblod/connemara-korsningar gröna papper i ASVH
 
Sv: Kan man korsa en Connemara med ett halvblod?

Det har jag aldrig sett, ge mig exempel.
 
Sv: Kan man korsa en Connemara med ett halvblod?

Egentligen ska man inte ställa frågan om ras mot ras utan det handlar om individerna istället. Allt går ja att korsa i teorin men om det blir bra eller dåligt beror ju på individerna.
Det finns ju en hel del bra korsningar av just dessa två raser för det har ibland inte allt för olika egenskaper. Men i takt med att halvbloden nu utvecklas till olika typer/grenar så blir det svårare.

Så det din kompis ska titta på är vilka bra egenskaper som stoet har och som man vill ska gå vidare till avkomman. Men man tittar också på vad som är hennes svagheter som man helst inte vill ha på avkomman. Hingsten väljer man sedan en som har de goda egenskaperna men inte se dåliga som stoet har. Det är då man har störst chans att få den avkomma men vill ha.

Det man inte ska göra är att "bara" välja hingst efter vad stoet saknar eller för den delen vad som som billigt i närheten. Finns några trådar är på avel där stoägaren egentligen inte alls är nöjd med sitt sto utan vill att avkomman ska bli en helt annan häst eller bara vill ha ett föl. Det kommer inte att lyckas och hade det varit så enkelt med avel att man kunde beställa precis vilka egenskaper avkomman skulle få från sina föräldrar hade avel inte behövt ske på lång sikt med ,ed avelsvärderingar och tester. Inte ens hel syskon blir ju helt lika alltid.
 
Sv: Kan man korsa en Connemara med ett halvblod?

Båda hästarna du länkat till har inte gröna papper utan vita. Du ser det på löpnumret som börjar på 6. De registrerades på den tiden som alla avkommor till godkända hingstar vars möderne inte berättigade till gröna papper fick vita. Det har ingenting med connemarablodet att göra.
 
Sv: Kan man korsa en Connemara med ett halvblod?

Jag har ägt en jättefin ponny: BIRK E: Testarossa (SWB) och Daisy (Connemara). Men han blev väldigt typad på sin mamma.
1,46 i mkh, en fin ridponny, med andra ord.

Om man betäcker en SWB-märr med en Connemara-hingst, så kan den ju inte registreras i ASVH, eller har jag fel? Vår ponny som hade en godk. pappa kunde registreras i valfritt förbund.
 
Sv: Kan man korsa en Connemara med ett halvblod?

Jag har en, som jag trivs väldigt bra med, han är väldigt mycket ponny trots att han i sin ungdom är mätt till 1,59 m. Det har iofs sina naturliga skäl, pappa Raff var född på 60-talet och ett av Ridsports exempel på omodern exteriör för x antal år sedan, de rasrena connemarorna undan samma märr är avsevärt lättare än min. Tar man moderna avelsdjur så får man något modernare(om man har tur ;) ).

Har genom åren träffat på ett antal hblconnemaror, som varit justa ridhästar, tror att alla har varit avsevärt mer halvblodsaktiga än min.

Jag skulle gärna ha en hbl/connemara nästa gång också.

/AA
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: jemeni
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 811
Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
541
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp