Kan man måttbeställa transport för shettis?

Twihard

Trådstartare
I framtiden tänker jag köpa ett eget släp. Jag har bara shetlandsponnyer och undrar om ni vet ifall man kan köpa släp som anpassas efter shettisar? Vet att den händige kan bygga om, men det kan inte jag:D Jag har standardshettisar och vill få ner bommar osv i deras höjd.
 
Man kan beställa måttanpassat om man köper nytt. Enklast är det förmodligen om man köper någon av de som tillverkas i Sverige men det går sannolikt att göra även med importerade släp.

Många av dagens nya släp är hopplösa att anpassa till shetland, utan att göra stora ingrepp på dem. Mjuka mellanväggar är t.ex helt värdelöst till små ponnyer, som kan trycka sig igenom dem in till andra sidan.
Vissa släpmodeller på begagnatmarknaden är relativt enkla att montera lägre bomfästen på, medan andra är betydligt svårare.
Man kan alltid hitta någon verkstad som kan hjälpa till med anpassning av begagnat släp, om man inte kan göra det själv.
 
Man kan beställa måttanpassat om man köper nytt. Enklast är det förmodligen om man köper någon av de som tillverkas i Sverige men det går sannolikt att göra även med importerade släp.

Många av dagens nya släp är hopplösa att anpassa till shetland, utan att göra stora ingrepp på dem. Mjuka mellanväggar är t.ex helt värdelöst till små ponnyer, som kan trycka sig igenom dem in till andra sidan.
Vissa släpmodeller på begagnatmarknaden är relativt enkla att montera lägre bomfästen på, medan andra är betydligt svårare.
Man kan alltid hitta någon verkstad som kan hjälpa till med anpassning av begagnat släp, om man inte kan göra det själv.
Tack för svar :)
 
Vi köpte ett begagnat boj och bad de svetsa på en extra ögla i shettis-höjd, betalade bara lite extra för det. Dock blev det inte hundra linjerat så det var lite bökigt att skifta.
När jag sen skaffade minishettisen så lämnade vi det till en svetsverkstad som gjorde om den gamla och gjorde nya på andra sidan också till minstingen. Blev hur bra som helst.
Så hittar man bara en svetsare som är lite noggrann är det inget stort jobb alls.
Nu har jag dörrar på min, har man bom bak får man ju fixa där också.
 
I framtiden tänker jag köpa ett eget släp. Jag har bara shetlandsponnyer och undrar om ni vet ifall man kan köpa släp som anpassas efter shettisar? Vet att den händige kan bygga om, men det kan inte jag:D Jag har standardshettisar och vill få ner bommar osv i deras höjd.
Det finns en här i trakten som byggde om en skåpbil till jättefin shettislastbil.

Jag tror du kan be en lokal verkstad om hjälp, eller hör med en större försäljare av både nya och begagnade transporter.

I en vanlig transport kan du nog bygga om för att få plats med 3-4 shettisar stående diagonalt.
 
Var tvungen att googla efter inspirationsbilder på släp för just shetlandponnyer :laugh::love:
e0dcf2b1a56b20d04d5ef66dadc298a8.jpg
 
Haha ja! Undrar vad för typ transport det är :)
Ser ut att vara hemgjord för mina amatör ögon tyvärr. Typ att botten och fönstren kommer från ett (häst)släp men allt annat gjort för just det släpet.
Sidorna på boxen ser ut att vara målat trä, typ plywood tänker jag?
Hörnen på boxen är skarpa och fönstren passar inte riktigt storleken - det får mig att tro att det är hemgjort. Men fiffigt gjort!
 
Ser ut att vara hemgjord för mina amatör ögon tyvärr. Typ att botten och fönstren kommer från ett (häst)släp men allt annat gjort för just det släpet.
Sidorna på boxen ser ut att vara målat trä, typ plywood tänker jag?
Hörnen på boxen är skarpa och fönstren passar inte riktigt storleken - det får mig att tro att det är hemgjort. Men fiffigt gjort!
Ja väldigt påhittigt!
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
496
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 097
Senast: Sirap
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 230
Senast: gulakatten
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
337
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp