Bukefalos 28 år!

Kan man neka till betala underhåll?

SusieQ

Trådstartare
Ja frågan är i rubriken.

En vän till mig har en som på 12 år, hon bor inte ihop med pappan. Pappan har nu blivit av med sitt jobb (vilket min kompis också blir om en månad och det sätter henne i ett taskigt läge och har meddelat att han inte vill betala underhåll längre för att han inte har råd. Han hänvisar sedan till Försäkringskassan om att han har rätten på sin sida.

Kan man neka helt till att betala, vad jag kan hitta är att om man inte rent ekonomiskt kan betala underhållet går FK in och hjälper till, men man kan inte bara strunta i det helt? Försökte läsa lite om regler och lagar gällande detta på fks hemsida men hittar inte riktigt det jag söker. Är det någon här som har mer koll på regler kring underhåll, min sambo och jag bor ju i samma hus och underhållsbidrag är inte aktuellt för min egen del...
Så är det någon som har koll på reglerna kring underhållsutbetalningar?
 
Sv: Kan man neka till betala underhåll?

Hon ska omgående kontakta FK om att pappan till barnet inte vill betala underhåll längre.

De kommer då göra en utredning om hur mycket han ska betala. Hon kommer dock få hela summan från FK, de kommer sedan att driva in det som pappan ska betala.

Så då får han ta diskussionen med FK och inte henne om underhållet, men hon (barnet) är garanterade pengarna.
 
Sv: Kan man neka till betala underhåll?

Ok, då sa jag meddela henne om detta, fattar bara inte varför han hänvisar till FK om att han kan vägra betala, det är ju helt fel... eller?
 
Sv: Kan man neka till betala underhåll?

Han kanske tror att Fk betalar utan att kräva honom på pengarna sen? Underhållet är ju dessutom jättelågt, 1243 kr är det väl...
 
Sv: Kan man neka till betala underhåll?

Tyvärr är det inte fullt så enkelt. Inte var det det för mig iaf.

Pappan till vårt barn fick helt plötsligt för sig att han inte skulle betala underhåll längre.
Jag ringde då direkt till försäkringskassan och den handläggaren frågade hur hans betalningshistorik hade varit innan. Jag sa som det var att jag fick tjata fram pengarna varje månad och att han nu inte ville betala mer.
Svaret jag fick var att då han betalat innan kan dom inte göra nått. Utan jag skulle höra av mig när han slutade betala, och de gjorde inget om han missade en betalning utan om det upprepades 4-5 gånger. Men då kunde de heller inte göra en retroaktiv utbetalning för den missade tiden utan det fick jag klara mig utan...

Myndigheter... :grin:
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 710
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 503
Senast: _Taggis_
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 158
  • Låst
Gravid - 1år Lite bakgrund för den som orkar: http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/ Är långt och komplicerat så...
104 105 106
Svar
2 102
· Visningar
331 467
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp