Bukefalos 28 år!

Kan man påverka rangordningen?

B

Bananas

Det här har jag funderat på. Kan man som människa ändra befintlig "rangordning" inom en flock och höja upp en ranglåg häst genom att ägna mer tid åt denne/denna? Eller tvärtom, sänka en ranghög genom att tillbringa mindre tid med denne/denna?

Hästen lever ju sin största dygnstid tillsammans med sin flock och ser inte människan så stor del av den tiden. De har ju sitt eget umgänge med sina gelikar. Dock undrar jag eftersom följande hänt i min flock;

Ranghögsta ledarstoet i en flock med ett annat sto av samma ras samt två valacker (shettisar) blev sjuk och triangelmärkt för snart två år sen. I och med sin skada ställdes hon av och pensionerades. I samma veva skaffade jag ytterligare ett sto, ett väldigt ranglågt sådant.

Ordningen var gamla stoet, yngsta shettisen, äldsta shettisen och sist nyaste stoet. Denna ordning bestod fram till i december då det nya stoet blev skadat. Mycket tid lades på henne och ranghögsta stoet fick stå åt sidan. Helt plötsligt sjönk hon i rang, och mycket påtagligt. Nyaste och ranglägsta stoet bestämde nu vem som fick äta, vem som fick gå in i vindskyddet, vem som fick gå in i stallet etc. Och jag förstår inte vad som hänt?

Mitt äldsta sto (17 år) har varit en mycket trygg, säker och kompetent flockledare som lotsat flocken i alla år. När nya stoet kom hamnade även hon under hennes vingar, vänligt men bestämt. Nu har jag nästan mist kontakten med mitt äldsta sto, hon och jag som varit så tighta, eftersom hon måste befinna sig i närheten av det nya stoet och lyda hennes minsta vink. Mitt trygga goa sto har blivit väldigt osäkert, som en helt annan häst.

Till och med beteendet i boxen är förändrat, hon drar runt halmen och lägger högar överallt till skillnad mot förr. Hon går inte ens fram till boxdörren om inte nya stoet tillåter. Min tjej, som brukar gå lös med mig i stallet...

Då funderar jag om mitt beteende har påskyndat någon process eller i sig själv skapat den nya rangordningen? Vad har ni för erfarenheter? Går det att ändra om i en flock genom att favorisera eller negligera en häst?

Det kan ju finnas andra orsaker också som inte jag kan uppfatta, t ex att mitt äldsta sto är sjukt på ett vis som inte är synbart för mig. Eller kan det ha tagit två år för det nya stoet att landa? Nej, det verkar inte heller stämma riktigt.

Någon som har lite kloka funderingar och tankar?
 
Sv: Kan man påverka rangordningen?

Ordningen var gamla stoet, yngsta shettisen, äldsta shettisen och sist nyaste stoet.

Rangordningen är sällan linjär i en flock.

Det kan också vara svårt att avgöra rangordningen i flocken just eftersom den inte är linjär. Man ska ju se till att hästarna aldrig är hungriga, då blir det inget slagsmål om maten som de flesta annars ser som ett tecken på vem som är högst i rang. Jag har personligen inte heller sett exempel på att ledarhästen alltid går först i en viss situation och sist i en annan.

Men det är ju en intressant frågeställning, huruvida man som människa påverkar flocken dynamik eller inte. Jag personligen tror nog inte det, eftersom man spenderar så lite tid med flocken. Våra hästar går ute 12-14 timmar på vintern och jag är bara i hagen en bråkdel av den tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man påverka rangordningen?

Jag är medveten om att den sällan eller aldrig är linjär, därav att jag skrev rangordning inom citattecken i början. Dock brukar en häst vara ledare, och oftast ett sto.
I min flock har det ovanligt nog varit linjärt, A över B, C och D. B över C och D osv.
Jag har fri tillgång till mat genom två utfodringsburar/häckar. De har gått på lösdrift fram till yngsta stoet förbjöd mitt äldsta att vara inne i lösdriften. Då valde jag att stalla in om nätterna igen.

Frågan är ju hur pass man som människa kan gå in och "manipulera" flocken genom sitt eget beteende gentemot hästarna. Jag trodde inte heller att man kunde påverka, men eftersom flockens beteende ändrades samtidigt som jag ändrade resurserna till varje häst blev jag fundersam. Inga andra ändringar har ju skett.
Hoppas någon mer läser tråden.
 
Sv: Kan man påverka rangordningen?

Jag tror att man kan påverka hästarnas positioner gentemot varandra. Jag har själv fått ett mycket "ranglågt" travarsto att tuffa upp sig inför ett annat ranglågt shettissto genom att leda travarstoet och tillsammans valla shettisstoet. Jag gjorde det för att travaren var livrädd för shettisen och knappt vågade gå i samma hage, fast shettisen var jättesnäll och inte försökte ta högre position. Resultatet var lyckat på så vis att travaren blev tuffare,men dåligt genom att hon slog över och blev FÖR tuff - antagligen för att hon aldrig bestämt över någon annan i hela sitt liv.

Jag har även sett min nuvarande häst tuffa till sig gentemot hagkompisen som annars varit högt över min häst. Ju mer självförtroende och stolthet jag lyckas väcka hos min häst, desto tuffare verkar han bli i hagen.

Jag har även läst om en cowboy som red många olika hästar i sitt dagliga arbete, och ibland fick ta någon annans häst för en tid. Den här cowboyen var/är känd för ovanligt gott handlag med hästar, hans hästar verkar intelligentare än andras, tar mer eget ansvar för arbetet och slåss om att få vara den häst som ska ridas för dagen. De främmande hästar som rids en tid av denne cowboy stiger i position i sin egen flock när de kommer tillbaka! Mycket intressant tycker jag. Man kan läsa om honom i boken The Tao of Equus av Linda Kohanov.

Jag tycker också att det är en intressant tanke att hästar inte har en egentlig rangordning, utan olika positioner med olika uppgifter. Den som har en viktigare uppgift får flytta på alla som har en oviktigare uppgift. Det är ett tankesätt som öppnar upp för möjligheten att vi människor påverkar positionerna genom vårt arbete med hästarna - om vi gör dem starkare, gladare, friskare och ger mer självförtroende kanske detta kan påverka deras uppgift i flocken?

Vad gäller dina hästar kanske du kan "få tillbaks" ditt gamla sto genom att ägna dig mer åt henne igen? Det låter ju lite som du får hålla ett öga på om hon blivit mindre lycklig och trygg?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 290
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 350
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 151
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp