Kan man skämta om allt? (utbruten från T-shirt med tryck)

För mig är det precis det du nämner som är poängen. Du beskriver det som ett liv i absoluta botten. Självklart är det inget som man skulle önska sig, just därför blir det en bisarr och därför rolig uppmaning.
Rolig för den som inte är på botten = rätt föraktfull och en spark nedåt = något man måste acceptera att inte alla uppskattar som humor även om man själv ligger och vrider sig av skratt (Om man nu måste förklara varför något inte är humor)

(så ja, den är faktiskt jämförbar med att förlöjliga våldtäktsoffer - vilket du sannolikt inte finner någon humor i, eftersom du kan identifiera dig med dem, vilket du uppenbarligen inte kan med meth-missbrukare)
 
Rolig för den som inte är på botten = rätt föraktfull och en spark nedåt = något man måste acceptera att inte alla uppskattar som humor även om man själv ligger och vrider sig av skratt (Om man nu måste förklara varför något inte är humor)

(så ja, den är faktiskt jämförbar med att förlöjliga våldtäktsoffer - vilket du sannolikt inte finner någon humor i, eftersom du kan identifiera dig med dem, vilket du uppenbarligen inte kan med meth-missbrukare)
Men vart driver jag med meth addicts eller satanister?
 
Jag tycker att det är en smula förmätet att anse att något inte ens är humor för att man själv inte tycker att det är roligt. Om jag finner ett skämt stötande, upprörande och inte alls roligt kommer jag förstås att klassa det som kass humor enligt mig, men att säga att det inte är humor alls är inte upp till mig att bedöma. Olika människor tycker att olika saker är roligt och det finns även kulturella skillnader i vad man upplever som roligt.

Själv gillar jag svart humor, kanske särskilt när den handlar om saker som ligger nära mig själv. Och ja, jag anser att man kan skämta om vad som helst. Men inte när som helst eller i vilka sällskap som helst.
 
Detta får mig att tänka på denna:

5C891F48-35EF-4070-93D3-98E082AB39C0.jpeg
 
Hmm. Ser att du även fått ett par skrattsmileys på denna. Tyvärr har jag vänner som lever i en meth-vardag och det där är deras verklighet, ja må vara solmosigoch trött & trög, men varför väljer man detta tryck och varför är det roligt? Vad är det jag inte förstår?
Det beror nog mer på vem som bär trycket. Skulle jag bära liknande skulle det enbart bli absurt. Nu skulle jag aldrig komma på tanken ens att bära liknande men om ;)
Oftast har väl de som bär dessa någon form av problematik och då kan det nånstans ändå bli humor av det hela :)
 
Men vart driver jag med meth addicts eller satanister?
Förklaringen som gavs var ju att det roliga med trycket var att det var sådana absurda bottenval, som man då underförstått inte ämnade göra - hur kan det vara roligt annat än på bekostnad av dem som lever med följderna av sådana val?

Jag tror också att t-shirten kan vara rolig, men förmodligen bara på den som lever i samma universum som meth-missbrukare... som insider är det lättare att skämta om den egna gruppen. Skämtar man om andra (som man dessutom tar avstånd från) är det lättare att bli nedlåtande och även om skämten skulle vara roliga - hur värt är det att såra människor? Att riskera att skära ner i själen hos någon annan för ett skratt?

Så visst får man skämta om allt - men man kan inte förvänta sig att andra tycker att det är roligt eller ens att de håller käften. "Tål du inte skämt," är mobbarens vapen. Man bestämmer själv om man vill använda sig av det. Och om jag anser att jag har rätt att skämta om allt, då har andra också samma rätt och jag kan inte säga något om gamla unkna misogyna (och enligt vissa jätteroliga) skämt och snapsvisor. Eller om alla dessa rasistiska skämt. Eller skämt om feta (Jag är övertygad om att 60% av de på gymmet här nere skulle tycka att en t-shirt om att äta kakor och se på TV vore ur-kul)
 
Förklaringen som gavs var ju att det roliga med trycket var att det var sådana absurda bottenval, som man då underförstått inte ämnade göra - hur kan det vara roligt annat än på bekostnad av dem som lever med följderna av sådana val?

Jag tror också att t-shirten kan vara rolig, men förmodligen bara på den som lever i samma universum som meth-missbrukare... som insider är det lättare att skämta om den egna gruppen. Skämtar man om andra (som man dessutom tar avstånd från) är det lättare att bli nedlåtande och även om skämten skulle vara roliga - hur värt är det att såra människor? Att riskera att skära ner i själen hos någon annan för ett skratt?

Så visst får man skämta om allt - men man kan inte förvänta sig att andra tycker att det är roligt eller ens att de håller käften. "Tål du inte skämt," är mobbarens vapen. Man bestämmer själv om man vill använda sig av det. Och om jag anser att jag har rätt att skämta om allt, då har andra också samma rätt och jag kan inte säga något om gamla unkna misogyna (och enligt vissa jätteroliga) skämt och snapsvisor. Eller om alla dessa rasistiska skämt. Eller skämt om feta (Jag är övertygad om att 60% av de på gymmet här nere skulle tycka att en t-shirt om att äta kakor och se på TV vore ur-kul)
PS t-shirten om kakor och TV skulle kunna vara rolig - på mig. Det handlar så mycket om situation
 
Problemet enligt mig är att om ett "skämt" bärs offentligt som på en tröja så vet man inte vem mottagaren är, personer man möter har inte valt, eller är förberedda på vad som möter dom. Går man in på en stand up show, humorforum, vinhäng med vännerna så är alla "samtyckande" till att det kan komma skämt som inte faller alla i smaken.
Man kan inte heller förutsätta att okända personer och barn förstår kontexten av skämtet.


Ungefär som att gå naken i stan vs på nudistbad. På badet så vet de besökande på vilket kontext den nakna visar sig i.
 
Så visst får man skämta om allt - ...
Inte enligt domstolarna, det finns en rad olika grupper som det utgör hets mot folkgrupp att skämta om enligt gällande praxis. Ur ett rättsperspektiv leder det till en ganska underlig situation, vissa grupper är det juridiskt helt ok att komma med grovt nedsättande "skämt" t.ex. om funktionshindrade men samma riktat mot en sexuell läggning kan ge fängelse i upp till två år.
 
Senast ändrad:
Förklaringen som gavs var ju att det roliga med trycket var att det var sådana absurda bottenval, som man då underförstått inte ämnade göra - hur kan det vara roligt annat än på bekostnad av dem som lever med följderna av sådana val?

Jag tror också att t-shirten kan vara rolig, men förmodligen bara på den som lever i samma universum som meth-missbrukare... som insider är det lättare att skämta om den egna gruppen. Skämtar man om andra (som man dessutom tar avstånd från) är det lättare att bli nedlåtande och även om skämten skulle vara roliga - hur värt är det att såra människor? Att riskera att skära ner i själen hos någon annan för ett skratt?

Så visst får man skämta om allt - men man kan inte förvänta sig att andra tycker att det är roligt eller ens att de håller käften. "Tål du inte skämt," är mobbarens vapen. Man bestämmer själv om man vill använda sig av det. Och om jag anser att jag har rätt att skämta om allt, då har andra också samma rätt och jag kan inte säga något om gamla unkna misogyna (och enligt vissa jätteroliga) skämt och snapsvisor. Eller om alla dessa rasistiska skämt. Eller skämt om feta (Jag är övertygad om att 60% av de på gymmet här nere skulle tycka att en t-shirt om att äta kakor och se på TV vore ur-kul)
Och jag ser det som en mörk satanic panic twist på tröjor likt "coffee & crossfit", "live, laugh, love". På samma sätt som att jag kan skämta med min mamma om hon frågar vad jag ska göra i helgen och jag svarar "kanske gå på använda nålar och åka i främlingars vita skåpbilar". Det är kul för att hon blir chockad för man borde inte svara så normalt sett. Det är väl ingen som förnekar att ett sådant beroende är överjävligt och svårt bara för att det står på en tshirt. Jag har den framförallt för att folk dömer mig som tatuerad/piercad att vara knarkande satanist vilket är deras värsta mardröm. Så, might as well indulge them.

Eftersom detta är en utbruten tråd känns det konstigt att det fokuseras så på min tröja. Men rent generellt, humor kan ta former som riktar sig mot någon utan att det är mobbning. Roasts är t.ex. sådan form. När SNLs Michael Che och Colin Jost kör sina swap jokes blir det ju kul för att de sätter dit varandra med otroligt offensive jokes. Bo Burnham har en låt som heter "Kill Yourself" som well, säger att du borde ta livet av dig. Absurda saker som uppenbarligen inte är att tas vid face value utan ligger i ett sammanhang där det funkar. Jag anser att humor behövs kring mörka ämnen och att sammanhang, intention och leverans spelar in.
 
Inte enligt domstolarna, det finns en rad olika grupper som det utgör hets mot folkgrupp att skämta om enligt gällande praxis.

Nej, det finns ingen praxis att det skulle räknas som hets mot folkgrupp att skämta om vissa grupper. Dels kan man skämta hur man vill så länge man inte uttrycker hot eller missaktning. Dessutom är ett annat av brottsrekvisiten att ens uttalande når tillräcklig spridning, så lagen gör skillnad på vad som sägs inför ett fåtal personer och vad som sägs/skrivs mer offentligt, t ex på sociala medier.
 
Det är så långt från deras verklighet så det blir nog kittlande. Om en som jag lever ett annat liv med missbruk i närheten och jag lever med skräck åt flera håll. Ska de dö eller åka fast eller bli totalt tokiga och mörda nån. Det här tar så mycket energi från mig så det är såklart inte roligt alls. Men det går inte ens att prata om detta för mig med de som inte förstår. De skulle bara säga att jag skulle bryta kontakten. För dem är det ju bara knarkare och inte personer.
Fast din oro blir ju inte mer eller mindre verklig för att någon skämtar om knark/knarkare eller satanister. Din oro kommer ju aldrig ge med sig förrän missbruket är över.

En sådan där t-shirt väcker bra samtalsämnen på mitt jobb - jag jobbar ju på ett LVM-hem för vuxna män. Jag träffar dagligen människor som befinner sig på botten av allt i vårt samhälle. Tungt, mycket destruktivt missbruk, psykisk ohälsa, skulder ingen någonsin kan betala, ingen fungerande familj, inget fungerande socialt nätverk. Det är få saker som är värre än att vara så nedgången i sitt missbruk att myndigheter tvångsomhändertar dig, men någonstans har de flesta killarna ändå förmågan att skämta om det. De hade gapskrattat om jag kom med en sådan t-shirt och vi hade kunnat ha en mycket konstruktiv och vettig diskussion om det. Vad gör man när man känner att allt hopp är ute? Vad gör man när ångesten äter upp dig? Vad gör man när någon skämtar om ens livssituation?

Jag skämtar hela tiden med killarna på jobbet. Vissa saker uppskattas mer än andra, men det finns nog ingen kille på jobbet som tycker att jag är dum och elak. Eller fördomsfull och präktig.
 
Nej, det finns ingen praxis att det skulle räknas som hets mot folkgrupp att skämta om vissa grupper. Dels kan man skämta hur man vill så länge man inte uttrycker hot eller missaktning. Dessutom är ett annat av brottsrekvisiten att ens uttalande når tillräcklig spridning, så lagen gör skillnad på vad som sägs inför ett fåtal personer och vad som sägs/skrivs mer offentligt, t ex på sociala medier.
Det finns det visst, finns mängder med domar om du kollar upp.
 
Inte enligt domstolarna, det finns en rad olika grupper som det utgör hets mot folkgrupp att skämta om enligt gällande praxis.
Skämta om allt kan du - men skämt har konsekvenser.

Ibland blir du gillad. Ibland blir du gillad av ett fåtal. Ibland blir du idiotförklarad. Ibland sårar du folk. Ibland retar du någon. Ibland blir du hatad ... och det kan hända att du gör dig skyldig till brott som förtal eller hets mot folkgrupp (OBS! folkgruppen måste vara ganska väldefinierad)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Har ni några favoriter? Skämt, motton/visdomsord, identitetsmarkörer ... Dela gärna bild och/eller berätta varför ni gillar just de...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
5 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp