Kan man släppa hästen på bete?

C

chokladmonster =)

Vad tycker ni om sommarbete?
Tycker ni att hästen blir trött av att stå t.ex två månader på bete...
Jag har tänkt att rida min ponny under betestid...
Han e inte särskilt van att gå ute...
Har precis köpt en ny ponny å så....
Tacksam för svar... :D
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Min häst gått på bete dom 2 somrar jag har haft honom.
Första året så var han ganska sig lik i humöret, då var han den ranglåga (gick med bara en häst till)

Däremot förra sommaren så var han ledare i en hage med 3 hästar och i början gick det bra, men i slutet av augusti så började han vara jättetrött och det gick knappt att rida för han halvsov nästan.
Tror att det var pga att han var ledaren och kanske inte kunde släppa över ansvaret eller något till dom andra.
Sen brukar han alltid ligga ner och snarka sig igenom nätterna när han är inne :D
Men så fort han hade fått varit inne och vilat några dagar blev han piggare.

Så jag tror att det är lite olika.
men jag tycker att alla hästar som kan borde få gå på bete och vara häst ett tag :)
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Min går på bete, men tas in nätterna innan ev. tävling så hon får vila. Min förra häst fick gå i en bantarhage men ute för hon blev så tjock.
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Man kan väl låta hästen stå om man nu vill det.
Men om det är varmt så kan man ha på myggmedel och rida när
det blir lite svalare på eftermiddagen.
Dom kan ju bli lite trötta om det är varmt.
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Jag har mina hästar på bete. Det är för att de får vara ute och äta deras bästa födda. Sen så rids de nästan som vanligt för är det för varmt så går det inte rida. Det blir inte roligt om det är ca +25 grader, då blir både jag och hästen svettiga. Vissa sommar kvällar går det ju att rida. Har man tillgång till sjö/hav så kan man ju passa på att bada med hästen.....
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Visst kan du låta din ponny gå på bete och rida den som vanligt under tiden!
Har du för avsikt att tävla samtidigt så kanske du får begränsa betet till dagtid, om den blir för fet... Annars gör det inget om den får lite sommarhull! :)
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

alla hästar jag haft har fått gå på bete... ridits samtidigt men jag har låtit dom stå inne under natten av många anledningar... för att få vila... slippa alla småkräk samt att vi bor mitt i skogen på sommarn å vi har haft björn i närheten... är ju rädd om min änglar:)
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Klart man kan. Våra gick ute från feb till sep förra året.
Vi brukar ta in våra på nätterna då och då så dom får sova.
Eller låta dom stå inne en stund mitt på dan om det är jättevarmt och mycket insekter
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Knapplån

Mina hästars INTENSIVASTE träningsperiod är samtidigt som betet. jag har inte haft problem att ha häst på bete dygnet runt OCH ha den i full tävlingskondition. Däremot om de blir för runda kan man få ställa över dem på magrare beter del av dygnet.

Sen, ska man ta in, så ta hellre in på DAGEN än på natten. På natten är det lugnt med insekter etc, och hästarna betar mer på natten. Så vänd hellre på dygnet för dem om de ska stå inne.
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Jag tycker att alla hästar ska få möjlighet att gå på bete åtminstone några veckor varje sommar. Det är ju ett skönt avbrott från det vanliga, att få gå och äta lite hela tiden, sova under bar himmel och bilda flock med hästkompisarna. :D
Rida kan du ju göra ändå, men då bör du stödfodra med kraftfoder eftersom bara gräs inte räcker till att hålla igång både musklerna och dessutom täcker det sällan hästens vitaminbehov under träning.

En bra idé är också att låta hästen sova inne då och då, gärna dagtid. Håll lite koll på hur pass hästen får vila i beteshagen och se till att den inte stressas av mygg och knott på kvällar och nätter - sådant kan göra den piggaste kuse utmattad.

Lycka till.

//C
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

vargen skrev:
Rida kan du ju göra ändå, men då bör du stödfodra med kraftfoder eftersom bara gräs inte räcker till att hålla igång både musklerna och dessutom täcker det sällan hästens vitaminbehov under träning.

//C

Stopp nu!

Man kan INTE säga att bete generellt intr äcker till. Det beror HELT på vad man har för bete. Jag har klöverbete, det täckte med råge digivande sto och föls behov (lite FÖR bra till och med). Medan på ett annat bete hade jag fått stödfodra massor. Samma sak gäller med träning för tävling!

Sen ang vitaminerna så är du ute och cyklar, bete är bland det mest vitaminrika som finns, och solen ger också vitaminer. Däremot kan det krävas MINERALtillskott.
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Min ska få gå på bete från 23 april (naturligtvis med hö i början och vindskydd) tills i oktober någon gång och jag planerar att ride henne hela tiden, behöver hon stödutfodras med kraftfoder så ska hon få det, är ett fullblod så det kan behövas.
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Min häst går ute på bete på somrarna, och han tränas och tävlas som vanligt. Men natten innan tävling så står han inne och får vila, och likadant om jag märker att han verkar trött när han går ute. :)
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Mina hästar har alltid gått på bete på sommaren samtidigt som jag ridit, har aldrig varit några problem. Den ena ponnyn har till och med klarat sig helt utan kraftfoder när jag tränat utan bara ätit gräs och varit jättepigg! Det är olika från häst till häst.. Tyvärr medför betet att de blir "ganska" runda om magen, men hellre än tjock och glad häst än en smal och uttråkad!
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
516
Senast: mily
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp