Kan man släppa hästen på bete?

C

chokladmonster =)

Vad tycker ni om sommarbete?
Tycker ni att hästen blir trött av att stå t.ex två månader på bete...
Jag har tänkt att rida min nya...ponny under betestid...
Han e inte särskilt van att gå ute...
Har precis köpt en ny ponny å så....
Tacksam för svar... :D
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Är häsatan ovan att gå ute måste du nog kolla hur den reagerar - alla är olika, min tex sover väldigt dåligt och blir trött. I övrigt tycker jag inte man ska släppa på bete för tidigt, särkilt inte ponny pga höga proteinvärden i gräset, kan ev ge fång och det är ju inte kul. Om du tänker rida ponnyn och ha den helt ute i två månader tycker jag inte att du kan räkna med att träna hårt, isåfall skulle jag välja att låta den beta en stund på dagen och kombinera med stall och ridning, för mig funkar det bäst. Eller också skulle jag ha ställt av den helt ett par veckor om det inte går att ha den på stall i kombination med bete.

Så ja, bete kan vara bra men inte två månader i kombination med träning, tycker jag.
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Haha, felskrivning förstås, hästen ska det vara inte häsatan :rofl:

Jag vill ha stavningkontroll på Buke....
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Mina hästar går ute dygnet runt året om så de är vana. Jag rider alltid på sommaren, min häst får vila under vintern då väglaget ändå kan göra det svårt för mig att rida ordentligt (Hästen är oskodd).

Och till Lotus;

Hästar får INTE fång av för mycket protein.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Nä, jag har förstått att det är ny forskning om det där, men hur som helst så är det väl inte helt ovanligt att ponnyer får fång i synnerhet om man släppt dem på gräs tidigt på sommaren, och då torde väl gräset spela in, oavsett vad i gräset det beror på??

Ja, det var slarvig info av mig, ursäkta. Vad beror det på då, så att hon kan ha en chans att göra rätt om hästen nu råkar vara känslig utan att hon vet om det? Och så att jag lär mig till nästa gång :angel:
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Det beror på halten av fruktan i gräset. Men kort sagt, gräs är farligt om hästen är ovan. Vänj sakta.
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Jag tycker inte att hästar som rids ska gå ute dygnet runt, dom blir trötta och orkar inte med ridningen.. Men jag tycker absolut att ponnyn ska gå ute i gräshage, men sen kan man juh reducera gräsmängden och antal timmar den är ute!

Min ponny gick ute hela nätterna (och stod inne på dagen.. då det är som varmast) i en egen klippt hage. Den fick man mocka varje dag.. men jag ville inte att hon skulle gå ut och bli så tjock! hennes mamma drabbades av fång dessutom..

Men det beror juh helt på ponnyn förutsättningar, och hur hårt du har tänkt att rida..
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

lånar lite..

I skåne har jag aldrig varit med om att hästarna blir trötta på sommarbetet, men här i Umeå sömnar de så fort de kommer in i en box!

Sen, så tror jag det har med flocksammansättningen att göra. I en bra flock får alla sova sina 4 timmar.
och...hästen kanske ska vara så trött?? Det är kanske dens normaltillstånd egentligen?!
Hästar som står på box har ju absolut inget att stimuloera sig med och står därför o sover-av tristess. Klart den är pigg sen när den väl får komma ut!

eller?
/spekulerar
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Alla våra ponnyer går på bete från maj till oktober ,november och vi har en del som tävlar i ponnytrav och tränas ordentligt hela sommaren och de är inte tröttare än de är på vintern där även en del går ute även då . Men dagen innan tävling så får de stå på box så de får sova den natten ordentligt + att det kan vara lite enklare när man har gjort de fina till tävlingen ;-) och våra som tävlar i trav får kraftfoder också när de körs och tävlas även om de går på bete.
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

chokladmonster =) skrev:
Vad tycker ni om sommarbete?
Tycker ni att hästen blir trött av att stå t.ex två månader på bete...
Jag har tänkt att rida min nya...ponny under betestid...
Han e inte särskilt van att gå ute...
Har precis köpt en ny ponny å så....
Tacksam för svar... :D

Inget kan väl vara hälsosammare för en häst att få tillbringa sitt dygn i en stor hage med helt färsk mat som den kan "plocka" själv plus att få komma ut och röra på sig ordentligt - få motion - ridas. Givetvis bra.

Hälsning Maja
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Nja.. det vet jag inte om det blir så..
Jag rider juh varje dag, och jag provade aldrig att ha ute min ponny gygnet runt.. Så jag vet inte rikigt..
Men i stallet där jag stod (de flesta andra häsarna gick ute på bete) gick inte att rida! Dom var otroligt sega (även fast det inte var så varmt ute) och gick opch sov hela tiden! Det är varken bra för hästen elr ryttaren att rida då, då det inte kan vara speciellt kul för nån av dom..
Men det kasnek är individuellt, från häst till häst?
Och som du säger, det kannske inte var en speciellt bra flock. så dom inte fick sova tillräckligt ute.. :o
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Om du menar om man kan släppa hästen på bete NU! Så är svaret nej då inte gräset riktigt har kommit än, men menar du om man kan släppa ut den i maj typ så är väl det helt okej.
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

När jag är på ridläger på sommrarna så går Novan ute dygnet runt. Vi rider två pass varje dag och hästarna går i hagarna med kompisar dom aldrig träffat tidigare. Trots detta så är iallafall inte min häst särskilt trött (om det inte är extremt varmt) och alla dom andra verkar också pigga. Novan är dessutom extremt låg irang och är väldigt rädd om sig så hon om någon borde ju bli trött pga brist på sömn men hon är precis som vanligt.
 
Sv: Kan man släppa hästen på bete?

Hej!

Hade jag möjlighet skulle min häst går ute året runt, men nu får hon tyvärr bara gå ute hela dygnet 3 månader på sommaren.. Hon blir piggare att rida när hon går på bete och hon vilar kanske 1-2 veckor under sommaren. Dessutom blir hon mjukare i musklerna, lättare att rida, mer positiv och ja.gladare helt enkelt, när hon får vara ute mycket. Hon brukar också tydligt säja att nu e det dags för bete genom att sluta äta kraftfoder(det har hon gjort 3 år i rad nu). Men jag tror det beror på vilken häst det handlar om. Kände en halvblosvalack för ett par år sen som vägrade gå på bete, även i beteshage stog han vid grinden och ville in efter ca 4 timmar vid regn tog det två. Kolla och se, de fleta hästar trivs nog bäst ute./ Lavinia, som tränar hela sommaren
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
516
Senast: mily
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 923
Senast: Lobelia
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 542
Senast: Blyger
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp