Kan man ta bort innertaket?

aiquen

Trådstartare
Om man har ett litet stall med ett ovanliggande höloft i en gammal ladugårdsbyggnad där själva stalldelens takhöjd är låg (säg 2,20 m.) fungerar det då - ur både ett praktiskt och ett lagligt perspektiv - att helt enkelt ta bort innertaket (dock ej de bärande bjälkarna) så att stallet blir helt öpppet upp till taknocken?

För det torde väl vara det enklaste sättet att höja takhöjden på?

Men som sagt; tror ni det är praktiskt genomförbart? Och framförallt - är det lagligt? Någon som vet?
 
Sv: Kan man ta bort innertaket?

Hej
Nu kan jag ha fel men det räcker inte ifall balkarna sitter i den gamla innertaks höjden, det är den lägsta punkten som hästarna kan slå huvudet i som räknas.
I vårt fall var det iallfall så, skulle inte hjälpa med att höja innertaket eftersom de bärande balkarna satt i den gamla takhöjden.

/B
 
Sv: Kan man ta bort innertaket?

Precis - och de bärande bjälkarna måste ju vara kvar ändå.
 
Sv: Kan man ta bort innertaket?

Helt korrekt.

Takhöjden mäts i lägsta punkt, dvs även bjälkar och bärlinor som ligger under innertaket i många fall.
Så visst förbättrar du luften i stallet helt klart, men syningsmannen/kvinnan kommer att säga nej lika mycket tyvärr.
 
Sv: Kan man ta bort innertaket?

Man kan om man har någon som är hemme på byggteknik, bygga om takstolarna så att de blir självbärande.
Så visst går det att höja takhöjden genom att ta bort loftet. Men om det blir billigare eller enklare det är en halt annan sak som får avgöras från fall till fall.
 
Sv: Kan man ta bort innertaket?

Hej igen
Kom på en sak som jag sett i ett stall med samma problem dom sänkte golvet istället.
Kräven en bra maskin och massa muskler, men på så sätt så sänkte man golvnivån 25 cm i boxarna. Funkar säkert olika på olika stall beroende hur mycket till platta man har.
Men i det stallet jag såg så hade det funkat utmärkt, man sänkte endast golvnivån i boxarna, gjorde en sluttning i boxdörren och behöll den befintliga nivån i stallgång m.m.
Kan ju vara en enkel lösning ifall det funkar med botten plattan, du behöver ju bara göra i de boxar som du har för stora hästar i.

/B
 
Sv: Kan man ta bort innertaket?

KL

Visst vet jag att det är från den lägsta punkten (bjälkarna) man räknar, men de torde väl ändå vara godkända med sin höjd på ~2,20 meter? (Nuvarande hästarnas mankhöjd * 1,5 blir cirka 2,15 m.)

Skulle det dessutom vara helt omöjligt att få någon form av dispens om man tog bort innertaket? Då uppfyller man ju garanterat alla krav på luftvolym o.s.v. Stallet skulle med andra ord inte på något sätt vara dåligt för hästarna (för hur stor är risken att de slår huvudet i en bjälke?).

För att få ett sådant här gammalt stall helt perfekt på alla punkter får man ju i princip riva hela skiten och bygga upp ett nytt stall från grunden... :crazy:
 
Sv: Kan man ta bort innertaket?

Om det räcker med en takhöjd på 2.15 så förstår jag inte varför du skulle riva ner innertaket som är 2.20? 2.20 är lägsta tillåtna höjd oavsett storleken på häst/ponny, men det mäts som sagt från underkant de bjälkar som går genom boxen. Gamla lagårdar är oftast inte lämpliga som stall utan att sänka golvet, höja taket eller riva skiten och bygga nytt. Något man får ta i beräkning när man tittar på gårdar innan köp. :cool:
 
Sv: Kan man ta bort innertaket?

Om det räcker med en takhöjd på 2.15 så förstår jag inte varför du skulle riva ner innertaket som är 2.20? 2.20 är lägsta tillåtna höjd oavsett storleken på häst/ponny, men det mäts som sagt från underkant de bjälkar som går genom boxen.

Tja, för att få bättre luft i stallet såklart? Även om stallet är lagligt idag, så är ju taket ändå för lågt för att kunna ge den allra bästa miljön.
 
Sv: Kan man ta bort innertaket?

Problemet med att sänka golvet blir väl att det kanske blir vattenansamling och då måste man kunna dränera bort det på ett bra sätt.
 
Sv: Kan man ta bort innertaket?

Sätt in en fläkt istället då? Det lilla lär knappast göra någon skillnad.
 
Sv: Kan man ta bort innertaket?

Det lilla?

Takhöjden (förutom de bärande bjälkarna) skulle ändras från 2,20 meter till gott och väl 4-5 meter. Det är väl en ganska stor skillnad ändå?
 
Sv: Kan man ta bort innertaket?

Beroende på hur många hästar du har och hur stort stallet är, så kan man ju tänka sig enklare och billigare sätt att ordna bättre ventilation! Men som sagt, det beror ju lite på.
 
Sv: Kan man ta bort innertaket?

om det är bättre luft du är ute efter kan man sätta in en trumma inne i stallet som går rätt ut genom taket:idea:
 
Sv: Kan man ta bort innertaket?

knapplån

Vi har just tagit bort innertaket i vår gamla ladugård för att göra om till stall. Nu har vi inte börjat använda stallet ännu, men jag tycker att det blev hur bra som helst!

Vi hade en besiktningsman hos oss från försäkringsbolaget som visade oss vilka balkar vi inte fick ta bort innan vi började riva. Nu var konstruktionen sådan från början att det inte blev några bärande balkar kvar där vi skulle inreda stall, det förenklade saken.
 
Sv: Kan man ta bort innertaket?

Visst är det en stor skillnad när det rör sig om ett par meter, vad är det du undrar över då? Tillåten höjd mäts iaf från bjälkarna men ligger de på 2.20 och du klarar dig med 2.15 med de hästar du har idag så är det ju inget att fundera på? Du kommer däremot inte att få ställa in större hästar än 1.47 i mhk pga avståndet mellan bjälke - golv.
 
Sv: Kan man ta bort innertaket?

För det första så undrar jag om det är en bra idé överhuvudtaget, eller rent praktiskt, att ta bort innertaket för att förbättra luften i stallet och skapa en mer "luftig" känsla? För det andra så undrar jag om det ens är lagligt att ha låga bjälkar men inget tak? D.v.s. att stallet av någon anledning faller utanför ramarna för vad som är lagligt/okej om jag tar bort själva (inner)taket men låter bjälkarna sitta kvar?

Och slutligen så undrar jag om det verkligen vore stört omöjligt att få tillåtelse att ställa en storhäst i stallet när s.a.s. inte hela taket är så lågt, utan bara ett par bjälkar? I mina ögon är liksom risken att hästen lyckas slå huvudet i en sådan bjälke, inte större än att hästen slår huvudet i taket på en transport, eller reser sig och slår i huvudet i dörröppningen, eller slår huvudet i en trädgren i hagen etc. Jag kan inte heller på något annat sätt se att stallet vore olämpligt för en större häst då boxarna är stora, stallgången rymlig, luften okej (framförallt om taket tas bort då) o.s.v.

Alltså, jag vet ju att det enligt pappret inte är lagligt så länge lägsta punkten (dessa förbenade bjälkar) inte är högre än 2,20 m. men jag undrar alltså om det finns någon chans att djurskyddet kan se lite "genom fingrarna" när det gäller sånt här? Eller är dessa bjälkar en för stor avvikelse för att stallet ska kunna godkännas som storhäststall, även om allting är okej i övrigt?
 
Sv: Kan man ta bort innertaket?

Du får generellt en bättre miljö i stallet ju större luftvolym du har, så visst kan det löna sig att ta bort innertaket och det är helt lagligt. Går någon av bjälkarna genom någon av boxarna kommer du till 99.99 % sannolikhet inte få tillstånd att ställa en större häst där, men du kan ju alltid ansöka om dispens. Jag har varit med när det har mätts på milimetrarna när det gällt hur stor häst man får ställa in, men det kan ju variera beroende på hur petig inspektören är och hur stor häst det är frågan om. Är den inte större än 1.55 kanske det går vägen.
 
Sv: Kan man ta bort innertaket?

Kan du placera boxarna så att takbjälkarna går längs en boxvägg så ska det vara ok. Men om bjälkarna sitter mitt i boxen så kan det nog bli svårt att få igenom undantag - men man kan ju tycka att häststorleken bör bedömas enligt tak(bjälk)höjden i varje box, eftersom det inte är begränsningen i luftvolym som är problemet i detta fall. Så några storhästboxar bör du kanske kunna få till?

Jag tycker att du ska prata med den ansvarige på din länsstyrelse! Även om du har färre än fem hästar och inte behöver förpröva så har ju de bra koll på vilka regler som gäller och kan komma med tips och råd. Inspektörerna på kommunen brukar också vara hjälpsamma om man ringer och frågar om råd och det är ju de som brukar sköta kontrollerna - bttre att prata med dem innan man sätter igång att bygga, så kan man ta hänsyn till deras synpunkter direkt.
 

Liknande trådar

A
Relationer *Varning för långt inlägg* Jag skriver detta under ett annat användarnamn än normalt, skulle någon mot förmodan känna igen mig var...
Svar
6
· Visningar
1 913
Senast: Amha
·
Anläggning Jag har, ännu så länge ganska lösa, planer på att utöka stallet med två boxar i ett befintligt utrymme. Problemet är att takhöjden under...
Svar
11
· Visningar
6 191
Senast: EmelieR
·
Anläggning Det är så här att i höstas köpte vi vår drömgård där vi har ett stall som är byggt i en gammal ladugård. Jag har hela tiden funderat på...
Svar
18
· Visningar
11 012
Senast: Berin
·
Anläggning Sådär, då är alla familjemedlemmar överens om att innertaket måste höjas. Eller tas bort helt ;) Jag ska bygga stall i halva...
Svar
3
· Visningar
2 861
Senast: Cyllene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp