Kan man träna bort att hästen blir påverkad av andra hästar, och hur?

__sofia__

Trådstartare
Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft.

Lite tydligare förklaringar om olika situationer som kan uppstå:
- Om hon går förbi en häst i en hage och hästen travar fram till staketet 10 meter bort (inte en okänd häst, utan en häst hon ridits tillsammans med flera gånger tidigare, i en hage hon gått förbi massa gånger tidigare) så kan hon låta som en drake och inte kunna stå still utan kasta sig runt på en minivolt i trav de närmsta 5-10 minuterna (det är så hon hanterar det om hon leds och hon blir rädd/spänd/stressad - hon försöker aldrig dra eller liknande utan svänger runt på en liten volt runt den som leder).
- Skrittar hon förbi en häst i en hage där hästen står still, trots att det är en hage hon går förbi flera gånger i veckan och en häst hon sett massor av gånger innan, så är det fullt fokus på den hästen. Försöker jag som ryttare få henne att fokusera på mig genom att t.ex. ställa henne, flytta för skänkeln eller liknande blir hon spänd.
- Om hon rids i en paddock och en häst 50-100 meter bort gnäggar eller rör på sig så är det fullt fokus på den de närmsta minuterna, hon blir spänd, höjer huvudet, gnäggar tillbaka etc.
- Om hon rids tillsammans med andra hästar och en annan häst blir rädd eller börjar bråka så blir hon väldigt spänd, backar, kastar sig omkring, och är allmänt spänd/stressad/rädd.
- Om hon rids tillsammans med andra hästar som inte bryr sig om något, och det är två-tre hästar som leds ut i en hage 30 meter utanför den stora paddocken där hon rids, så blir hon spänd, trippig, och vill gärna fokusera på hästen.
- Om hon rid med en ny häst hon inte gått med tidigare kan det vara en hel del fokus på den (det tycker jag dock har blivit bättre).
- Så fort hon har en häst bakom sig är delar av fokus på den, och hon tycker inte om ifall någon häst kommer för nära bakom henne. Om hon ska fatta galopp och har en häst bakom sig i trav eller galopp blir hon ofta skrämd och kastar sig framåt (ibland en halv långsida) eller inåt.
- Vi skulle vara med i en mini pay and jump för några månader sedan på klubben där vi brukar rida några gånger i veckan, och hon märkte att det var något lite udda som hände eftersom det var fler bilar och personer än vanligt, så hon var lite mer spänd än vanligt. Det var dock bara en annan häst i den stora paddocken där vi skulle rida fram, och inga andra hästar som syntes. Jag skulle bara testa skritta lite på en volt när den andra hästen, som var ca 20-30 meter bakom henne, sparkade bakut en gång när den skulle fatta galoppera - och min häst blev halvt skogstokig och stod på två ben och for runt och var halvt okontrollerbar.

Hon har de senaste 1.5 åren varje vecka ridits i grupp med andra hästar (hon var i princip bara inriden/grundriden för 1.5 år sedan) och det enda kopplat till andra hästar som jag tycker har blivit bättre under den tiden är att hon inte blir lika påverkad av nya hästar längre.
Finns det något att göra, och hur i så fall? Jag rider på lektioner och dressyr- och hoppkurser regelbundet, men det i sig verkar inte ha hjälpt och jag tycker inte att det har känts som om någon av tränarna/ridlärarna har tagit upp hur problemet ska hanteras mer än att "rid på".
 
Min häst har inte riktigt reagerat på samma sätt, men hon har också blivit väldigt fokuserad och påverkad av andra hästar i olika situationer. Det har successivt blivit bättre och för hennes del tror jag att det är delvis ålder och mognad (hon är 6 år nu) men framförallt dressyrträningen där vi jobbat jättemycket med eftergift, lydnad och koncentration. Hon har en mycket bättre förståelse för hjälperna nu och är mer lyhörd för mina hjälper.
Hon tittar fortfarande till på andra hästar men nu kan hon fortsätta ”i arbetsläge”.
 
Delar av det där låter väldigt bekant 😅

Här har det blivit bättre ju mer ärligt på hjälperna han är. Och ju mer han har förstått sin uppgift som ”arbetande häst” desto bättre blir det. Så det är väl egentligen det vi jobbar med, att ha fokus på mig och det arbete vi gör.

Märks stor skillnad, när han kommer dit spelar det ingen roll vad omgivningen håller på med, då är han kvar i arbetet helt eller kommer tillbaka direkt efter en kontroll.
 
Jag har en häst som också reagerar mycket på andra hästar. Det tar sig inte samma uttryck riktigt, när hon blir spänd blir hon mer okontaktbar och ”ångvältig”. Plus att hon skvätter för allt, det är som att hela känsloregistret är direktkopplat till brunstskvättande, en riktig pissmärr. :laugh:

Hon är född hos mig, mina andra hästar är trygga och obrydda om vad som händer runt dem, medan hon fortfarande stökar och skriker varje in- och utsläpp, oavsett om det är henne eller någon annan det gäller.

Så för att svara på din fråga; både ja och nej. Jag tror alltid hon kommer ha vissa reaktioner och den här egenskapen får jag väl leva med. Hon är inte okomplicerad med andra hästar, ibland slår hon i väggarna så flisorna yr, ganska ofta låser hon sig när det kommer till att lyssna på vad jag önskar av henne. Men ja, det är träningsbart. Dels har det när det gäller min häst varit en mognadsfråga, hormonerna rusar väl kanske inte i samma grad som när hon var unghäst. Sen har det varit viktigt att hon förstår vad som förväntas av henne i varje given situation. Det är väl alltid viktigt att vara konsekvent, men med henne har det varit extremt mycket tragglande.

Då jag har upplevt henne riktigt harmonisk har varit på sommarbete. En fast flock där ingen tas in eller ut, ute dygnet runt med fri tillgång till foder.

0D74FD75-4371-41B7-AE14-BFCFF6F85A66.jpeg
 
Jag har en häst som också reagerar mycket på andra hästar. Det tar sig inte samma uttryck riktigt, när hon blir spänd blir hon mer okontaktbar och ”ångvältig”. Plus att hon skvätter för allt, det är som att hela känsloregistret är direktkopplat till brunstskvättande, en riktig pissmärr. :laugh:

Hon är född hos mig, mina andra hästar är trygga och obrydda om vad som händer runt dem, medan hon fortfarande stökar och skriker varje in- och utsläpp, oavsett om det är henne eller någon annan det gäller.

Så för att svara på din fråga; både ja och nej. Jag tror alltid hon kommer ha vissa reaktioner och den här egenskapen får jag väl leva med. Hon är inte okomplicerad med andra hästar, ibland slår hon i väggarna så flisorna yr, ganska ofta låser hon sig när det kommer till att lyssna på vad jag önskar av henne. Men ja, det är träningsbart. Dels har det när det gäller min häst varit en mognadsfråga, hormonerna rusar väl kanske inte i samma grad som när hon var unghäst. Sen har det varit viktigt att hon förstår vad som förväntas av henne i varje given situation. Det är väl alltid viktigt att vara konsekvent, men med henne har det varit extremt mycket tragglande.

Då jag har upplevt henne riktigt harmonisk har varit på sommarbete. En fast flock där ingen tas in eller ut, ute dygnet runt med fri tillgång till foder.

Visa bifogad fil 96795
Så vacker!
 
Jag kan ju tillägga att min häst inte är någon unghäst trots att hon precis var inriden/grundriden för 2 år sedan. Hon är 10 år nu men var precis bara inriden/grundriden när jag köpte henne för snart 2 år sedan, enligt tidigare ägare gick hon innan det några år som packhäst på långtur. Dvs hon är fortfarande en grön häst som vänjer sig vid att vara en ridhäst, men hon borde kanske inte ha så mycket unghästhormoner? Jag vet inte hur stor skillnad det gör.
 
Jag kan ju tillägga att min häst inte är någon unghäst trots att hon precis var inriden/grundriden för 2 år sedan. Hon är 10 år nu men var precis bara inriden/grundriden när jag köpte henne för snart 2 år sedan, enligt tidigare ägare gick hon innan det några år som packhäst på långtur. Dvs hon är fortfarande en grön häst som vänjer sig vid att vara en ridhäst, men hon borde kanske inte ha så mycket unghästhormoner? Jag vet inte hur stor skillnad det gör.

Ut ifrån detta skulle jag gissa att hon är van att vara självständig och ta egna beslut, och inte behöva lyssna på sin ryttare/människa. Har hon haft föl någon gång? Ston som haft föl kan bli extra självständiga och även mera fokuserade på andra hästar.

Troligen är det mycket svårare att träna bort detta beteendet på en sådan häst än en unghäst, men "uppskriften" är den samma - kräva att hon ska ha fokus på dig och ge uppgifter så hon inte hinner tänka på vad som händer runt om.
 
Jag kan ju tillägga att min häst inte är någon unghäst trots att hon precis var inriden/grundriden för 2 år sedan. Hon är 10 år nu men var precis bara inriden/grundriden när jag köpte henne för snart 2 år sedan, enligt tidigare ägare gick hon innan det några år som packhäst på långtur. Dvs hon är fortfarande en grön häst som vänjer sig vid att vara en ridhäst, men hon borde kanske inte ha så mycket unghästhormoner? Jag vet inte hur stor skillnad det gör.

Ut ifrån detta skulle jag gissa att hon är van att vara självständig och ta egna beslut, och inte behöva lyssna på sin ryttare/människa. Har hon haft föl någon gång? Ston som haft föl kan bli extra självständiga och även mera fokuserade på andra hästar.

Troligen är det mycket svårare att träna bort detta beteendet på en sådan häst än en unghäst, men "uppskriften" är den samma - kräva att hon ska ha fokus på dig och ge uppgifter så hon inte hinner tänka på vad som händer runt om.
Precis så! Fler år av självständighet än ”bruksår” tar lite tid att ta sig igenom. Bra sammanfattat, @sorbifolia - du satte ord på tankar jag haft kring den häst jag rider, men inte kunnat formulera konkret.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 625
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp