Kan man vara ärlig om våldtäkt?

Klubbisen

Trådstartare
Kan man vara ärlig om våldtäkt och misshandel som skedde i förhållande? Mitt ex har behandlat mig som skit under förhållandet och även efter. Jag märker själv att jag mår bättre av att dela med mig av det. Funderar på att anmäla men vet att det inte kommer leda någonstans. Är så rädd att bli anmäld för förtal eller liknande om jag går ut med det eller anmäler. Förstår ju att inget kommer hända då jag inte har några bevis. När jag skriver gå ut med det menar jag inte via sociala medier utan bara berättar för folk vad som hänt när de till exempel undrar varför jag är så arg på mitt ex eller ser ner på mig och är på hans sida. Jag är tydligen det galna exet som är arg på honom och ingen vet vad som egentligen skedde.
 
Kan man vara ärlig om våldtäkt och misshandel som skedde i förhållande? Mitt ex har behandlat mig som skit under förhållandet och även efter. Jag märker själv att jag mår bättre av att dela med mig av det. Funderar på att anmäla men vet att det inte kommer leda någonstans. Är så rädd att bli anmäld för förtal eller liknande om jag går ut med det eller anmäler. Förstår ju att inget kommer hända då jag inte har några bevis. När jag skriver gå ut med det menar jag inte via sociala medier utan bara berättar för folk vad som hänt när de till exempel undrar varför jag är så arg på mitt ex eller ser ner på mig och är på hans sida. Jag är tydligen det galna exet som är arg på honom och ingen vet vad som egentligen skedde.
Om du själv mår bra av att berätta om det, och någon frågar varför du är arg på honom så finns det absolut ingen anledning att inte vara ärlig. Däremot får du vara beredd på att personer kan reagera på alla möjliga olika sätt. Vissa hanterar sådant jättebra, andra hanterar det... mindre bra. Vissa kommer tro dig, andra inte.

Har du pratat med någon psykolog om det här? Jag tror inte på det där med att förlåta folk för allt, men du kan få hjälp att hantera det så att det påverkar ditt liv så lite som möjligt i framtiden.
 
Om du själv mår bra av att berätta om det, och någon frågar varför du är arg på honom så finns det absolut ingen anledning att inte vara ärlig. Däremot får du vara beredd på att personer kan reagera på alla möjliga olika sätt. Vissa hanterar sådant jättebra, andra hanterar det... mindre bra. Vissa kommer tro dig, andra inte.

Har du pratat med någon psykolog om det här? Jag tror inte på det där med att förlåta folk för allt, men du kan få hjälp att hantera det så att det påverkar ditt liv så lite som möjligt i framtiden.
Tack för svar. Du tror inte det finns någon risk att han anmäler mig om han skulle få höra det på något sätt? Jag har inte pratat med psykolog om detta men ska boka in det snart tänker jag.
 
Tack för svar. Du tror inte det finns någon risk att han anmäler mig om han skulle få höra det på något sätt? Jag har inte pratat med psykolog om detta men ska boka in det snart tänker jag.
det är ju viss skillnad att berätta för vänner och bekanta som frågar vad som verkligen hänt, eller att basunera ut det i press och på sociala medier

från Wiki:
"Förtal är framförallt en juridisk term som avser en skada på någons anseende till följd av exempelvis ett uttalande eller spridningen av en bild. Förtal i juridisk mening är ett brott. I dagligt tal menas med förtal ofta smutskastning av någon bakom dennes rygg.
Juridiskt delas förtal upp i två delar, dels avsikten att skada någons rykte, och dels spridningen av osanna uppgifter."
 
det är ju viss skillnad att berätta för vänner och bekanta som frågar vad som verkligen hänt, eller att basunera ut det i press och på sociala medier

från Wiki:
"Förtal är framförallt en juridisk term som avser en skada på någons anseende till följd av exempelvis ett uttalande eller spridningen av en bild. Förtal i juridisk mening är ett brott. I dagligt tal menas med förtal ofta smutskastning av någon bakom dennes rygg.
Juridiskt delas förtal upp i två delar, dels avsikten att skada någons rykte, och dels spridningen av osanna uppgifter."
Skulle precis skriva detta. Viktigt att tillägga dock är att även sanna uppgifter kan vara förtal om de sprids med ont uppsåt. TS får alltså berätta för sina vänner, men inte t.ex. en potentiell arbetsgivare.

Mitt råd är dock att prata med psykolog först. Inte för att jag tycker det är fel att vilja prata om det, men för att det är lätt att när en är upprörd/precis varit med om något jobbigt kanske tummar på sina egna gränser lite. Jag har gjort det efter jobbiga upplevelser och sen i efterhand tyckt det varit jobbigt att jag till exempel pladdrat på om privata saker med kolleger som jag i efterhand inte vill ska veta sånt. Men definitivt prata med vänner och om du är säker på att du är okej med att berätta och få blandade reaktioner så kör på!
 
Med tanke på hur många kvinnor som fälldes för förtal när dom talade ut, men inte en enda av dom anklagade så är det ju föga troligt. Förstår oron att tala ut. Tycker verkligen den svenska lagen om förtal måste ses över.
Det är egentligen inte lagtexten som ändrats utan den praxis som vuxit fram under senare år som ligger bakom. Förtalsbiten är bara en liten del och symptom på ett rättsväsende med stora problem inom flera områden.
 
Med tanke på hur många kvinnor som fälldes för förtal när dom talade ut, men inte en enda av dom anklagade så är det ju föga troligt. Förstår oron att tala ut. Tycker verkligen den svenska lagen om förtal måste ses över.
Var det så många då? Jag känner bara till en och i det fallet tycker jag nog att det var befogat.

Till TS, jag tycker @Nahar sa det väldigt bra. Det är lätt att man agerar i affekt när man är arg och även om man inte per se gör något fel så kan man lätt ångra sig i efterhand, var säker på att de du berättar för verkligen är sådana du vet ska känna till den sidan av dig även i framtiden, för din egen skull.

Vad det gäller förlåtelse så behöver man absolut inte förlåta sin förövare, men man måste försöka komma över det som skett. Jag har själv erfarenhet av ett otrevligt förhållande och vid en viss punkt så är den enda du straffar genom att älta (även ensam och inte för andra) dig själv. Det här är ABSOLUT INTE ett sätt att förminska dina känslor utan mer ett sätt att reflektera över det. Skit i vad det gör mot honom om du skulle prata inför andra om detta, fundera istället över om det verkligen kommer att hjälpa dig, om svaret är ja så kör i vind men kanske är det som sagt bäst att börja prata med någon professionell.

När jag väl kom till stadiet att jag var arg ville jag också berätta för allt och alla vilket as han var och hur han betedde sig, såhär senare är jag glad att jag lät bli, för min egen skull. Det är absolut inget att skämmas över att man varit med om något traumatiskt men i vissa relationer är det fortfarande något som kan vara bekvämt att den andra parten inte känner till.
 
Jag tycker absolut att du kan och ska vara ärlig. Du har inte gjort något fel och det är heller inte fel att berätta för sina vänner om vad man blivit utsatt för. Det kan vara en väldigt viktig del av läkeprocessen, att hålla sånt hemligt gynnar oftast inte. Det kan vara viktigt även att anmäla även om det kanske inte leder till något, just för att stå upp för dig själv.

Jag har svårt att se att man skulle kunna bli anmäld för förtal om man berättar för vänner.
 
Jag är lite kluven. Jag förlorade en vänskapskrets efter att jag berättade, responsen jag fick var "jag kan inte tänka mig att han gjort nåt sånt?" Och kort därefter slutade jag bjudas in till grejer.

Folk som redan idag hamnar på hans sida och ser dig som ett galet ex lär inte mjukna för att du berättar. Det är så himla hemskt att folk i så stor utsträckning väljer att stötta förövaren, han själv är ju ensamt ansvarig för sina handlingar och har ärligt bara sig själv att skylla för smeten han satt sig i. Så välj de du berättar för med omsorg och berätta för din egen skull.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 966
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 989
Senast: mars
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Relationer Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar. Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
20 138
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp