Kan någon förklara dagens omröstning?

Alla riksdagspartier är men framför allt VARIT nyttiga idioter åt SD! Allt..... precis ALLT har kretsat kring detta parti och helt osidosatt sin egna politik. Samtliga partier använder friskt ordet ansvar. Vi har tagit ansvar och gjort allt i vår makt att frysa ut SD. Skapat diverse "skitsmarta" överenskommelser ihop. "Släppt" fram en värdelös stadsminister och ett parti har till och med helt klivit av från den brrrrrreeeda mitten och sällat sig till vänstersidan (och tidigare basunerat ut att det minsann skulle käkas upp skor heller än att samarbeta med vänsterpartiet).

*gäsp* Sossehat är såå 80-tal.

1. Vår statsminister är inte värdelös och definitivt bättre än den förre.
2. Jag utgår ifrån att alla legitima partier faktiskt vill landets bästa (även de vars ideologi jag personligen inte tillhör).
3. Att vara i opposition innebär fortfarande inte att en behöver åka ner i populistträsket.
 
*gäsp* Sossehat är såå 80-tal.

1. Vår statsminister är inte värdelös och definitivt bättre än den förre.
2. Jag utgår ifrån att alla legitima partier faktiskt vill landets bästa (även de vars ideologi jag personligen inte tillhör).
3. Att vara i opposition innebär fortfarande inte att en behöver åka ner i populistträsket.
Sossehat? Jag menade Stefan Löven som blev framsläppt av alla partier. Jag anser Magdalena Andersson ser ut att bli en lysande landsledare - MEN givetvis ihop med Vänstern, Centern (MP medverkan är förhoppningsvis över) som kommer att göra sitt bästa för att dra i hennes kjolar så kommer det tyvärr att söla ner hennes pondus. Förhoppningsvis är hon så tuff som hon hittills verkar och kan slå Annie, Kakababveh och Nooshi på fingarna. Det som talar emot den härligt tuffa attityden är att hon verkar ta till "avgår kortet" så fort det hettar eller skylla allt på att Sverige är nu i ett "allvarligt läge" eller "känsligt läge".
Dina svar på mitt inlägg nr 2 och 3 håller jag med om (vad de nu hade med mitt inlägg om att samtliga riksdagspartier är och har varit trogna nyttiga idioter åt SD. (Svar på ditt att endast M och Kristersson är nyttig idiot åt SD).
Men fortsätter hon så här så har hon min röst.
 
Ok, så du tycker att utlänningslagen skall ändras så att personer som skall avvisas eller utvisas tas i förvar i större omfattning tills utvisningen eller avvisningen verkställs? Här måste jag dock göra dig besviken, det är inte Morgan Johansson som klubbar lagstiftningen i riksdagen. Det är faktiskt riksdagsmajoriteten som stiftar lagar.

Att tycka att det är Morgan Johansson som har misslyckats är ungefär som om du skulle skrika på ditt eluttag när du har strömavbrott. Du riktar fokus fel!
Mj är misslyckad för att han inte lägger tillräckliga lagförslag som knäcker gäng kriminella. Gör han det så kommer ju hela oppositionen att rösta på det. Han vill ju inte lägga dessa förslag. Är han rädd för gängen?
 
Försvann några ord där i min text. Det var regeringens lämplighet för uppgiften att genomföra de aktuella förhandlingarna med Turkiet etc. jag syftade på. Inte om de alls var lämpade för regeringsrollen som helhet.
Ah, då förstår jag! Men egentligen tycker jag inte regeringen är olämplig att förhandla med Turkiet heller, framförallt Magdalena Andersson verkar oerhört kompetent (även om jag inte riktigt har samma grundläggande politiska uppfattning som hon). Utan jag tycker att själva avtalet är olämpligt och att regeringen borde haft bättre omdöme än så. Nu har de ju gjort det svårare för sig själva att förhandla och vi behöver väl inte det just nu, kan jag tycka. Jag kan ju faktiskt tro att det hade varit lättare för regeringen att fortsätta förhandlingarna om de i nuläget hade nobbat Kakabaveh och offrat MJ.
 
Sossehat? Jag menade Stefan Löven som blev framsläppt av alla partier. Jag anser Magdalena Andersson ser ut att bli en lysande landsledare - MEN givetvis ihop med Vänstern, Centern (MP medverkan är förhoppningsvis över) som kommer att göra sitt bästa för att dra i hennes kjolar så kommer det tyvärr att söla ner hennes pondus. Förhoppningsvis är hon så tuff som hon hittills verkar och kan slå Annie, Kakababveh och Nooshi på fingarna. Det som talar emot den härligt tuffa attityden är att hon verkar ta till "avgår kortet" så fort det hettar eller skylla allt på att Sverige är nu i ett "allvarligt läge" eller "känsligt läge".
Dina svar på mitt inlägg nr 2 och 3 håller jag med om (vad de nu hade med mitt inlägg om att samtliga riksdagspartier är och har varit trogna nyttiga idioter åt SD. (Svar på ditt att endast M och Kristersson är nyttig idiot åt SD).
Men fortsätter hon så här så har hon min röst.

Stefan Löfvén blev verkligen inte framsläppt av alla partier, V, C och L släppte fram hans tänkta S och MP regering. KD, SD och M röstade emot samtidigt som man själva inte var i närheten av att erbjuda ett regeringsalternativ...

Jag är personligen trött på att all obefogad kritik som Löfvén får ta. Om vi faktiskt kollar vad han uppnådde så trots att S alltid har haft mindre än 1/3 av mandaten i riksdagen under hans tid som partiledare. Han fick de 6 av 8 partier att gå med på decemberöverenskommelsen, dvs "släpp fram min budget annars blir det nyval". Det gällde i praktiken tills valet 2018 även om överenskommelsen föll tidigare. Han krossade alliansen 2018 och bildade regering ur ett svårt parlamentariskt läge, detta tjänade Sverige väl i efterhand då de stödåtgärder man satte in under Covid var viktiga för att behålla arbetstillfällen i landet. Under finanskrisen 2008 lät den borgerliga regeringen Sveriges löntagare ta smällen istället för stödåtgärder från staten. Han ledde Sverige genom den värsta krisen i världen sedan andra världskriget och om vi jämför oss mot resten av västvärlden har det gått riktigt bra för Sverige under covid.

Löfvén är dock en dålig talare och fullständigt usel debattör, det är befogad kritik!

Blir knepigt att kritisera Löfvén när man sen måste brottas med de faktum att vi har haft en borgerlig riksdagsmajoritet sedan 2006 (fast man kan definitivt hävda att det är från 1998). Varför klarar Svensk borglighet inte av att bilda regering eller driva sin egen politik i riksdagen?
 
Mj är misslyckad för att han inte lägger tillräckliga lagförslag som knäcker gäng kriminella. Gör han det så kommer ju hela oppositionen att rösta på det. Han vill ju inte lägga dessa förslag. Är han rädd för gängen?

Kom igen nu! Tidigare hade du ingen aning om att det är Utlänningslagen som reglerar utvisningsförfarandet. Du behöver inte sitta och diskutera politik och lagstiftning på ett forum. Du behöver springa i full fart tillbaka till grundskolan så att du kan första vad som händer i riksdagen, hur lagar stiftas och behov att budget arbete innan man kan genomdriva en förändring.
 
Kom igen nu! Tidigare hade du ingen aning om att det är Utlänningslagen som reglerar utvisningsförfarandet. Du behöver inte sitta och diskutera politik och lagstiftning på ett forum. Du behöver springa i full fart tillbaka till grundskolan så att du kan första vad som händer i riksdagen, hur lagar stiftas och behov att budget arbete innan man kan genomdriva en förändring.
Jag förstår. Mj tycker alltså det är jobbigt och för arbetskrävande att knäcka gängen, en samling småungar. Då tycker Mj det är lättare att höja ett fängelsestraff med 1 månad och på vis knäcka gängen. Om man inte kan knäcka gängen så ska man väl heller inte stå och säga att man ska knäcka gängen. Ännu en lögn från Mj
 
Jag förstår. Mj tycker alltså det är jobbigt och för arbetskrävande att knäcka gängen, en samling småungar. Då tycker Mj det är lättare att höja ett fängelsestraff med 1 månad och på vis knäcka gängen. Om man inte kan knäcka gängen så ska man väl heller inte stå och säga att man ska knäcka gängen. Ännu en lögn från Mj

Jag är inte Morgan Johansson så jag kan inte svara vad som försiggår i hans huvud. Men skulle Morgan Johansson få regeringen att lägga fram en proposition att ändra utlänningslagen så att alla som skall utvisas tas i förvar i väntan på utvisning, vilket jag antar är det du vill efter vad du har skrivit tidigare. Då behöver man först ta fram ett lagförslag, sedan få lagförslaget genom remissinstanserna, sedan genom riksdagen. Sen behöver man skjuta till budgetmedel till för att finansiera utbyggnad av förvar, utbildning och anställning av ytterligare personal samt även anpassa förvaren så att barnfamiljer, äldre och individer med funktionsvariation kan vara i förvaret i väntan på att utvisningen verkställs. Jag tror den samhällsutvecklingen inte är önskad av särskilt många. Det går troligen inte att få det här förslaget igenom riksdagen, det är bara för galet...

Återigen, du har en så svag förståelse för hela processen att det är snudd på omöjligt att ha en diskussion med dig. Du kan alldeles för lite om hur Sverige styrs samt förstår för lite om hur beslut påverkar ett i ett större perspektiv.
 
Jag är inte Morgan Johansson så jag kan inte svara vad som försiggår i hans huvud. Men skulle Morgan Johansson få regeringen att lägga fram en proposition att ändra utlänningslagen så att alla som skall utvisas tas i förvar i väntan på utvisning, vilket jag antar är det du vill efter vad du har skrivit tidigare. Då behöver man först ta fram ett lagförslag, sedan få lagförslaget genom remissinstanserna, sedan genom riksdagen. Sen behöver man skjuta till budgetmedel till för att finansiera utbyggnad av förvar, utbildning och anställning av ytterligare personal samt även anpassa förvaren så att barnfamiljer, äldre och individer med funktionsvariation kan vara i förvaret i väntan på att utvisningen verkställs. Jag tror den samhällsutvecklingen inte är önskad av särskilt många. Det går troligen inte att få det här förslaget igenom riksdagen, det är bara för galet...

Återigen, du har en så svag förståelse för hela processen att det är snudd på omöjligt att ha en diskussion med dig. Du kan alldeles för lite om hur Sverige styrs samt förstår för lite om hur beslut påverkar ett i ett större perspektiv.
Vill man inte göra det jobbet så får vi acceptera att dom som inte är önskvärda i vårt land ändå får vara kvar, eller hur. Sitt inte och tro att alla lämnar landet frivilligt
 
Jag förstår inte koppligen. Först frågar du mig om

Och jag svarade Nej därför att svaret finns i #20 .

Och där hänvisar du till att han inte lyckas knäcka gängen, och jag tolkar dig i senare inlägg att du menar att om han lagt förslag som oppositionen stödjer så skulle gängen knäckas och de hade inte väckt misstroendefrågan. Eller hur menar du?
 
Och där hänvisar du till att han inte lyckas knäcka gängen, och jag tolkar dig i senare inlägg att du menar att om han lagt förslag som oppositionen stödjer så skulle gängen knäckas och de hade inte väckt misstroendefrågan. Eller hur menar du?
Ja om det visar sig knäcka gängen.
 
Ah, då förstår jag! Men egentligen tycker jag inte regeringen är olämplig att förhandla med Turkiet heller, framförallt Magdalena Andersson verkar oerhört kompetent (även om jag inte riktigt har samma grundläggande politiska uppfattning som hon). Utan jag tycker att själva avtalet är olämpligt och att regeringen borde haft bättre omdöme än så. Nu har de ju gjort det svårare för sig själva att förhandla och vi behöver väl inte det just nu, kan jag tycka. Jag kan ju faktiskt tro att det hade varit lättare för regeringen att fortsätta förhandlingarna om de i nuläget hade nobbat Kakabaveh och offrat MJ.

... eller att MJ faktiskt avgått på eget bevåg(jag är ju rödmärkt men han är inte lika imponerande som MA även om jag inte håller med oppositionen rakt av i det här fallet).
 

Liknande trådar

L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 456
Senast: förvirrad
·
Skola & Jobb Jag är fullständigt förvirrad. Jag har fått en säsongsanställning men tydligen funkade det inte med en lönebidragsanställning för det...
Svar
10
· Visningar
823
Senast: Wille
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 968
Senast: LiviaFilippa
·
Mat Tänkte köpa ny airfryer när skatten kommer. Men så var det det här med att bestämma sig 🫣 Har skalat ner det till 2 st i alla fall, en...
Svar
4
· Visningar
384
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp