Kan någon förklara dagens omröstning?

... eller att MJ faktiskt avgått på eget bevåg(jag är ju rödmärkt men han är inte lika imponerande som MA även om jag inte håller med oppositionen rakt av i det här fallet).
Ja, det hade ju också varit ett rimligt alternativ istället för att sätta hårt mot hårt i en inrikespolitisk fajt och därmed få det svårare i den utrikespolitiska diskussionen.

Håller också med om att Magdalena är klart mer imponerande än Morgan (tidernas understatement, faktiskt)! :D
 
Nej varför tror du det

För att du svarade ja på frågan om du menar att han borde lagt motioner som oppositionen stödjer. Och oppositionen vill ju inte stödja S:s egna förslag, då måste han ju föreslå oppositionens politik för att få deras stöd. Jag har helt enkelt svårt att förstå hur du kan tycka att en misstroendeomröstning var motiverad i detta läge. Hela regeringen kan ju väljas bort om 3 månader.
 
Då får väl S komma med såna föslag som både S och oppositionen kan rösta igenom. Precis som dom gör med andra föslag som går igenom Riksdagen. Annars står ju landet still och kommer ingen stans. Alla vet ju att det måste vara majoritetsbeslut. Alla S förslag som skulle ha knäckt gängen under dessa 8 år och som har röstats igenom Riksdagen har ju inte knäckt gängen. Det har ju blivit motsatt effekt. Gängen har ju stärkts istället och brett ut sig över hela landet. Även i små samhällen.
 
Han har ljugit flertal gånger, svär i Riksdagen, och blivit prickad flera gånger. Senast av ett enhälligt KU. Sen har han haft 8 år på sig på att knäcka kriminella gäng men det har han inte klarat. Skjutningar, sprängningar, bilbränder, rån, våldtäkter, mord bara ökar. Allt detta bara fortsätter. Ny skjutning igår med dödlig utgång. Det som fick bägaren att rinna över var påskkravallerna då polisen inte klarade av sitt jobb. Så varför skulle justitieministern klara av att knäcka gängen med bara knappt 3 månader kvar till valet?
Nu blandar du ihop en massa saker. Regeringen fattar kollektiva beslut. Ingen minister har haft 8 år på sig för något. Den lille vuxne i rummet har haft ett ental chanser på sig att få en majoritet bakom sig för sina idéer och bilda regering men inte lyckats
 
Då får väl S komma med såna föslag som både S och oppositionen kan rösta igenom. Precis som dom gör med andra föslag som går igenom Riksdagen. Annars står ju landet still och kommer ingen stans. Alla vet ju att det måste vara majoritetsbeslut. Alla S förslag som skulle ha knäckt gängen under dessa 8 år och som har röstats igenom Riksdagen har ju inte knäckt gängen. Det har ju blivit motsatt effekt. Gängen har ju stärkts istället och brett ut sig över hela landet. Även i små samhällen.
Nej man måste inte alls ha majoritet. Det räcker med att man har flest röster. Sen har SD infört en ny riksdagsordning genom att inte rösta på sina egna förslag.
 
Då får väl S komma med såna föslag som både S och oppositionen kan rösta igenom. Precis som dom gör med andra föslag som går igenom Riksdagen. Annars står ju landet still och kommer ingen stans. Alla vet ju att det måste vara majoritetsbeslut. Alla S förslag som skulle ha knäckt gängen under dessa 8 år och som har röstats igenom Riksdagen har ju inte knäckt gängen. Det har ju blivit motsatt effekt. Gängen har ju stärkts istället och brett ut sig över hela landet. Även i små samhällen.

Och om oppositionen endast stödjer förslag som S själva inte tror på så innebär ditt krav att du förväntar dig att S ska driva andras politik. Annars får man räkna med en misstroendeförklaring. Det tycker jag är en orimlig syn på hur politik fungerar och hur misstroendeförklaringar bör hanteras.

Att kriminella gäng ska knäckas är en större fråga än vad denna ende minister kan lösa, så om det är grunden så bör man försökt avsätta hela regeringen. Varför gjorde man inte det? Jag tror att det stora skälet till misstroendeomröstningen inte är för att man så starkt vill avsätta Morgan Johansson, utan för att man vill säkerställa att kriminalpolitik och särskilt då brott som begås i områden med hög andel invånare med utländsk bakgrund, ska komma högt upp på dagordningen i valdebatten. Och då säkerställa att frågan ska lyftas i perspektivet att det är hårdare tag genom lagar, polisiära verktyg och straff som är lösningen, kryddat med hårdare begränsning av invandring (Morgan Johansson har ju även varit migrationsminister under delar av denna period).

Jag tror alltså att det inte är så mycket utfallet man var ute efter, som att kratta för den debatt man vill ska föras under sommaren. Vad tror du? Varför kommer denna omröstning just nu, 3 månader innan valet när man själv pekar på en period av 8 år? I vad grundar man att just 7 år och 9 månader är en lämplig tid då det borde ha gjorts mer, och annars måste man avsättas?
 
Vill man inte göra det jobbet så får vi acceptera att dom som inte är önskvärda i vårt land ändå får vara kvar, eller hur. Sitt inte och tro att alla lämnar landet frivilligt
Han kunde väl åtminstone se till att dom som skulle och ska utvisas blir det ochså och inte låter dom vistas i landet som om inget har hänt. Vad är meningen med att ge folk ett utvisningsbeslut och sedan bara släppa dom vind för våg. Ge dom utvisningsbeslutet och följ med dom till gränsen så att dom verkligen lämnar landet.

Det här är vad du har skrivit tidigare. Du har presenterat en lösning hur vi skall hantera att människor befinner sig illegalt i landet! Jag berättar varför din lösning inte är genomförbar. Det finns andra lösningar på problemet, som går att genomföra både politiskt, praktiskt och etiskt.

Jag förstår. Mj tycker alltså det är jobbigt och för arbetskrävande att knäcka gängen, en samling småungar. Då tycker Mj det är lättare att höja ett fängelsestraff med 1 månad och på vis knäcka gängen. Om man inte kan knäcka gängen så ska man väl heller inte stå och säga att man ska knäcka gängen. Ännu en lögn från Mj

Gängen är inte en samling småungar, om du genuint tror det har vi precis identifierat ytterligare en brist i din bildning. Dem är grovt kriminella med ett brutalt våldskapital som de flesta knappt kan förstå...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag är fullständigt förvirrad. Jag har fått en säsongsanställning men tydligen funkade det inte med en lönebidragsanställning för det...
Svar
10
· Visningar
822
Senast: Wille
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 585
Samhälle Kära buke, jag är förvirrad. Det pratas politiskt om bränslepriser, högern skulle sänka priset med x kr och det sänktes bara med några...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
4 576
Senast: Huggorm
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 346
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp