Kan någon förklara för mig?

Tiller

Trådstartare
Jag som är helt nybörjare på det här ämnet...


Hur gör ni när ni kommer till en Fälttävlanstävling??
När går man hoppbana/terräng bana?
Annars är det väl som en vanlig hopptävling etc, att man går och visar vaccination och grönt kort.
Men är det inte vetrinärbesikning innan start åxå?
Hinna byta utrustning mellan passen?

Jag har inte gjort teoriprovet än för FT-kortet då kanske jag får reda på lite mer.

Är det alltid samma ordning på tävlingarna: Dressyr, hopp, terräng?
Nu tänker jag på 1-dagars.

Kan inte ni inbitna FT-ryttare berätta lite hur ni gör när ni kommer till tävlingsplats!!
Släng gärna in en bild åxå!

:banana: :banana:
 
Sv: Kan någon förklara för mig?

Någon brukar gå å anmäla (visa alla papper) en annan kanske tar ut hästen och veterinärbes. eller så går jag direkt och går hoppbanan (om jag kommer samma dag.) terrängbanan går man första gången på banvisningen (ej obligatoriskt) sen några gånger där efter.

japp, dressyr först, sen hoppning (oftast inom en halvtimme) å sen terräng. Ja, du hinner byta utrusting mellan dressyren å hoppningen!
 
Sv: Kan någon förklara för mig?

Om tävlingen är i närheten så brukar vi åka dit dagen innan då det är visning av terrängbanan. Oftast kan man då också visa intyg, licenser osv samtidigt så att det är gjort. Har man tur är hoppbanan klar så att man kan gå den. När vi kommer dit på morgonen så är det besiktning, bangång för hoppningen, dressyr, ombyte till hopputrustning och sedan hoppningen.

Oftast är det visning av terrängbanan någon gång under förmiddagen också.Vi går banan en gång till antingen vid visningen eller själva senare.

Därefter brukar det bli mer eller mindre lång väntan tills terrängen börjar. Vissa gånger har tävlingen varit så pass nära att vi har hunnit åka hem till stallet mellan hoppningen och terrängen.

Lycka till!
 
Sv: Kan någon förklara för mig?

Jag brukar komma i riktigt god tid innan start. Har så otroligt dåliga nerver när det blir stressigt.

Visar alla pappren, fixar med nummerlapparna. Därefter tas hästen ut och Mami eller vem nu som är med brukar vet.besikta. Då passar jag på att gå hopp-banan.

Om jag efter det har god tid ställer jag in hästen i transport, eller om vi har uppstallning i box. Sätter mig ned och tittar på lite ekipage som är före, memorerar både dressyrprogram och hoppbanan.

Tar ut hästen i god tid och rider fram i lugn och ro innan dressyren.
Efter dressyren är det bara att göra sig iordning för hoppningen.

Jag har bara tävlat fälttävlan, då den legat över tvådagar, så terrängbanan brukar man gå på eftermiddagen och om man hinner, på morgonen dagen efter ifall det behövs. :D
 
Sv: Kan någon förklara för mig?

Tack till allihopa för era svar.
Det jag är mest nervös över är att man ska hinna lära sig både hoppbanan och terrängbanan..

Men visningen av terrängbanan brukar den vara långt innan tävlingen börjar eller?Går man terrängbanan innan hoppbanan?
 
Sv: Kan någon förklara för mig?

Antingen är visningen på kvällen innan, eller så är den på förmiddagen samma dag. Om du inte går terrängbanan på kvällen så gå den efter hoppbanan. Du får kolla lite på hur din starttid på dressyren passar in med visningen av terrängen - ibland är det omöjligt att hinna gå på terrängvisningen, då får man gå själv. Man får en banskiss med sig, det brukar inte vara problem med det.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 482
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp