Kan någon ge mig en vettig förklaring ....

R

Rallebralle

...till varför SOMALI går under kat:3?
det finns ju flera som är "syskonraser" fast de tillhör oftast olika kategorier.Dock inte exo/per,Sia/Bal,Ori/Jav
Detta är något jag verkligen funderar på...... :smirk:
 
VA????..har du aldrig hört talas om korthårig skogis......eller den berömda långhårsryssen????
du måste ju vara helt felinformerad... :angel: :angel: :angel:

är det bara av den enkla anledningen alltså= att de är syskonraser? :smirk:
 
Jag har sett långhårig ryss :p De är dock inte FIFé-godkända, et inte om det finns nån i Europa överhuvud taget.
Jo, nu när du tar upp frågan (jag har bara brytt mig om att SOM går i kat 3, eftersom det är "min" kategori) det verkar som att alla syskonraser går i samma kategori oavett hårlag, och det är väl ganska logiskt när man väl funderar lite på det... finns det några syskonraser till kat 2?? Det gör inte det va :confused: (Då menar jag givetvis icke godkända raser...)
 
Jag har oxå bara brytt mig om somalin då den går i min kategori.
Men när jag började tänka efter (efter att jag skrev inlägget) så kom jag fram till att det inte finns fler än de som jag nämde från början.
fast sen finns det ju de som är samma,fast ändå inte...Ragdoll o Snowshoe.......jag inbillar mig att det är samma ras ......vad går snowshoen i då.....enligt mig så borde det ju vara 3:an ,men om det är en syskonras till Raggisen så borde den ju vara i två:an.......Isf är det väl den enda som är korthårig där.

O nästa fråga då...vad är det som säger att de ska gå där?
abyn kunde ju lika gärna gå i kat:2 isf.....som syskonras till somali,som då givetvis oxå ska vara i tvåan....
krångligt förklarat men jag tror du fattar vad jag menar. :confused:
 
Jag satt precis och funderade på snowshoe, men jag hittar ingen info om att den är syskonras till raggisen, även om det ser ut så... ska jämföra standarderna ordentligt. I samtliga fall är det väl så att de går i samma kategori som "första rasen" exo går i ettan för att perser är orginalet osv. Men hur gör man med tonkanes?? Den skulle ju kunna gå i antingen fyran eller trean. Som det ser ut nu är den väl mest en trea typmässigt, men vill man verkligen "fylla på" kat 3 när det finns så få katter i 4??
 
Snowshoe är inte någon syskonras till ragdoll. Det enda de har gemensamt är maskanlag i kombination med vitfläcksanlag (vilket för övrigt är gällande hos birman också, men det betyder ju inte att birman är syskonras till ragdoll eller snowshoe heller).
Snowshoen har man fått fram genom korsningar mellan siames och amerikanskt korthår, så de borde ju tillhöra kat 3.
Förutom färgen så har ragdollen och snowshoen inget genemsamt. Jag tycker snowshoen mer liknar en siames med vitfläck...
 
Man sätter väl syskonraserna i den kategori som den ursprungliga rasen hör till. Somalin är ju framavlad ur abyn, inte tvärtom. Och exoticen är framavlad ur perser. Man säger ju tex inte att aby är en korthårig somali, eller att en perser är en långhårig exotic. Utan tvärtom.
 
Jag satt oxå o funderade på tonkanesen.

Vill de ha fler raser i 4:an....undrar var den hamnar när den blir godkännd...... :smirk:
 
Jag evt att de inte är någon syskonras men de ser fasiken lika ut iaf.
de som är mitted iaf.


Är det bara abyn som har en semi-motsvarighet eller kommer ni på nå´n annan?
 
ja,men då undrar man återigen varför tonkanesen skulle klassas som kat:3....den ser ju ut som en siames .......fast brun.
O den låter definitivt som en..... :smirk:
 
o då till nästa fråga...varför ska de vara i samma kategori som sin syskonras,det heter ju faktiskt hårlagskategorier.
 
Om man får säga något utan att veta varför det är så. Somalin fanns för tjugo år sedan i samma grupp som skogisarna!!
 
:eek:..jaha!
varför ändrades det då?
för jag anser ju att de ska stanna kvar där..... :smirk: :angel:
 
Några förklaringar:
1; Kategori 4 består av genetiskt sett samma ras. Det enda som skiljer dom åt är färg och hårlag. Det är samma sak med Kat.1. Det enda som skiljer är hårlaget. Annars är rasbeskrivningen i princip den samma.
Därför kan man inte föra in några nya raser i Kat 1 eller Kat 4.

2; Burmillan är framavlad mellan Burma och Chinchilla, både britter och perser har användts. Jämför med hur man fick fram maskade britter. Jo, genom att para britter och colourpoint perser. Samma sak med chinchilla britterna. Inte anser man att alla britter med perser i stamtavlan ska gå i Kat 1?

3; Hårlagskategorier heter det bara i Independent. Sverak har tagit bort den betäckning eftersom dom över gick till att göra om var raserna skulle tillhöra. Och då fastslog man att det skulle heta Kategorier. Kat 1 = Perser och Exotic; Kat 2 = är dom flesta semilånghårsraserna utom Somali och Balines/javanes; Kat 3 = är övriga korthårsraser plus Somali, men ej dom orientaliska raserna; Kat 4 = Siames, oriental, balines och javanes. Den sista gruppen är Huskatterna. Den gruppen heter bara Huskattklass, och inget annat.
Även om vissa vill ha det till att kalla den för Kat 5, det är inte tillåtet enligt Sveraks stadgar.

Och eftersom jag ändå är inne på Sverak och IDP samman blandningar, så inom IDP kan huskatter ställas ut och få certifikat.

Något mer du undrar över?
 
Ursäkta mej igen.
Åter har vi här en sammanblandning av Sverak och IDP.
Inom IDP så heter det hårlagskategorier. Och där tävlar Perser och Exotic i samma kategori.
Alla semilånghår tävlar i samma kategori.
Och alla korthår tävlar tilsammans.
Oavsett om det är syskonraser eller inte. Där är det så att hårlaget styr i vilken kategori katterna tävlar i. Utom Perser/Exotic. Ett exempel: dom korthåriga britterna tävlar bland korthåren; dom långhåriga tävlar bland semilånghåren.

Så för att allt ska bli så rätt som möjligt måste man veta om vilken organisation man talar om...
 
:love:

jag har ställt min siamesbondkatt på en IDP...o han är den katt som vunnit flest priser ...tom en pokal.
:D
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 668
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp