Kan någon hjälpa oss att förstå!

S

solenbakommolnet

Så har då min syster fått en diagnos på sin häst :eek: Jag kan inte förstå hur veterinärer skriver och tror att vi vanliga dödliga ska fatta vad de menar :crazy:

Hjälp oss förstå detta:

" I prepareten förekommer multipla kollagena nekroser, som omges av rikligt med eosinofila leukocyter, makrofager och även jätteceller. I perifera delar av granulombildningarna domineras de inflammatoriska cellinfiltraten av lymfocyter, plasmaceller och problifierande bindvävsceller. Kollagendytiskt granulom går ofta också under benämningen eosinofilt granulom.

PAD: Kollagenolytiskt granulom."

:eek: :eek: :eek:

Någon som kan hjälpa???

Tack, tack!
 
Sv: Kan någon hjälpa oss att förstå!

Asska skrev:
" I prepareten förekommer multipla kollagena nekroser, som omges av rikligt med eosinofila leukocyter, makrofager och även jätteceller. I perifera delar av granulombildningarna domineras de inflammatoriska cellinfiltraten av lymfocyter, plasmaceller och problifierande bindvävsceller. Kollagendytiskt granulom går ofta också under benämningen eosinofilt granulom.

PAD: Kollagenolytiskt granulom."

Hej
Din systers häst har fått diagnosen Kollagenolytiskt granulom. Man har ställt diagnosen med hjälp av ett vävnadsprov som har analyserats och texten beskriver vad man har hittat i proverna vilket för en annan veterinär visar vilka fakta man lutat sig mot när man ställt diagnosen.

Granulom betyder kronisk inflammationsvävnad, och de består av bindvävsceller och vita blodkroppar (främst makrofager). Nekros betyder vävnadsdöd. Vilken typ av inflammation och var den sitter framgår inte såvitt jag förstår av texten.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Kan någon hjälpa oss att förstå!

Man vet tyvärr inte mkt om eosinofilt granulom, men kan behandlas aggresivt med kortison.

Ser det ut som ink?

/cj
 
Sv: Kan någon hjälpa oss att förstå!

Behandlas aggresivt med kortison??? Aggresivt? Hur menar du då???

Jodå, det ser ser ut som inkar. Hästen hade först en sedan uppstod det fler. Nu har hon tre stycken på ett område mindre än 10 cm i diameter. :eek: De sitter på låret bak.

Är detta smittsamt?

Om granulom betyder kronisk inflamationsvävnad, innebär det då att hästen alltid kommer att ha detta?
Är det något som gör hästen sjuk?

Ni får ursäkta en annan som är mycket okunnig inom området men vi vill gärna lära så alla svar är vi tacksamma för. :bow:
 
Sv: Kan någon hjälpa oss att förstå!

Det är ett förstadium till cancer om jag inte har helt fel. Och det smittar alltså inte.
Att behandla aggressivt menas med höga och starka doser. Ungefär som cellgiftsbehandlingen är vid cancer. den är extremt agressiv...

Du behöver inte oroa dig för det du inte kan. Vi kan alla olika saker!

Nästa gång, krääääääv att ni förstår vad som är sagt! :)

/cj
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick ett svar på hudbiopsin på min häst idag och behöver hjälp att tyda det lite närmre:confused: .. Det står så här: Diffus...
Svar
5
· Visningar
2 042
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp