Bukefalos 28 år!

Kan någon svara på denna fråga ?

Mynta2

Trådstartare
Varför är så många rädda för grovfoder men så glada i kraftfoder ? Är det någon som har ett BRA och VETTIGT svar på detta ?

Hur jag än funderar får jag inte i hop det.

Grovfoder är oftast billigare per kg än kraftfoder...så med andra ord måste ju hästfolk vara ganska täta eller hur ? Nej, så är det ju inte. De flesta lever ju på marginaler.

Eller är det så att kraftfoder är så mycket mer lättilgängligt att inköpa än grovfoder, trots att det kostar mer ?

Eller är det så att, många anser att grovfoder inte har någon näring ? Har märkt att många tror tex att grovfoder inte har ett uns mineraler i sig...för man går gärna och köper lite extra mineraler. Grovfoder verkar inte innehålla energi heller...för hästen kan ju omöjligt få energi av hö. :angel:

Varför är det så viktigt att veta ett näringsinnehåll på ett kraftfoder men inte på ett grovfoder ? Märker att många är VÄL insatta i hur mycket näring deras kraftfoder ger och har...men har noll koll på vad basmaten (grovfodret) innehåller.

Varför räknar man ut att: hästen ska ha så många kg kraftfoder, men man struntar i att ge den tillräckligt med hö ?

Eller är allt bara fodermedelsföretagenas makt på den lilla människan ?

:confused:
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Jättebra frågeställning, detta tycker jag verkligen är värt att belysas!
Man gör allt för sina hästar, men man ser inte till att de får så bra foder som möjligt, vilket borde vara det viktigaste av allt?

Jag tror det finns stor okunskap, sen blir det missriktad välvilja, också på grund av okunskapen. Men är det för att man är lat, inte vill/orkar "ta till sig", analysera, fundera på, lära sig?
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Jag ser ju inte så många andra stall så jag visste inte att det var så.
En anledning som jag kan tänka mig är faktiskt att det är lättare att köpa. Tråkigt för hästarna.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Tror också det är för att det är lättare att köpa kraftfoder. Ungefär som att handla mjölk till sig själv. Grovfoder är alltid lite meckigt. Å andra sidan, det blir inte mer meck för att man beställer en större volym. :idea:

TS: En mycket intressant tanke som även slår mig, dagligen. Av någon outgrundlig anledning måste hästar som rids, om än yttepytt alltid få kraftfoder, tror folk. :confused:
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Per kg är grovfodret kanske billigare.. men det krävs ju fler kg grovfoder än kraftfoder. :3

Min pålle får en del kraftfoder.. men det är ju för att han inte äter tillräckligt med grovfoder för at hålla hullet.. har problem med det t.o.m. med kraft.. *suck* hade gärna låtit honom leva på hö och halm.. :angel:
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

TS: En mycket intressant tanke som även slår mig, dagligen. Av någon outgrundlig anledning måste hästar som rids, om än yttepytt alltid få kraftfoder, tror folk. :confused:

Har många gånger tänkt samma sak. Även ponnyer som inte rids måste också få lita bara för att man vill ge dem ngt.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Vi som producerar grovfoder är nog delvis skyldiga! Kraftfodertillverkare ger ut trevliga och informativa broschyrer som självklart beskriver olika foder (av det egna märket) och hur det ska användas och doseras.

Har ni annat än i undantagsfall träffat på en grovfoderodlare som:

* Har en informativ webbsida med foderinformation
* Endast säljer analyserat foder
* Förklarar vad analysen innebär i form av förslag på foderstat baserat på detta foder
* Beskriver hur köparen på bästa sätt förvarar och hanterar fodret

Sedan kan det finnas aspekten att "dyrt måste vara bra och billigt är dåligt". Det är kanske därför som dyra importerade foder säljer bättre i vissa kretsar än motsvarande svenska.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Oj, det där har jag inte tänkt på, inte på DET sättet men det ligger nog massor i vad du säger. Bra gjort av dig att vara självkritisk! :bow:
HorseHage är väl det närmaste man kan komma antar jag, det som du beskriver.

Samtidigt ligger det ju ekonomi i det. Kraftfoder kan man ju producera med samma innehåll år efter år och tjäna in marknadsföringskostnaderna medan grovfodret varierar.

Men visst var det en artikel i Ridsport för några nummer sen om någon grovfodertillverkare som satsat lite som du beskriver det? Nere i Skåne någonstans tror jag det var.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Det kan man fråga sig! Det blir allt vanligare att öka kraftfodermängden oxå verkar det som...
Vettigt svar och vettigt svar...
Jag tror det handlar mycket om hur vi själva är som människor. Allt är materiellt, man köper mycket onödigt, litar på alla försäljare som säger att man behöver deras produkter.
Plus att det blivit lite "trendigt" att köpa massa tillskott. Man är en kunnig och duktig hästägare som älskar sin häst om man pytsar på massa s-k-i-t i hästens krubba. Ju mer desto bättre! Helst olika konsistens oxå; lite grötigt, lite färggrannt, lite pellets, lite olja och lite pulver på toppen! :idea::rofl:
Som att hästen mår bättre av det... En häst mår bäst av att äta ett grovfoder av bra hygienisk kvalitet med bra näringsinnehåll, jämnt fördelat under dygnet. Men det är ju "tråååkigt" ... :smirk:
Vi förmänskligar hästarna helt enkelt.

Kom på en till sak (självklart egentligen): pga OKUNSKAP!!
 
Senast ändrad:
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Jag ser helst att min tant tillgodaser sig på enbart grovfoder...Men hon äter inte så mycket som hon skulle behöva för att få det hon behöver så därför ger jag kraftfoder, men så lite jag kan och även mineraler och vitaminer.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Bra inlägg Strajder. Och det ligger mycket i just marknadsföringen. Den som sköter detta bäst har ju fördelar, oavsett om produkten sen inte är den bästa i sammanhanget.

Tar vi sen och kikar på grundkunskaperna hos köparen, så kan man även där önska mera (grovt förkortat men bara det att MJ är = en piggare häst, utan att se till helheten är ju en vanlig fråga inte minst här) . Men i Strajders fall så säljs mervärdet "råd och kunskap" i paketet - för det är svårare att nå köparen med budskapet att du inte i dag kan tillräckligt mycket ... :devil:

Sen tror jag att tillgängligheten spelar in till viss del. Det är lättare att åka till en fin butik och langa in säckarna av passande sort i skuffen, än att få hem grovfoder. Eller ens leta en leverantör som kan ha det man behöver.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Jag tror att det beror på flera saker:
1: Många har föreställningen att grovfoder inte innehåller så mkt energi och protein som det faktiskt gör. Det ses bara som bukfylla, och kraftfodret är "mat". Beror nog mkt på reklam från foderföretagen, som någon annan redan skrev.

2: Grovfoder tar större plats att förvara, man kanske inte tycker att det är mödan värt pga 1.

3: Tyvärr så vill många tävlingsryttare ha sina hästar slimmade om buken men ändå musklade, och då tänker man att hästar blir bukiga av grovfoder.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Men det är ju "tråååkigt" ... :smirk:
Vi förmänskligar hästarna helt enkelt.
Kom på en till sak (självklart egentligen): pga OKUNSKAP!!

Grovfoder behöver inte vara tråkigt. Tyvärr så är många jordbrukare måttligt intresserade av vallfröblandningar och marknadsföring och konsumenterna bryr sig nästan bara om pris. I de fall som man från konsumenthåll intresserar sig för grovfoder så sträcker sig kunskapen inte mycket längre än till protein, energi och möjligen mineralkvoter. Begrepp som smaklighet och liknande har inte slagit igenom.
Om man tittar på de möjligheter man har som odlare att åstadkomma spännande grovfoder så är de egentligen oändliga! Frö av olika gräs, baljväxter (röd-,vitklöver, käringtand...) och örter (kummin, pimpernell, svartkämpar...) som skördas i olika utvecklingsstadier. Visserligen blir dessa "superfoder" dyrare än vanliga standardblandningar eftersom volymerna blir mindre men de kan skräddarsys mot kundönskemål.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Utbud och efterfrågan...
Om fler får kunskapen om vad ett riktigt bra grovfoder innebär så vill fler köpa det. Trots pris. Ställer man dessutom krav på sin grovfoderförsäljare så kommer dessa anpassa sig efter kundintresset. Ex. på "krav": Att man bara köper/vill ha analyserat foder som har stor variation på örter och baljväxter (jag känner att även jag borde lära mig mer om foder..).
Ställer fler krav så ökar produktionen och då brukar även priset sjunka en del!


Håller även med om att man måste förbättra marknadsföringen. Bla. föreläsningar vore ju väldigt bra. Tittar man på de som föreläser mest i hästsverige idag så heter dem kr*ft.... Och dem tillverkar...; ;) ja just det kraftfoder. Kommer dem nämna att en häst klarar sig utmärkt på endast ett bra grovfoder? Nej jag tror inte det...
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Jag är inte rädd för grovfodret utan det är basen. Kanske tycker jag det är viktigare pga att hästarna går i lösdrift o behöver äta ofta/ mycket för värmen.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Jag tror att det beror på flera saker:


3: Tyvärr så vill många tävlingsryttare ha sina hästar slimmade om buken men ändå musklade, och då tänker man att hästar blir bukiga av grovfoder.

Jo, och inte bara tävlingsryttarna...
Jag är en sån där som pratar mig varm om vikten av tillräckligt mycket grovfoder till hästarna, men så är jag ju "fjord-tant" också...
men när min 9-åriga dotter tränar så har jag fått kommenterat av både tränare och föräldrar att ponnyn kanske borde få mindre grovfoder och mer havre!
Nu kanske det inte är helt fel i hennes fall eftersom ponnyn är lite "bekväm" av sig så lite havre piggar upp men att minska på grovfodret för att få mindre buk (inte fet ponny) och en snyggare ponny... nä, tror inte det.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Jag har ingen aning faktiskt. Vet några/flera som nästan ger mer kraftfoder än vad de ger hö (jo jag överdriver, men det är nästan så man tror det).
Det handlar om hobbyhästar, och de har analys på höet (och mycket bra värden dessutom, vi har samma hö).
Jag klagar inte på någon för var och en gör som de vill och jag har inget emot folket annars, men jag undrar ändå vad som är anledningen.
Jag förstår inte bara!

Själv blir jag riktigt nervös om jag tycker våra fått lite för lite hö en dag eller inte har halm i hagen på vintern. En häst ska väl aldrig behöva vara hungrig. Nordisen får 9-10 kg hö samt fritt på ätbar halm. Likadant när det är fattigt på bete på sommaren, vi är jättenoga att de ska byta hage i god tid innan maten tar slut. Andra har sina hästar på kortsnaggat (riktigt kort) hela sommaren, visst de kanske är i perfekt hull och ser fina ut men är de glada?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Bra fråga!

Jag tror att det kan bero på flera saker, men ffa okunskap och folk tror på gamla myter i stället för att köpa sig en foderbok och ta reda på FAKTA!:smirk:

Vet ett skräckexempel, en häst som tränas och tävlas i hoppning,165hög ca. Står på spån i boxen. Får 5kg hö(!:devil:)/dag och 3 kg havre!
Ägaren går ej att tala tillrätta då hon vet bäst och hästen har alltid haft den foderstaten:crazy:. Hästen blir tjock av hö! Stackaren vräker i sig spån på nätterna med koliker som följd, och därför får h*n även linfrön, för att förhindra koliker:crazy:
I detta fall beror det dels på snålhet. 1 kg havre ger dubbla proteinmängen mot höt. Kostnaden är densamma/kg dvs ett kilo havre kostar lika mkt som ett kilo hö.Så det blir billigare med havre om man ser till proteinmängden.
Största anledningen är helt klart okunskap om hur hästmagen fungerar och även vad sånt här kan göra med psyket på en häst. Och så tror man att hästen blir FET/BUKIG av grovfoder. Där har man missat det grundläggande, att det är TOTALA antalet mj som gör hästens form sas.Sen tror jag även i många fall att om hästägaren själv har konstig syn på detta med mat för egen del, smal som en sticka, äter knappt så överför man det på nåt sätt på sina hästar? magra med uppenbara brister.

Vad gör man med sånt här när det inte går att prata med ägaren??Kan bäst och vet bäst:mad:

/Petra vars totta är nöjd och glad i psyke och mage, 25 kg grovfoder/dygn och dessutom står på halm i boxen.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

:idea:En mkt bra fråga.

Jag tror att vi människor har glömt bort hur hästar egentligen fungerar, i frihet.
Hästen äter ju dygnet runt i frihet, men hur många av hästägarna har fri tillgång på hö/hösilage ute i hagarna på vintern.


Jag ger mina unghästar samt avelsto fri tillgång till hösilage ute, genom storbal, och inne är det hö/halm. Och dom äter bra.
Däröver kommer kraftfoder.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

:p
Varför är så många rädda för grovfoder men så glada i kraftfoder ? Är det någon som har ett BRA och VETTIGT svar på detta ?

Hur jag än funderar får jag inte i hop det.

Grovfoder är oftast billigare per kg än kraftfoder...så med andra ord måste ju hästfolk vara ganska täta eller hur ? Nej, så är det ju inte. De flesta lever ju på marginaler.

Eller är det så att kraftfoder är så mycket mer lättilgängligt att inköpa än grovfoder, trots att det kostar mer ?

Eller är det så att, många anser att grovfoder inte har någon näring ? Har märkt att många tror tex att grovfoder inte har ett uns mineraler i sig...för man går gärna och köper lite extra mineraler. Grovfoder verkar inte innehålla energi heller...för hästen kan ju omöjligt få energi av hö. :angel:

Varför är det så viktigt att veta ett näringsinnehåll på ett kraftfoder men inte på ett grovfoder ? Märker att många är VÄL insatta i hur mycket näring deras kraftfoder ger och har...men har noll koll på vad basmaten (grovfodret) innehåller.

Varför räknar man ut att: hästen ska ha så många kg kraftfoder, men man struntar i att ge den tillräckligt med hö ?

Eller är allt bara fodermedelsföretagenas makt på den lilla människan ?

:confused:


Är nog mer rädd för kraftfoder i så fall och glad i grovfoder.
Kan ge min häst hur mycket hösilage som helst egentligen och hon går typ inte upp någonting. Inte alltid positivt, men hellre det än en häst som blir tjock. Men ger jag för mycket kraft så slår det slint i huvudet och hon blir lite små galen :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 715
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag funderar på om man kan ge fri tillgång på halm och sedan ge så mycket hö hästen behöver utöver det på en lösdrift? Fast halm...
Svar
11
· Visningar
3 678
Senast: pinky
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 322
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp