Kan nån förklara för mig...

Snorpan

Trådstartare
... varför det är fel/fusk att klippa en hästs man och inte rycka den?!? :confused:

Sax och trimkniv tycker jag fungerar kanon! Speciellt om manen inte är så tjock.

Någon som kan förklar för mig?

/Snorpan
 
Det har antagligen med att det blir snyggare och ser naturligare ut om man rycker.

Själv klipper jag :D
 
Det kan ju se snyggt och naturligt ut även om man använder sax! :confused:

Tycker nästan att det är snällare mot hästen att bli klippt än att stå och rycka i kanske en timme för att få manen fin. Speciellt nu när det börjar bli kallt och det blir svårare att rycka.

/Snorpan
 
Håller med!
det handlar bara om teknik när man klipper.
det är få som kan se att jag klipper min tant och inte rycker numer efter flera års träning :D, det går bara inte att rycka henne så jag har inget val...
 
jag har alltid klippt mina hästars manar eftersom jag inte tycker om att slita av dem sitt "hår" när de visar att det gör ont. jag själv är väldigt håröm och vet verkligen att det inte är skönt att bli sliten i håret. därför vill jag inte göra det på hästarna.

iaf så har jag lärt mej ett bra sätt, efter alla år, då man i stort sett inte kan se att det är klippt.

först klipper jag av till rätt längd och sen tar jag en urtunningssax och tunnar ut manen.
OBS!! klipp inte för lång in för då blir det lätt att manen ställer sej rakt upp!!
sen klipper jag lite rätt upp i topparna (lodrätt om du förstår) så att det ska bli lite flikigare och inte spikrakt längst ut.
dagen efter så har manen ändrat sej lite och då brukar jag justera lite om det är så att det är ojämt.

det är ingen som tror att jag klipper mina hästars manar mer än när de ser att jag gör det...
 
Jag klipper min hästs man rakt av :grin.
Hans man är lång och det syns inte att den blir klippt.

Hatar att rycka man :mad:
 
Jag använder trimsax :idea:
Är man nogrann så ser det inte klippt ut, och man slipper tunna ut manen lika mycket. Min kompis fick nyss tillbaka sin häst från fodervärd som hade ryckt manen. Några små strån kvar typ :crazy:
 
Jag tycker det är upp till var och en om man rycker eller klipper. Själv rycker jag med trimkniv, för det tycker jag blir snyggt, och då står min häst nästan och sover. Det tar bara några minuter så det är inte så jobbigt heller. Visst, man kan väl stå och "putsa" länge om man inte blir nöjd direkt, men det kan man väl även om man klipper.

Lotta
 
Jag gör båda, klipper där manen är tunn och ryckar lite om det är tjock. Det går även utmärkt att bara klippa! Gör det själv i bland, och såvida du inte tar saxen och klipper allting rakt av, så blir det snyggt!!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär kommer vara om nånting som har hänt för mig som jag inte har be rättat om såmycket förut. Och det är nånting som har kommit upp...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 324
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp