Kan nån hjälpa mig att räkna ut foderstater?

H

Heffaklumpen

Det här är jag inte bra på, så är det någon som kan och vill hjälpa mig att räkna ut foderstater. Har fått analys på hö´t som ingår där jag hyr in mina hästar.
Har idag fått förslag på foderstater som jag tyckte var märkliga. Så jag vill ha era åsikter!
2 års hingsten tränar och fungerar jättebra och är fin i hull, nja lite mer köttbullehållet men det får de gärna vara för mig. Han tränas för att komma till start till våren. Väldigt dampig och hoppar och skuttar i hagen mest hela tiden (glad)
Och 2 års stoet är alldeles nyinköpt, har inte blivit körd på ett halvår och ska nu tränas igång. Verkar vara lite nervig.

Höanalys
torrsubstans 84%
smältbart råprotein 30 g/kg foder
Energi, foder 7.8 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2.1 g/kg foder
Fosfor P 1.5 g/kg foder
Magnesium Mg 0.8 g/kg foder

Råprotein 72 g/kg Torrsubstans
Smältbart råprotein 36 g/kg Torrsubstans
Energi 9.3 MJ/kg torrsubstans
Kalcium Ca 2.5 g/kg Torrsubstans
Fosfor P 1.8 g/kg Torrsubstans
Magnesium Mg 1.0 g/kg Torrsubstans
Kalium K 13.2 g/kg Torrsubstans

Hingsten står på 2kg Krafft Sport, 4dl betfor, 1kg Salsa Hotmix (musli) 0.5 kg Groov 125.
Hö ca 8 - 10kg

Stoet står för tillfället på 1.5 kg Krafft Groov 125, 2dl betfor
Hö ca 8-10kg

Vill fortsätta med Krafft :d
Ge gärna förslag hur ni skulle ha gjort.
 
Sv: Kan nån hjälpa mig att räkna ut foderstater?

Enskilda foderstater är väl inte tillåtna tror jag!

Men utan att räkna något och bara se värdena på höet, så känns det som Groov 125 är det som bör användas nu, en tvååring växer fortfarande och då är det dumt att ligga lågt med proteinet. Om några månader till kanske man kan byta ut en del Groov mot Sport om de närmar sig start.
 
Sv: Kan nån hjälpa mig att räkna ut foderstater?

Enskilda foderstater är väl inte tillåtna tror jag!
Korrekt uppfattat. Det är den regel som gäller på foderforumet och den gäller även här. Hjälp att räkna ut foderstater räknas som en tjänst och den får man efterlysa på annonssidorna...
 
Sv: Kan nån hjälpa mig att räkna ut foderstater?

Korrekt uppfattat. Det är den regel som gäller på foderforumet och den gäller även här. Hjälp att räkna ut foderstater räknas som en tjänst och den får man efterlysa på annonssidorna...

det är ju lite synd. för man ber ju om hjälp med andra saker också här.
tex. " Hjälp! min häst är svårlastad, vad ska jag göra? "
Där ber man om en tjänst istället för att anlita hjälp.

egentligen är det väl ingen skillnad?
 
Sv: Kan nån hjälpa mig att räkna ut foderstater?

En del frågar säkert om foderstater o hur man fodrar sina hästar bara för att ta efter om man inte riktigt vet vad man ska ge dom.... tyvärr.
Eller jag vet inte om det är därför.
 
Sv: Kan nån hjälpa mig att räkna ut foderstater?

Det är skillnad på
"hur ska jag göra för att få in hästen i släpet? Tips önskas"
och "kan någon komma hit och hjälpa mig att lasta min svårlastade häst?"

Dvs det är skillnad på att ge allmänna råd om utfodring eller att direkt be om hjälp att räkna ut foderstater till specifika hästar.
 
Sv: Kan nån hjälpa mig att räkna ut foderstater?

Gå in på www.besthorse.se och mata in dina uppgifter i deras gratis foderstatsberäkningsprogram. -Jag tror att det är det bästa gratisprogrammet på marknaden, och väldigt enkelt att använda, även om man är van att räkna själv, så är det ändå enklare att bara mata in sina siffror och få allt serverat och uppdaterat efter desenaste foderstatsrekommendationerna för häst. Du måste till skillnad från andra leverantörer inte ens räkna med deras foder - utan kan mata in data från vilket foder du vill - mixa och trixa som du vill - man lär sig en hel del om foderinnehåll på vägen oxå.
Lycka till!
:idea::bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 490
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
692
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp