Kan ni åka på semester?!

S

Salla

Eftersom jag har mina hästar hemma och är ensam i stallet, inga inhyrningar, så ha vi ju problem med att aldrig kunna åka på semester. Efter förra och denna vintern håller jag i det närmaste på att bli tokig, jag behöver SOL och VÄRME, men kommer inte iväg pga att vi inte har ngn till hästarna.

Hur gör ni om ni vill åka iväg? Eller gör ni som vi, biter ihop, stannar hemma och kanske solar lite solarium:p ?!
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Biter ihop och stannar hemma. Men jag kom och tänka på avbytartjänsten som finns i lantbruket, om det kan vara något, och hur mycket det skulle kosta.
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Vi åker aldrig nånstans vintertid, det känns som om det är för mycket att lämna över allt till någon annan. Har man tagit på sig att vara hästägare med allt vad det innebär får man kanske bita i det sura äpplet och avstå från vinterresor!
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Tänkte samma som Gutenviks! Avbytare?
Grannar kanske? Kompisar?
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Jag har inga vänner!! Nej då, så illa är det inte, men vi har flyttat ifrån min hemstad och där vi bor nu har jag faktiskt inte så många nära bekanta. Jag vill inte heller lämna över allt till "vem som helst", sen vill jag inte heller fråga exvis ngn granne då det är en del att sköta och passa, jag vill liksom inte vara till besvär.

Så visst är det så att man får bita i det sura äpplet och stanna hemma, det är väl enda baksidan med att skaffa sej djur, att man blir lite låst. Tänkte mer på hur ni andra löser det.

Avbytartjänst är kanske ett alternativ, men det blir nog väldigt dyrt?
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Nu har jag ju inget eget stall egentligen, men när mina stallägare åker på semester brukar jag och den andra inhyrda ta hand om hästarna. Oftast planerar de in att åka bort när hästarna ändå går ute dygnet runt så vi "bara" ser till och fodrar dem. Är det under sommaren plockar vi in dem dagtid när flygfäna är som värst och mockar stallet m.m. De har även hund och katt så vi brukar ha hand om dem med. Tycker inte det är några problem alls att hoppa in så, känns som det minsta jag kan göra för mina fantastiska stallägare!
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Jag har en underbart snäll mamma, som dels sköter om djuren när jag jobbar, och även rycker in ibland så jag ska få åka bort. Det händer dock inte ofta, och sen L fick fång så sommarsemester är bara att glömma. Mamma som inte är så hästkunnig alls vill inte ha ansvaret med fångbenägna och gräs - och jag förstår henne till fullo.

Så jag kommer iväg sådär var tredje - fjärde år. Senast var det 2006, och om gud är god och allt går som det ska åker jag iväg nu i andra halvan av mars 2011.

Utan mamma skulle det vara extremt svårt. Bor på landet och har bra grannar, men att dumpa två så arbetskrävande ponnyer på dem - nä. De är ju fångbenägna båda två, bantar ständigt och står således på strikt diret - dvs de fodras var fjärde timme mellan klockan 06-22. Och så in/utsläpp, ev täckesbyte, boots på/av och koll att skorna sitter kvar och mockning på det. Inget man kan 'be grannen om' oavsett anser jag.
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Känner du ingen som kan ta hand om hästarna? När jag var medryttare tog jag hand om hästen en sommar för ägaren behövde åka iväg.

Jag har min häst installad hos en familj med 5 hästar och de hyr inte ut boxat egentligen men jag fick stå där :love: om de behöver åka iväg så har jag sagt att jag akn bo där o ta hand om allt.

Jag har också sett annonser på ex hästnet när folk vill åka iväg och söker folk som kan bo på deras gårdar.
Så det går att lösa, om ägaren bara vågar släppa kontrollen :p
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

På vintern stannar vi hemma. Däremot kan det bli någon liten tur på sommaren när hästarna går på bete. Då tar min Mamma hand om dom och har mina hästkunniga kompisar att ringa om något verkar annorlunda med någon av de fyrbenta. Detta brukar fungera mycket bra. Men i år (2011) blir det till att vara hemma för då har vi förhoppningsvis föl på gång... Eller ja hemma och hemma vi ska hinna iväg till Borås Djurpark i Maj/Juni innan fölet kommer.
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Jag har min häst uppstallad i ett kollektivstall.
Kan lätt åka iväg på semester, vi är ett sammansvetsat gäng som hjälps åt så om någon vill åka iväg på semester löser det sig. Dock är det sällan någon som är borta mer än någon dag.

När jag och sambon köpte hus ifrågsatte många varför vi inte köpte en gård så jag kunde ha hästen hemma, det här är en av anledningarna. :)
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Vi skulle nog kunna åka iväg eftersom kompisen är "skyldig" mig 3 veckor. Har tagit hand om hennes hästar när de åkt bort på vintern och hon skulle säkert ta hand om mina om vi fick för oss att åka.
På sommaren åker vi iväg några dagar eller en vecka för då är det smidigare eftersom hästarna då går ute hela dygnet.
Trivs rätt bra hemma och har ingen större längtan att ge mig ut och se världen :).
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Under vinterhalvåret tillbringar jag väldigt mycket tid i alperna på WC tävlingar.

Mina hästar går på lösdrift och då hjälper min medryttare mig de dagar hon kan.
Hon ser till att ge de kraftfoder och även mocka i ligghallen, halma upp osv då.

De dagar hon inte kan/vill så hjälper svärföräldrarna till eller sambons syskon eller mina kompisar.
Men de gör bara det mest basic som att se till att hästarna har mat och vatten, ser så de inte har några stora allvarliga sår typ.
Mockning, kraftfoder och annan hantering är de inte betrodda med då de inte är vana vid hästar :)
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Eftersom jag har mina hästar hemma och är ensam i stallet, inga inhyrningar, så ha vi ju problem med att aldrig kunna åka på semester. Efter förra och denna vintern håller jag i det närmaste på att bli tokig, jag behöver SOL och VÄRME, men kommer inte iväg pga att vi inte har ngn till hästarna.

Hur gör ni om ni vill åka iväg? Eller gör ni som vi, biter ihop, stannar hemma och kanske solar lite solarium:p ?!

Nope, åker aldrig på semester :( Måste man åka nånstans så får sambon o jag åka var för sig, någon måste vara hemma. Har tyvärr ingen betrodd som kan/vill ta hand om djuren.
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Vi åker bort några dagar under betesperioden. En syster till min sambo åker ut och kollar till hästarna varje dag, men någon längre period blir det inte. Har även en mycket hästvan kompis som erbjudit sig att bo hos oss och passa djuren om vi vill åka lite längre.

Det bästa är nog om man kan byta tjänster med någon i närheten, men det är svårt att hitta någon man tycker duger ;)
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Vintertid inkvarterar mina pållar på närmsta ridskola, där jag betalar för mat/husrum och mockning. Vet att på en del ställen i Sverige, finns de som startat firmor, där de åker runt och sköter stallet, in o utsläpp o fodringar till dem som behöver hjälp. Man kan kolla upp ifall någon sån firma finns på orten.

Sommartid behövs bara att någon fyller på vattnet på betet och kollar till att de är okej och inte skadat sej.
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Vi åker aldrig bort även om min dotter nu är vuxen så har jag inget behov av att lämna henne med alla djuren. Det är mitt val att leva som jag gör och jag trivs med det.

Annars finns det företag som inriktar sig på just hästgårdar precis som avbytartjänst för lantbrukare.
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Mycket sällan vi åker bort mer än nån dag, och då hjälper de andra i stallet till att mocka, fodra och släppa in/ut.

Förr hade jag hästarna hos mamma och pappa och dom få gångerna jag var iväg någonstans hjälpte dom och syrran till :) Åker dom bort hjälper vi dom med hundar, katter, kanin och höns. Så vi byts av lite.

Men som flera sagt så har jag valt ett liv med hästar och då har jag även valt att inte kunna åka vart som helst, när som helst och hur länge som heslt :)
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Åker inte på semester som regel. Vi har fullt kör med höskörden när väl semestern infaller ;) . Men, skulle jag vilja åka iväg med maken har jag vuxna barn som kan ställa upp och bo här. Det brukar lösa sig :) Vi är också rätt nyinflyttade men har redan fått kontakt med alla goda grannar här så jag tror inte det skulle bli nåt problem med att få hjälp.
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Jag har sån tur att ha en inhyrning som tar hand om hästarna om vi reser bort.
Han tar även hand om posten och blommorna inne. I regel är blommorna mycket finare när vi kommer hem än när vi reste.:angel:
Han är guld värd!
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

OM vi skulle åka ngn stans så har jag haft min häst hos min tränare. Det är enda stället jag lämnar honom och kan känna mej lugn just nu. Innan hade jag dom hos en tjej på ett stuteri som jag också litade på. Jag har aldrig haft ngn hemma som skött dom utan de har snällt fått åka på semester de med (eller ibland arbetsläger, om min tränare ridit dom).
Jag lider bra mkt mindre av att skippa semestrar än vad andra gör av att jag skippar semestrar..:p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 697
Senast: bobbbo
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 360
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp