Kan ni förklara hur en bra bädd anläggs?

K

Kola

Jag skulle vilja veta exakt hur man bär sig åt för att anlägga en bra bädd i boxarna, för att eventuellt försöka mig på detta själv i år. Val av material och om underlaget spelar någon roll eller ej. Behöver man ha golvbrunn? Måste ute-/innetemperaturen ner till ett visst antal grader?Motivera er!
 
Så här gör vi:

"Inne", dvs i den gamla ladugården, lägger vi ut ett ganska tjockt lager halm direkt på betonggolvet. I det nedre lagret läggs ett par skovlar gammal gödsel/jord. Inga som helst kemikalier används.
De första dygnen mockas inte gödseln ut, utan vänds ner i halmen. Det börjar brinna ganska snart, och bädden blir tjock och varm. Efterhand tillförs mer halm och lite gödsel får stanna i bädden. Urinen rinner till större delen bort via dräneringen och bäddarna håller sig torra i överdelen. Ibland sparkas en sur torva fram, vilken tas bort tillsammans med annan fuktig halm. Vi kompletterar med 1-2 halmbalar/vecka för 3 boxar.
Vanligen håller sig bäddarna i detta skick ända till våren. Luften är frisk i stallet, temperaturen följer den ute men ligger några grader över. Utan dränering blev resultatet kanske inte lika bra, fr a som vi har ston som föredrar att spara på kisset tills dom kommit in. :smirk:

"Ute", är ett nybyggt litet friskluftsstall, som håller samma temperatur som den ute. Vi provade med torv förra vintern, men det gör vi inte om. Den sög åt sig urinen (vi har dränering här också), vilket gjorde hela bädden omöjlig, fr a då den frös och tinade om vart annat. Till slut lade vi på halm ovanpå alltihopa. Det blev bättre men ändå inte riktigt bra. Kommande vinter skall vi prova med bara halm likt i andra stallet.

LIA
 
Tack för svaret - nu vet jag i alla fall lite mer.

Men jag undrar om det finns fler varianter, om man ska ha kalk, om utetemperaturen bör vara under ett visst antal grader, om förekomsten av mask ökar, och säkert en hel del till.

Någon???
 
Här är hur jag gör;

På sommaren skurar jag ur boxarna ordentligt så det är rent. När det torkat strör jag antingen kalk eller "stallosan" i botten. Jag har alltid kutterspån i botten på bäddarna ca 10-15 cm. Därefter fyller jag på rejält med halm. Sedan vattnar jag bäddarna i ca 1 vecka och samtidigt tar jag bara ut högarna, urinen låter jag vara kvar hela säsongen. De första dagarna kan man få göra lite justering av bädden för att få en jämn bädd.
Min bäddar brukar hålla tills nästa sommar, men jag har ett fölsto som jag alltid brukar få göra om bädden i februari-mars.
Jag har alltid en tom box som jag har en vattnad bädd i för fölningarna.
Jag har inte märkt att mina hästar har mer inälvsparasiter sen jag skaffade bädd men jag är noga med avmaskningarna eftersom jag har fölston och unghästar.

Lycka till med din bädd.

Lill/Stall Nöbbeled (Som har bädd till alla hästar utom en-som äter upp den)
 
Tack för svaret! Då har jag ytterligare ett tips att gå på! :)

Hur mycket vattnar du ungefär? Strör du sedan med halm varje dag? Tar du ut all gödsel? Behöver du aldrig ta bort våt halm? Har du golvbrunn i boxarna? Kalkar du bara i botten?
 
Fyller på med ett par frågor till.

Varför vattnar du?
Varför mockar du ut alla högar?

LIA
 
Kanske förklarade lite otydligt. När en hög är uttrampad tar jag inte ut avföringen utan enbart när det är en "stor hög".
Jag har inte någon golvbrunn i boxarna
Vattnar gör jag för att bädden ska sätta sig snabbare och bli fast.
Kalka gör jag sällan när bädden är lagd men i bland händer det.
Jag tar ut det våta om det är mycket blöt halm som ligger på ett ställe.
I början halmar jag varje-varannan dag. När bädden har satt sig en gång ca 1 gång per vecka.
Förra säsongen gjorde jag endast av med 6 rundbalar halm på 7 bäddboxar mot drygt en rundbal i veckan när jag mockade ut allt.
För mig har den här typen av bädd funkat jättebra - mindre arbete - bra luftkvalite i stallet - inga liggsår på hästarna - ingen lukt - liten åtgång av strö.
Jag ser bädden som enbart positiv - förutom när allt ska ut på sommaren....
 
Javisst. Sedan beror det på hur mycket kusarna "läcker". Du ser ju hur blött det blir och hur mycket halm som behövs för att ha en hyfsad torr yta.
I vårt fall hade vi antagligen fått mocka ut en del bädd ibland, eftersom fr a det ena stoet vägrar att pinka ute.
Givet är det bra om du kan fixa någon sorts dränering. Borra ett hål genom gplvet, kanske? :idea:

Delar av urinen "dunstar bort" men skall inte behöva ge någon lukt.

LIA
 
Måste nu återkomma till det här med bädd. Vad gör kalk för nytta (påskyndar bara förbränningen?)? Kan det bli för varmt i själva bädden (finns antändningsrisk)? Hur gör ni som har avelssto - får de föla i ren box? När kan man i så fall ställa dem på bädd igen?
 
Från en amatör till en annan (men jag är i alla fall kemist :D) jag tror kalken är där för att neutralisera den sura urinen. Gissar att lukterna dämpas då.
(Också bäddintresserad...)
 
Jag tror att det är så att kalken binder urinen och därför tar bort en del lukt. En box med bädd är inte smutsigare än en utan bädd. Ofta blir det smutsigare utan bädd för då har urinen ingenstans att ta vägen utan flyter omkring direkt på betonggolvet, medan i en bädd är ytlagret torrt.

En nackdel med bädd tycker jag är att om hästen kissar bara på ett ställe (sto) så kan det bildas mögel på vissa ställen tex under vattenkoppen. Är det någon som har en lösning på detta?
 
Hmmm - kan man alltså låta ett sto föla på bädd? I och för sig kan jag ju inte veta exakt vilken dag hon tänker föla, så det är väl svårt att erbjuda en nästan kliniskt ren box vid exakt tillfälle, men ändå trodde jag att man behövde vara extra noga med hygienen, och erbjuda stoet en box som var desinficerad.
 
Men hur är det med alla dessa islänningar, exempelvis, som fölar i det fria? Det blir väl knappast bakteriefritt? :confused:

mvh Jessica
 
Vi låter alltid våra ston föla på bädden. Det enda vi gör, är att se till att det översta halmlagret är torrt.
Varför i all världen skulle stoet behöve ett kliniskt rent utrymme? :confused: Hur rent är det i naturen? Vi tillför inga farligheter, såvitt jag förstår.

LIA
 
Vattna? Gräva om lite i boxen?

Har sett möglet i ett fall. Under krubban hos en av hästarna, där det var nästan heltorrt. Jag löste det med att ta ut den halmen på gödselstacken och lägga in ny. Problemet löst för resten av säsongen. Varför det hände denna enda gång, vet jag inte.

LIA
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 939
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 995
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 626
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 896
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp