Kan ni vara min syo? Vad ska jag skola om mig till?

chilling

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska jobba med! Jag är intresserad av människor, av varför de gjort de som livsval de gjort och vad som format de till den de är idag. Älskar att liksom prata djupt med människor och höra deras livshistorier, älskar dokumentärer där man får följa människors liv och att läsa biografier.

Vad får människor som jobbat med samma sak i trettio år att byta karriär? att bryta upp från ett långt förhållande osv, är intressanta frågor!
Är intresserad av hur samhället formar oss människor och att analysera människors handlande.

Så, vad finns det för yrken/sysselsättning som stämmer in på någon eller någr av ovanstående? Tips snälla!:)
 
Sv: Kan ni vara min syo? Vad ska jag skola om mig till?

Är du intresserad av att bara höra historierna, eller vad vill du göra med dem all information du får från just livshistorierna?
 
Sv: Kan ni vara min syo? Vad ska jag skola om mig till?

Hm, bra fråga. Jag tror att jag vill diskutera resultatet med den personen och framförallt höra hur den personen själv reflekterar och analyserar hur dennes liv blivit.
 
Sv: Kan ni vara min syo? Vad ska jag skola om mig till?

Ja, det kanske vore nått. Hur tänker du med coach? Tänker du coach på typ arbetsförmedlingen? Finns det utbildning för coach? Jag har funderat på beteendevetare.
 
Sv: Kan ni vara min syo? Vad ska jag skola om mig till?

Ja, det intresserar mig men jag vet inte hur jag skulle klara att hantera den jobbiga biten, med tung information som man kan få och jag är rädd att ta med mig jobbet hem.
 
Sv: Kan ni vara min syo? Vad ska jag skola om mig till?

Studie och yrkesvägledare? Blir iofs nästan lite tvärtom då du snarare hjälper och stöttar andra i deras yrkesval...
 
Sv: Kan ni vara min syo? Vad ska jag skola om mig till?

Eller socionom? Väldigt bred utbildning och finns många möjligheter att jobba med människor på olika sätt...
 
Sv: Kan ni vara min syo? Vad ska jag skola om mig till?

Kanske journalist kan vara något? Det kräver ju inte samma tyngd som psykolog/kurator men är ändå människonära (givetvis beroende på inriktning).
 
Sv: Kan ni vara min syo? Vad ska jag skola om mig till?

Finns inga jobb, vik ja, men det är en dålig bransch att sikta på. Jobben är få, konkurrensen enorm. Svårt att välja var man vill jobba och med vad.
 
Sv: Kan ni vara min syo? Vad ska jag skola om mig till?

Det låter intressant faktiskt! Ska kolla upp det!:)
 
Sv: Kan ni vara min syo? Vad ska jag skola om mig till?

Jag har funderat på det, är rädd att inte få nått jobb och då "tvingas" jobba på socialkontor. Förstå mig rätt, jag skulle tycka att det var intressant men jag tror att jag inte skulle orka det psykiskt och definitivt ta med mig jobbet hem.
 
Sv: Kan ni vara min syo? Vad ska jag skola om mig till?

Åh, det skulle faktiskt vara superintressant! Att få skriva reportage om människors livsöden! :)
 
Sv: Kan ni vara min syo? Vad ska jag skola om mig till?

Jag vet inte vad jag ska jobba med! Jag är intresserad av människor, av varför de gjort de som livsval de gjort och vad som format de till den de är idag. Älskar att liksom prata djupt med människor och höra deras livshistorier, älskar dokumentärer där man får följa människors liv och att läsa biografier.

Vad får människor som jobbat med samma sak i trettio år att byta karriär? att bryta upp från ett långt förhållande osv, är intressanta frågor!
Är intresserad av hur samhället formar oss människor och att analysera människors handlande.

Så, vad finns det för yrken/sysselsättning som stämmer in på någon eller någr av ovanstående? Tips snälla!:)

Forskare, lätt! Jag är forskare, och det där är ungefär jag vad jobbar med. Vill du analysera livsval etc så kan t ex sociologi eller pedagogik kanske vara lämpliga ämnen?

Då måste du ju förstås också analysera ditt material sen, inte bara intervjua och gå hem sen.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan ni vara min syo? Vad ska jag skola om mig till?

Åh, har faktiskt tänkt tanken! Har läst lite sociologi och är inne på att kanske fortsätta läsa till beteendevetare med sociologi som huvudämne och tanken att läsa vidare och forska lockar..men jag har tänkt att det bara är för de riktigt smarta och dit räknar jag inte mig själv..
Hur kom det sig att du blev forskare? Nyfiken:)
 
Sv: Kan ni vara min syo? Vad ska jag skola om mig till?

Finns inga jobb, vik ja, men det är en dålig bransch att sikta på. Jobben är få, konkurrensen enorm. Svårt att välja var man vill jobba och med vad.

Det är ju det som är baksidan med jobbet, och anledningen till att jag inte sökte den banan själv t.ex. Man måste vara driven som tusan.

Åh, det skulle faktiskt vara superintressant! Att få skriva reportage om människors livsöden! :)

Gimlan har helt rätt i det hon säger. Det är en enormt tuff branch. Men känner du att du vill och orkar verkligen kämpa så tror jag att det är ett enormt givande yrke.
 
Sv: Kan ni vara min syo? Vad ska jag skola om mig till?

Hur ser arbetsmarknaden ut för researchers? Lite OT, ursäkta för det.
 
Sv: Kan ni vara min syo? Vad ska jag skola om mig till?

Jag har pluggat till studie-och yrkesvägledare, och det du berättar är definitivt en del av jobbet. Hur jobbet ser ut beror såklart på var du jobbar, det är betydligt bredare än många tror. Du kan tex jobba inom skola (alla nivåer), arbetsförmedling, rekrytering, inom hr, bemanningsföretag och mycket mer. Jag som tidigare jobbat inom omsorgen var intressetad av att jobba med personer med olika funktionshinder och att hjälpa dem hitta en passande sysselsättning.

En stor del av utbildningen (och såklart av många av jobben du kommer kunna ha) är samtal. Kartläggningen går ut på att titta på vart personen befinner sig idag, vad som format den och vart personen vill. Det finns massor av verktyg att använda för att få till ett bra och professionellt samtal. Det är väldigt spännande och det är en konst att kunna hjälpa någon att vidga sina perspektiv utan att lägga ord i munnen.
Sen tillkommer det såklart mycket annat, ofta en del administrativt. I många yrken har du ett stort kontaktnät.

Jag tänkte som du när jag sökte utbildningen. Jag ville jobba med människor, men jag trodde inte jag skulle orka jobba med något som var för psykiskt påfrestande. Jag ville jobba med något som var övervägande positivt och inte övervägande problem. Även om det säkert skulle vara väldigt givande att kunna hjälpa människor med sina problem. Så kändes syv som ett lite lättsammare arbete.


Din lokala SYV kan definitivt berätta mer, och fråga gärna om hon har kontakt med några från utbildningen som jobbar inom andra områden. (Vill du ha kontakt med SYVar och ställa frågor om deras arbeta så har jag massa kontakter som säkert gärna ställer upp).
Snöa inte in dig för mycket på ett yrke bara utan var öppen och ha roligt när du undersöker de oändligt många alternativ som finns! Att gräva i yrken är superkul. :)


Tillägg: coach som någon sa är ingen skyddad titel. Vem som helst kan kalla sig coach. Det är inget man kan utbilda sig till.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan ni vara min syo? Vad ska jag skola om mig till?

Åh, har faktiskt tänkt tanken! Har läst lite sociologi och är inne på att kanske fortsätta läsa till beteendevetare med sociologi som huvudämne och tanken att läsa vidare och forska lockar..men jag har tänkt att det bara är för de riktigt smarta och dit räknar jag inte mig själv..
Hur kom det sig att du blev forskare? Nyfiken:)

Jag vet inte om man behöver vara så smart, bara man är bra på att analysera och fattar hyfsat snabbt.

Jag blev tillfrågad av ett par professorer när jag gick min grundutbildning om jag hade funderat på att bli doktorand, så då väcktes tanken (jag hade inte heller sett det som en möjlighet riktigt, tänkte att det måste vara för några riktigt überbegåvade människor - numer har jag insett att såna finns i princip inte, det handlar mer om att råka ha lite fallenhet. Det finns folk som är jättebra på annat, men usla forskare, och tvärtom), sen var det lite meck innan det var ordnat med doktorandplats eftersom det är mycket som behöver falla på plats samtidigt, men sen gick det. Oftast letar ju professorer doktorandämnen bland sina studenter, så ett sätt är ju helt enkelt att prata med någon lärare/professor som verkar intressant, och berätta att man vill doktorera.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 040
Senast: jemeni
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 666
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 777
Senast: _Taggis_
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 814
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp