Kan ojämn verkning leda till patella upphakning?

Pricken2004

Trådstartare
Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig vissa stunder och andra stunder hade han den sträckt men tog stora kliv med den som om han ömmade. Jag och andra i stallet där vi står genomsökte honom, men han hade varken feber, hög puls eller svullnader. Då antog vi att han sträckt sig eller vrickat sig då han går i en ganska stor sommarhage som är lite knölig här och var och redan på tredje dagen visade han inga tecken på smärta och var helt som vanligt. därför började jag sakta men säkert rida honom precis som vanligt, men så plötsligt för 5 dar sen var han halt på exakt samma sätt igen. Då började jag tänka om och en i stallet pratade om att det kanske kunde vara patella upphakning. Han rids precis som en vanlig ridhäst och har stora rymliga hagar att röra sig i speciellt nu under sommaren, så att det skulle vara anledningen är ganska otrovärdig. Det står att hästar som växer kan få patella upphakning och jag gissade mig fram att det kanske berodde på att hästar som växer kanske växer ojämnt. Detta väckte mina tankar om att min häst kanske kunde ha det då jag upptäckte när vi tittade igenom honom att hans ena bakhov (inte den han har ont i) var längre än den andra, kanske pga ojämn verkning. Därför undrar jag om detta kunde vara anledningen till att han fått patella upphakning (om det nu är patella, det vet jag inte än). Ska självklart kolla upp detta hos veterinär, men ville bara veta lite vad folk här har för kunskap och erfarenheter. Mvh Lovisa☺️
 
Det låter väldigt långsökt. Precis som du skriver måste du låta en veterinär undersöka hästen och du ska förstås inte rida den mer innan dess. Lycka till!
 
Unghästar som växer kan ju få det, men jag har aldrig hört om att de kan få det för att hovarna växer.
Lycka till på veterinärbesöket!
 
En häst som har problem med patellaupphakning kan bli hjälpt av hovslagaren genom verkning och tex kilsulor, tänker att en sån häst också kan bli värre om tån blir lång men känns långsökt att en häst som aldrig haft problem plötsligt skulle få det av att hoven blir lång..
 
Ta en annan hovslagare och gör en koll på hovarnas vinklar, är hovarna i balans? Min ridtravare på 23 år fick liknande symtom i vintras. Efter att den första veterinären kollat och inte hittat någon orsak till hälta på vä bak samt så vid ett annat tillfälle fick hästen kramp i hö bakben och var smärtpåverkad, akut veterinär. Efter det tog jag dit en annan veterinär som gjorde en rörelseutredning och hittade felet på hovarna som var i fel balans samt en massa annat som röntgen visade. Diagnosen blev hovbensrotation hö bakhov. Belastningsfång!
Påpekade för den första veterinären att hö bakhov såg konstig ut samt värme och puls (men hältan visade vä bakben från början), vilket den veterinären avfärdade.
Med det vill jag ha sagt att kolla upp hovarna och få en bedömning av en annan hovslagare. För oss är det inne på sjunde månaden av åtgärder och behandling.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 302
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 912
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har ett problem. Min medryttarhäst är en valack född -96 som är otroligt välutbildad. Han och jag brukar rida bomträning för tränare...
Svar
0
· Visningar
696
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa Min "gamling" är inte helt 100... I Vintras så fick han någon slags upphakning i ett bakben,jag var inte hemma då,men mannen var...
Svar
8
· Visningar
9 235
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Trött
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp