Kan ponnyn vara förgiftad av gödningsmedel?

Då har ni kunnat börjat behandla? :)
När min häst hade anaplasma behandlade veterinären på en gång, innan blodprovssvaret kommit, för att vara på den säkra sidan (och symptomen stämde, såklart).
Provsvaren kom idag och ponnyn har redan ätit antiinflammatoriskt och smärtstillande i 8 dagar och som jag förstod av ägaren så ska han äta klart dem kuren. Sker ingen förbättring sätts antibiotika in. Fick din antibiotika direkt?

Veterinären hade tydligen sagt att (om jag förstod det rätt) många hästar kan testas positivt för anaplasma utan att visa symptom. Så det kaaaan möjligen vara något annat och då blir det in på hältutredning. Men han är mycket bättre denna veckan så vi hoppas det går åt rätt håll nu ☺
 
Provsvaren kom idag och ponnyn har redan ätit antiinflammatoriskt och smärtstillande i 8 dagar och som jag förstod av ägaren så ska han äta klart dem kuren. Sker ingen förbättring sätts antibiotika in. Fick din antibiotika direkt?

Veterinären hade tydligen sagt att (om jag förstod det rätt) många hästar kan testas positivt för anaplasma utan att visa symptom. Så det kaaaan möjligen vara något annat och då blir det in på hältutredning. Men han är mycket bättre denna veckan så vi hoppas det går åt rätt håll nu ☺

Ja, min fick antibiotika direkt när veterinären misstänkte anaplasma. Sen snabb analys och fortsatt antibiotika i typ en vecka tror jag. Veterinären kom ut i stallet varje dag och behandlade. Antar att min hade väldigt tydliga symptom och tror sjukdomen var rätt vanlig i området.

Man kanske behandlar annorlunda om det har gått en liten tid?
 
Ja, min fick antibiotika direkt när veterinären misstänkte anaplasma. Sen snabb analys och fortsatt antibiotika i typ en vecka tror jag. Veterinären kom ut i stallet varje dag och behandlade. Antar att min hade väldigt tydliga symptom och tror sjukdomen var rätt vanlig i området.

Man kanske behandlar annorlunda om det har gått en liten tid?
Hur längesedan var det? Numera ska det inte vara förstahands alternativet att behandla med antibiotika utan med NSAID så därför blev jag nyfiken. https://www.sva.se/djurhalsa/hast/infektionssjukdomar-hast/granulocytar-anaplasmos-hos-hast
 
Tiden går fort så ett par år.. men bra om det uppdateras, fick känslan av att området var lite outforskat :)
Det förklarar behandlingen :) Man vet ju att tetracykliner går hårt åt hästarna och kan ge hemska biverkningar. Dessutom har man sett att NSAID fungerar lika bra i de allra flesta fallen och det utan att riskera de biverkningar tetracykliner kan ge. Ja det är mycket man ännu inte vet om fästingsjukdomar på häst. Mer forskning behövs absolut!
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
645
Senast: skiesabove
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 388
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 979
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp