Kan privatutredare ha en marknad?

Inte_Ung

Trådstartare
Jag funderar på att starta en ny verksamhet i mitt företag.
Som Privatutredare och Privat Ombud.

Jag är bra på att hitta information och ha kontakt med myndigheter så jag tror att jag kan göra nytta.
Många tycker att det är jobbigt att ringa till myndigheter och företag.

Vilka skulle behöva något sådant?
Hur når jag dem?

Främst så kan jag hjälpa till när det gäller hyresförhållanden och annan ekonomi.
 
Sv: Kan privatutredare ha en marknad?

Tror säkert folk vill ha hjälp med sådant.
När min man började med bokföring och redovisning så la han ut en annons på blocket. Jösses, vad folk ringde och skrev mail :D
Nu har han så mycket jobb så han annonserar aldrig.

Ringde en som ville sälja en tjänst där de skickade kunder till honom, för som de sa.... på blocket kan du väl inte få några kunder. De blev ganska så förvånande när min man berättade hur bra det gått :)
 
Sv: Kan privatutredare ha en marknad?

Jag tror att försäkringsbolag är de som vill ha hjälp med en sådan tjänst. Kolla upp hur det egentligen står till för vissa försäkringstagare som vill få ut på försäkringen.
 
Sv: Kan privatutredare ha en marknad?

Jag funderar på att starta en ny verksamhet i mitt företag.
Som Privatutredare och Privat Ombud.

Jag är bra på att hitta information och ha kontakt med myndigheter så jag tror att jag kan göra nytta.
Många tycker att det är jobbigt att ringa till myndigheter och företag.

Vilka skulle behöva något sådant?
Hur når jag dem?

Främst så kan jag hjälpa till när det gäller hyresförhållanden och annan ekonomi.

Om du röjer en lite glänta och tänker en liten eld i bostadsdjungeln hittar de dig.

Kan i och för sig tänka mig att de som är utsatta för falska fakturor och nätbedragare också skulle vara intresserade.
 
Sv: Kan privatutredare ha en marknad?

Falska fakturor, det hade jag inte tänkt på.
Det är jag bra på.
 
Sv: Kan privatutredare ha en marknad?

Jag funderar på att starta en ny verksamhet i mitt företag.
Som Privatutredare och Privat Ombud.

Jag är bra på att hitta information och ha kontakt med myndigheter så jag tror att jag kan göra nytta.
Många tycker att det är jobbigt att ringa till myndigheter och företag.

Vilka skulle behöva något sådant?
Hur når jag dem?

Främst så kan jag hjälpa till när det gäller hyresförhållanden och annan ekonomi.

Det svåra är nog att lyckas hitta dem som har både behov och betalningsförmåga för en sådan tjänst. Jag tror att det finns en viss korrelation där.

Det låter lite som ett godmannaskap för personer som inte officiellt har rätt till det - men jag kanske missförstår.
 
Sv: Kan privatutredare ha en marknad?

Det är mer för människor med litet större och trassligare ekonomi.
Tänk små privata hyresvärdar, hantverkare som inte får betalt för att kunderna kinkar och annan ekonomisk utredning.
Kontrollera blivande hyresgäster eller anställda.
Hitta ägare till ett hus som du vill köpa/hyra o.s.v.
Eller en f.d. hyresgäst som har gått upp i rök och lämnat en röra efter sig.
 
Sv: Kan privatutredare ha en marknad?

Det är mer för människor med litet större och trassligare ekonomi.
Tänk små privata hyresvärdar, hantverkare som inte får betalt för att kunderna kinkar och annan ekonomisk utredning.
Kontrollera blivande hyresgäster eller anställda.
Hitta ägare till ett hus som du vill köpa/hyra o.s.v.
Eller en f.d. hyresgäst som har gått upp i rök och lämnat en röra efter sig.

Kan man hitta en modell där man framförallt får betalt i provision av vad man kan "driva" in, som inkasso. Så tror jag man kan hitta intressenter till sådana tjänster. Eller nåt slags fastpris för att få en "rapport" om en blivande hyresgäst. Där anar man att det nog skulle finnas en marknad - eftersom det kan bli så tokdyrt om man får in fel hyresgäst.

Fast jag är ännu inte övertygad om att du är mycket effektivare än vad Baltic Inkasso och Hells Angels är. Men de tog/tar ju runt 50% så det var också ganska dyrt....

Jo, det skulle nog kunna finnas marknad om man lyckas hitta rätt marknadsföring.
 
Sv: Kan privatutredare ha en marknad?

Baltic Inkasso och Hells Angels kan ge andra problem som inte jag skulle ge.
Min profil skulle vara att vara ofarlig så att ingen kan bli anklagad för "olaga hot".

Det tar tid att göra bakgrundsinformation och jag tror att många är beredda att betala bort det besväret.
Som att städa men i affärerna.
 
Sv: Kan privatutredare ha en marknad?

Jag tror att försäkringsbolag är de som vill ha hjälp med en sådan tjänst. Kolla upp hur det egentligen står till för vissa försäkringstagare som vill få ut på försäkringen.

Eller om man vänder på det. Hjälpa privatpersoner att få ut ersättningar från försäkringar (när de har rätt till det).

Sjukdom osv kan ge ersättning från diverse försäkringar (nu talar jag inte om försäkringskassan), men den som är sjuk har kanske inte ork och förmåga att söka dessa på ett korrekt sätt.

Jag tror faktiskt att många privatpersoner och småföretagare skulle ha hjälp av en sådan tjänst som du beskriver. Någon som är lite allt-i-allo, kan ekonomi, myndighetskontakt, lite juridik osv. Men det gäller att kunna visa att du är en person man kan lita på, eftersom de som ber om din hjälp kan bli väldigt utlämnade.
 
Sv: Kan privatutredare ha en marknad?

Men det gäller att kunna visa att du är en person man kan lita på, eftersom de som ber om din hjälp kan bli väldigt utlämnade.

Det tror jag inte är så svårt.
Jag kommer ju dels att arbeta öppet och så är jag ju både busschaufför och hyresvärd också.
Som busschaufför så måste man vara ärlig, pålitlig och ostraffad.
Som hyresvärd och fastighetsägare så måste man vara ekonomisk.
 
Sv: Kan privatutredare ha en marknad?

Det tror jag inte är så svårt.
Jag kommer ju dels att arbeta öppet och så är jag ju både busschaufför och hyresvärd också.
Som busschaufför så måste man vara ärlig, pålitlig och ostraffad.
Som hyresvärd och fastighetsägare så måste man vara ekonomisk.

Det är en gammal sysselsättning. förr fanns det alltid en skrivkunnig, som man sa, på bygden som hjälpte till med kontrakt och enklare tvister
 
Sv: Kan privatutredare ha en marknad?

Det tror jag inte är så svårt.
Jag kommer ju dels att arbeta öppet och så är jag ju både busschaufför och hyresvärd också.
Som busschaufför så måste man vara ärlig, pålitlig och ostraffad.
Som hyresvärd och fastighetsägare så måste man vara ekonomisk.

Folk gillar när de är inom samma branch eller hur jag ska säga. Menar att har de problem med några som hyr hus, så är de tacksamma att du gjort samma sak och vet hur det är..

Min man som varit bonde har många inom den branchen, hästavel, travfolk, dressyr, vanliga bönder osv.. De vet han kan mycket om sånt där och det räcker för dom.
 
Sv: Kan privatutredare ha en marknad?

Det är mer för människor med litet större och trassligare ekonomi.
Tänk små privata hyresvärdar, hantverkare som inte får betalt för att kunderna kinkar och annan ekonomisk utredning.
Kontrollera blivande hyresgäster eller anställda.
Hitta ägare till ett hus som du vill köpa/hyra o.s.v.
Eller en f.d. hyresgäst som har gått upp i rök och lämnat en röra efter sig.

Jag har ett samtal eller två till hyresbolag som jag borde ringa men inte "vågar", då är det dig jag ska köpa tjänsten av? :D
 
Sv: Kan privatutredare ha en marknad?

Jag är ju hästuppfödare och gammal IT-nissa också.
Snacka om att vara mångsysslare.
Det är bl.a. IT-kunskaperna som gör mig duktig på att hitta information.
 
Sv: Kan privatutredare ha en marknad?

Jag har ett samtal eller två till hyresbolag som jag borde ringa men inte "vågar", då är det dig jag ska köpa tjänsten av? :D

Just den typen av tjänst skulle det vara super att få hjälp med!

Jag tror många tycker "Äh det är väl inget, man kan väl inte få betalt för att göra något så enkelt" men för den som inte kan är det guld värt.
 
Sv: Kan privatutredare ha en marknad?

Just den typen av tjänst skulle det vara super att få hjälp med!

Jag tror många tycker "Äh det är väl inget, man kan väl inte få betalt för att göra något så enkelt" men för den som inte kan är det guld värt.

Många har svårt för att förstå att det finns människor som inte har det så lätt med det här med att ringa vad som för vissa kan verka enkla samtal.

Hur många gånger har jag inte övertalat mamma och vänner för att ringa tandis för att avboka en tid? :o Bara en sådan enkel sak alltså!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Behöver input från er allvetande bukare igen! Jag ska förhoppningsvis börja jobba i Sverige, och skulle haft lite info kring vad som är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 935
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 167
Senast: Bee
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 338
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp