Kan resgalen ha gård?

Sjalen

Trådstartare
Jag har två huvudsakliga "livsstilstyper" som person. Resor och djur. Båda är verkligen mina passioner men går ju inte ihop alls... :crazy: Som tonåring valde jag Greklandssemester före ridläger en gång och på den vägen är det: resorna har alltid gått före hästintresset sedan dess. Ändå gråter jag nästan av längtan när jag ser Hästliv och min man vill ha ny hund vilket han inte vill ha i lägenhet. Alltså funderar vi på hus på landet men frågan är om en hel gård är vad vi skulle må bäst av med allt arbete det innebär...Kompisar som bara köpt ett hus (inte gård) på landet är ständigt i arbete (och vill bara mysa i huset istället för att resa) och jag vet ju redan vad familjens sommarstuga kräver i underhåll.

Nu vill jag därför mest ha lite brainstorming med andra resgalna hästmänniskor. Hur har ni löst det med både ekonomi och tid? Hinner ni och har ni råd att resa så mycket som ni trodde? Hur har ni skapat kontaktnät som tar hand om djuren när ni reser? Funderar ni ständigt på vad ni får ge avkall på?

Är jag bara rädd för att binda upp mig fast det egentligen är just djur som skulle kunna göra att jag känner mig stadgad och lugna resebegäret? Eller skulle jag känna mig instängd (har haft "vagabondföräldrar och läst både travel management och kulturgeografi så jag älskar verkligen världen där ute).
 
Hej!
Oj vad jag kände igen mig i ditt inlägg, det var nästan så att det kunde ha varit jag som skrev det..Jag håller på just nu och planerar för framtiden och det ger mig huvudvärk så jag inte kan sova på nätterna! Å ena sidan har jag en fantastiskt bra häst som jag utbildar i akademisk ridkonst och skulle vilja fortsätta med samt planerar att skaffa hund, men å andra sidan vill jag ut och resa i massor..vissa dagar vill jag stanna här, bo kvar hemma och ta jobb på volvo eller vad som helst för att ha råd med pållen, men jag kommer ångra mig om jag inte sticker iväg nu, medan jag ännu inte har en massa bindande förpliktelser.
Min mor (som också är en gammal vagabond) tycker absolut inte att jag ska stanna hemma för hästens skull, och det tycker jag väl egentligen inte heller men hur lätt kan det vara att ta upp hästeriet igen om man inte har varit i närheten av en häst på flera år? Sedan finns ju alltid alternativet att försöka resa och hitta hästjobb men hur gör man det och hur lätt är det? :( Har ju tänkt att kanske utbilda mig till veterinär plus alternativ veterinär medicin och är rädd att jag ska glömma hur bra jag mår av att hålla på med hästar... :confused:
Och en sak till: Ni som pluggar och har häst samtidigt, hur har ni råd? :confused:
Om någon har några mirakeltips som kan lösa mitt problem så är ni mycket välkomna att berätta för mig!
 
Ja du - en vacker dag ska lösningen komma hoppandes i skallen på oss! :D

Ärligt talat tror jag att det enda jag kan göra är att pröva. Så länge det inte är i världens glesbygd kan man ju sälja igen och har då fått det ur skallen om det inte passade. Bara man ger det en chans i några år först.

Du har ju iallafall en häst och bör därför ha bättre häst- och ridkunskaper än jag har (just p.g.a. resandet - ibland har jag inte haft råd att rida när jag bott utomlands, ibland ridit korta perioder men det blir ju olika instruktörsstilar) och bättre hum om det realistiska arbetet med att ha häst. Jag tror säkert att du kan hitta jobb med hästar utomlands - det finns ju massor av svenskar i just England och Tyskland t.ex. fast du kanske vill längre bort?
 
är inte så insatt men på min gammla ridskola hade dom ca 30 hästar varav 13 ridskole hästar. det är en familj som äger stället och dom reser lika mycket som mig. jag och min kommpis passade stallet när dom va på cran canaria. nu har dom även en dotter som är 18 så hon fixar allt när föräldrarna åker bort.. så dom reser ju i alla fall... dom kannske har tur vad vet jag..
 
När jag var liten hade vi en liten gård och vi reste endel ändå. Se till att hålla dig väl med grannarna och erbjud dig att passa deras djur ibland så ställer dom säkert upp tillbaka. Hästarna lånade vi ut till ridkunniga bekanta som tyckte det var kul att få rida en vecka eller två. Se till att skaffa en snäll häst som är lätthanterlig även för andra människor så blir det nog inget större problem att låna ut den till någon kompis vid behov. Många har ju en medryttare till hästen, då kan kanske hon/han ställa upp och ta hand om hästen när ni åker bort. Sen beror det lite på hur långa och många resor det gäller. Grannarna tröttnar nog på dig om du åker på långresor flera gånger om året, men lite normalt semestrande några veckor om året kan säkert ordna sig.
 
Det här börjar låta hoppfullt :D Men det måste ju vara hur mycket jobb som helst med själva gården. Vore det enklare att bara köpa hus och fixa stallplats hos hjälpsamma grannen istället...? Fast det är ju inte riktigt samma sak - men uj sicket jobb med saker som går sönder när man minst vill det, underhåll och inköp av strö osv... :angel:

Innerst inne tror jag på att drömhuset väntar på mig därute när det är dags och så får vi helt enkelt se om det blir bara ett hus eller mer. Men det är skönt att ventilera tankar och bolla idéer så tänkandet kommer framåt. :) Kanske skulle vi köpa hus i närheten av Skavsta för att ha råd att resa :D Mammas kusin har faktiskt stall utanför Nyköping :angel: Det är bara sådana stockholmspriser på hus där så då blir det väl inte på den här sidan millenieskiftet...och där har jag inte ens jobb nu (mannen tänkte starta eget så det går ju överallt). Det räcker med pendling Malmö-Köpenhamn. Meningen med landet är ju att slippa lite av ekorrhjulet :crazy:
 
Det blir helt klart mycket jobb om man vill leva lantliv på riktigt med djurhållning, höskörd och så. Det är nog en bra idé att köpa ett trevligt hus och hyra en stallplats i närheten. Det är antagligen det mest ekonomiska alternativet, hästgårdar brukar ju inte vara så billiga precis, men stallplatser på landet går att hitta till en billig penning. Det kan bli rätt mycket att orka med en egen gård om man ska jobba heltid också.
 
Jo det är just det där med jobbet också. Särskilt om man som just nu hittar något man måste pendla till och inte kan jobba så mycket hemma. Kontor ligger ju inte precis på rad ute i byarna :D

Jag tror faktiskt jag börjar få ihop det i skallen...
 
Skaffa en gård. Bygg en stuga. Hyr ut stugan + stallplats till någon vettig typ som kan vara hästvakt mot hyresnedsättning!
 
jag tycker att djuren låser.
Visserligen får man massor av umgänget med dem, men det är svårt att resa iväg, att fortsätta vara vagabond.
Skillnaden är stor på att göra en semesterresa en gång om året, det är rätt så lätt, men om man -som jag- är en orolig och impulsiv själ som rätt som det är bara vill åka iväg på en månad, det är nästan omöjligt.(jag kan ta med mig jobbet om jag åker iväg)
Jag tycker att djuren gör sig illa jämt när man inte är hemma, de får inte samma omvårdnad etc.
Det beror på vad du har för djur, förstås, och vad de har för uppgift.
Men tävlingshästen skadar sig och katterna rymmer hemifrån när jag är bortrest, så jag undviker resandet, har jag märkt.
Köpa huset och inackordera hästen hos snälla grannen skulle jag föredra.
/P
 
Jag bodde i tre olika länder på tre år. Efter detta lessnade jag helt på att resa. Tycker det där med resande är otroligt överskattat, man blir trött, ofräsch, får konka på tunga saker, får inte sova på morgonen, de mest triviala saker blir oerhört komplicerade...man blir ensam och utanför, förstår inte när folk skämtar, kan inte skämta själv, man hejjar på fel lag (nationalitet)...

Nej tacka vet jag ett eget litet ställe i skogen där man känner lukten av naturen och där man går och matar djuren klädd i gummistövlar och nattlinne :love:
 
NEJ!!!
Man kan knappt kombinera lantliv med djur och resande!

Jo, det kan man kansek om man råkar få just den där hjälpsamma grannen som älskar att ta hand om just dina hästar, men det är inte helt säkert att man får sådana grannar. Eller om hela släkten bor i trakten.

Vi flyttade till gård och efter det sitter vi där vi sitter. Är knappt på fest eller ens utanför 70-skyltarna längre, och när man ska iväg är det en del bry och fixande.

Och den hjälpsamma medryttaren har inte gått att finna - folk verkar bara vilja rida och inte sköta ...
:(

Och släkten bor fjärran.

Så att resa eller få spontaninfall är bara att glömma.

Fast mig gör det inte ett smack, för jag är ingen globetrotter! :p Jag trivs fint i mina gummistövlar.

Köp du ett hus och hys in hästen hos någon annan - det är himla bekvämt inser man nu. :p
 
Personligen så tror jag att det är en "mognadsprocess"! :idea:

Som fd vagabond och numera hästgårdsägare tror jag INTE att det går att kombinera!

Däremot så tycker jag att du ska satsa på att resa och njuta nu, ridkunskapen förlorar du inte. När du stillat din nyfikenhet och vill lägga ner rötter, DÅ är det dax, inte förr.

En hästgård är inte en "hobby" eller ett "jobb" som man lämnar ifrån sig hursomhelst. Visst kan man få hjälp då och då om man har tur, men du kan inte basera din verksamhet på det. En hästgård är en livstil och det handlar, kanske inte om 365 dagar/år, men väl 360!!! Det handlar om tidiga morgnar 7 dagar i veckan (även om man varit ute på fest kvällen innan och bara sovit 2 timmar....) ;) Man måste vara helfrälst för att klara det och det tror jag inte du är just nu.... :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 118
Senast: Mabuse
·
Äldre Nu sitter jag här och drömmer igen. Jag gör det ibland när livet känns för överväldigande och jag längtar ut. Ja, från stan alltså. Inte...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 253
Senast: anna_panna
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 699
Senast: Efwa
·
Hemmet Jag är uppvuxen i hus och mina föräldrar är väldigt händiga och med goda kontakter, så det har i princip aldrig hänt att det hyrts in...
2
Svar
33
· Visningar
5 193
Senast: FreeLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp