Kan/ska jag ha katt?

marsve

Trådstartare
Jag funderar. Bor i ett hus nära en stor väg, förvisso med 40-gräns men det är många som inte bryr sig så innekatt verkar rimligt. Det finns andra katter i närheten, men jag kan gå ut med den i koppel. Har trädgård men den är inte kattsäker - varken in eller ut.
Och jag jobbar heltid, är hemma mest annars. Katten får gärna sova i min säng eller var som helst, men om den väcker mig nattetid blir jag definitivt sur. Kan ha kattlåda på övervåningen, eller med kattdörr i källaren. Skulle vilja en katt att gosa med men har inga möss, dock fåglar som jag matar och som den kunde iaktta.
Jag har kollat på katthem i närheten men de ger så lite information att jag blir osäker. Vad tror ni?
 
men om den väcker mig nattetid blir jag definitivt sur.


Katt är nog inte för dig :laugh: Tror aldrig jag haft en katt som inte väckt mig nattetid med jämna mellanrum. Men jag kanske har haft konstiga katter vad vet jag.

Man kan ju bygga en kattgård i trädgården också om man vill ha katten ute på ett säkert sätt ibland. Men jag går med mina i koppel och har innätat balkong.

En låda både uppe och nere är nog bäst om man bor med flera våningar. Jag har mina på toaletten men beror väl på vart du har plats.

Ser ingen större anledning till att du inte skulle kunna ha katt. Om inte nattväcket är en enorm dealbreaker.
 
Katter är bra på att uppfostra sina människor. Lär du katten att du agerar på det hen gör så kommer hen fortsätta. Dvs. om du ignorerar totalt när hen sätter igång på natten så kommer det med 99% säkerhet att upphöra medans den sista lilla procenten katter kommer trappa upp. Katter är nattdjur, det får man inte glömma men man får heller inte glömma att katter är smarta och de lär sig bra saker lika snabbt som det vi tycker är dåliga. Går du en gång upp när katten väcker dig på natten får du förbereda dig på lång tid av avvänjning.
Men, att de är smarta gör också att man kan lära katten en mängd saker. Min katt går ut och in som hon vill men jag vill att hon kommer in på kvällen. Det gör hon också för hon har lärt sig att kommer man inte när matte ropar så låter matte surare och surare och i värsta fall får hon sova i stallet och det är ju inte så kul. Bättre att sova inne (hon har bäddar i stallet så det går ingen nöd på henne alls. Bara jag som vill att hon kommer in.)
 
Mina katter har aldrig väckt mig på nätterna utan de flesta har sovit tillsammans med mig. De jag haft de senaste 15 åren har alla kommit in på kvällen när jag lockat om de inte redan varit inne, även bondkatten. Förslaget på kattgård är bra om du inte vill den ska gå lös och riskera att bli överkörd och ett par lådor utplacerade är aldrig någon nackdel. :)
 
Jag har sedan tidigt stängt sovrumsdörren och totalignorerat katten när jag ska sova, och han har absolut lärt sig vad som gäller - stör ej. Har han varit inne så brukar han se nyvaken ut när jag går upp igen, alltså går han förmodligen och lägger sig när det ändå blir tyst i huset, alternativt så märker han när jag börjar med inför-sänggående-grejer (duscha, borsta tänder, etc.) och säger till att han vill gå ut (han är alltså utekatt). De lär sig väldigt fort vad som fungerar och inte, så bara man är konsekvent från början så brukar det inte vara några problem att få in en rutin.
 
Jag har sedan tidigt stängt sovrumsdörren och totalignorerat katten när jag ska sova, och han har absolut lärt sig vad som gäller - stör ej.

Ja beror nog på katten också. Jag har en som kraffsat på dörren i tre år trots konsekvent ignorerande. Nu får dörren vara öppen och jag vaknar bara till om han buffar till mig när han rullar ihop sig i mitt armveck.

Den andra har aldrig stört på någe vis och accepterar vad som gäller. Men det kan man ju inte veta förrän man står där med katten.

Sedan har vi ju det klassiska klockan 22:00 springet. Men beroende på om man absolut måste sova då kan man oftast justera tiden med hjälp av att flytta matningarna lite, har jag upptäckt.
 
Jag skulle titta på en omplacering/katthem. En vuxen katt brukar i allmänhet inte röja lika mycket. Katter är smarta men skillnaden mellan vardag när det gås upp på bestämd tid och serveras frukost och helg när det vill sovas lite längre går inte alltid fram. Någon gång när jag sovit för länge har det klagats men man kan lära sig att stappla upp, ge katten mat och stappla tillbaka till sängen utan att vakna :D

Ingen av mina burmor har väckt mig på natten öht, utan snarare tvärtom är det ett mysterium hur jag, som ändå sover lätt, inte märker när det kryper ner en katt under täcket utan hon finns där när jag vaknar men inte när jag somnade :idea:

Bygga en kattgård i trädgården och/eller koppelpromenader låter som en utmärkt lösning.
 
Jag skulle titta på en omplacering/katthem. En vuxen katt brukar i allmänhet inte röja lika mycket. Katter är smarta men skillnaden mellan vardag när det gås upp på bestämd tid och serveras frukost och helg när det vill sovas lite längre går inte alltid fram. Någon gång när jag sovit för länge har det klagats men man kan lära sig att stappla upp, ge katten mat och stappla tillbaka till sängen utan att vakna :D

Ingen av mina burmor har väckt mig på natten öht, utan snarare tvärtom är det ett mysterium hur jag, som ändå sover lätt, inte märker när det kryper ner en katt under täcket utan hon finns där när jag vaknar men inte när jag somnade :idea:

Bygga en kattgård i trädgården och/eller koppelpromenader låter som en utmärkt lösning.
Just angående frukosten löser jag genom att inte ge någon.
Alice får middag i form av blötfoder och sedan hennes dagsranson av torrfoder innan jag går och lägger mig.
Så hon har absolut inga förväntningar på något på morgonen. Inga problem med sovmorgnar :D
 
Jag funderar. Bor i ett hus nära en stor väg, förvisso med 40-gräns men det är många som inte bryr sig så innekatt verkar rimligt. Det finns andra katter i närheten, men jag kan gå ut med den i koppel. Har trädgård men den är inte kattsäker - varken in eller ut.
Och jag jobbar heltid, är hemma mest annars. Katten får gärna sova i min säng eller var som helst, men om den väcker mig nattetid blir jag definitivt sur. Kan ha kattlåda på övervåningen, eller med kattdörr i källaren. Skulle vilja en katt att gosa med men har inga möss, dock fåglar som jag matar och som den kunde iaktta.
Jag har kollat på katthem i närheten men de ger så lite information att jag blir osäker. Vad tror ni?

Räkna med att bli väckt på natten om du har katt.
 
Jag har sedan tidigt stängt sovrumsdörren och totalignorerat katten när jag ska sova, och han har absolut lärt sig vad som gäller - stör ej. Har han varit inne så brukar han se nyvaken ut när jag går upp igen, alltså går han förmodligen och lägger sig när det ändå blir tyst i huset, alternativt så märker han när jag börjar med inför-sänggående-grejer (duscha, borsta tänder, etc.) och säger till att han vill gå ut (han är alltså utekatt). De lär sig väldigt fort vad som fungerar och inte, så bara man är konsekvent från början så brukar det inte vara några problem att få in en rutin.

Inte min katt. Han lärde sig däremot snabbt att öppna dörren. Så jag vände handtaget uppåt. Då höll han på I en halvtimme innan han räknade ut hur han skulle göra för att öppna.
 
Siameser och orientaler Devon Rex mm är krävande katter som kräver mycket uppmärksamhet.Huskatter kan bli rastlösa inne ,det gäller många katter oavsett ras. Så det finns aldrig några garantier hur det funkar. Ungefär som att bli förälder. En trevlig omplaceringskatt som inte är van att vara ute eller ragdoll som ska vara en sävlig ras.
 
Jag får sova natten igenom och långt in på förmiddagen utan problem. Däremot börjar hon skrika så fort jag vaknar. Alltså, så fort hon ser att mina ögon öppnas, eller jag vänder mig liiite för ofta. Vaken=mat, men jag får sova i fred i alla fall.

Samma här, så fort de märker att man börjar vakna undrar de var frukosten är.
 
Jag funderar. Bor i ett hus nära en stor väg, förvisso med 40-gräns men det är många som inte bryr sig så innekatt verkar rimligt. Det finns andra katter i närheten, men jag kan gå ut med den i koppel. Har trädgård men den är inte kattsäker - varken in eller ut.
Och jag jobbar heltid, är hemma mest annars. Katten får gärna sova i min säng eller var som helst, men om den väcker mig nattetid blir jag definitivt sur. Kan ha kattlåda på övervåningen, eller med kattdörr i källaren. Skulle vilja en katt att gosa med men har inga möss, dock fåglar som jag matar och som den kunde iaktta.
Jag har kollat på katthem i närheten men de ger så lite information att jag blir osäker. Vad tror ni?
Jag föredrar definitivt att ha innekatt. Med kattunge, och ofta med vuxna, rekommenderas 2 om du jobbar mycket hemifrån. Beror också lite på katt.

De flesta vuxna katter jag bott med har inte varit några problem nattetid, med undantag för förra gammelkatten som i perioder antingen röjde i sängen eller skrek utanför dörren.
Kattungen stör på natten, men jag hoppas det går över med åldern. Dels jagar hon tår, men framförallt kommer hon springandes så fort hon märker att nån vaknar till (vilket händer en del i småbarnsfamilj) och gör det svårare att somna om.
 
Fast med det sagt så ska jag inte klaga för mina småmissar är väldigt tysta och lugna nattetid. Iris vill gärna ligga nära men hon gör inget väsen av sig. Balder är en superb väckarklocka. Han kliver omkring på mig tills jag vaknar ungefär en timma innan klockan ringer. :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Crossline
·
Katthälsa Katt: Hankatt 2 år, kastrerad vid ca 6 mån ålder. Moder förvildad o avlivad av katthem. Uppfödd på flaska. Troligtvis...
Svar
10
· Visningar
2 399
Senast: bengeten
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 699
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp