Kan skolan kräva att barnet går på lovskola på sommarlovet?

Mirre

Trådstartare
Det här blir lite halvt spinoff på min andra tråd. Fick ett mail från skolan om lovskola under sommaren. Förstår absolut varför och hade det bara hållits på den skola han går på så hade det varit fine. Men det skulle absolut läggas på den skola i kommunen som ligger längst bort och som är kaos. Verkligen kaos! På nivån att elever blivit portade från skolbussar för att de hotat chaufförerna samt polisens knarkhundar har hittat droger där flera gånger. Det står konstant i tidningarna om den skolan för att det händer så mycket där. Känns inte jättebra att skicka dit sonen direkt. Han har gått på lovskola förut och det har inte gett ett skit. Det har hållits av lärare som inte har de ämnen som han behövt jobba med och som inte kunnat gett den hjälp som behövts.
 
Nej.

Ingen kan tvingas till lovskola.

Men.

Om skolan har rekommenderat lovskola finns det en anledning.

Sen kan jag förstå sina tankar.
Ja och i vanliga fall har jag varit för lovskolan. Men var de tvungna att lägga det just där 😑
 
Nej lovskola är ett erbjudande, det går att tacka nej. Men om barnet då inte får godkända betyg så har man tackat nej till stöd. Lovskola rekommenderas bara vid behov.
 
Lovskolan är inte som den ordinarie skolan, iaf inte i vår kommun. Det är annan personal osv och alla elever är ju inte där eftersom det är just på lovet. Jag fattar känslan men hade nog försökt tänka att det inte är den skolan han ska till, bara till de lokalerna.
 
Det här blir lite halvt spinoff på min andra tråd. Fick ett mail från skolan om lovskola under sommaren. Förstår absolut varför och hade det bara hållits på den skola han går på så hade det varit fine. Men det skulle absolut läggas på den skola i kommunen som ligger längst bort och som är kaos. Verkligen kaos! På nivån att elever blivit portade från skolbussar för att de hotat chaufförerna samt polisens knarkhundar har hittat droger där flera gånger. Det står konstant i tidningarna om den skolan för att det händer så mycket där. Känns inte jättebra att skicka dit sonen direkt. Han har gått på lovskola förut och det har inte gett ett skit. Det har hållits av lärare som inte har de ämnen som han behövt jobba med och som inte kunnat gett den hjälp som behövts.
Det verkar inte helt osannolikt att de lokalerna är betydligt tommare på sommaren än under termin så det är ju väl värt att testa och se.

Barnet är väl tweenie eller mer så kan cykla eller åka tunnelbana själv tex, dvs skolbussen är inte aktuell.
(Eller tänker du att han kommer träffa knarkande barn på sommarskolan och få dåliga vänner? Det är kanske en relevant oro, vet inte.)

Men med det sagt kan du ju kolla med skolan så att lärarna för de aktuella ämnena faktiskt har en plan att arbeta utifrån och skicka med barnet till sommarskolan. Så att de inte försöker fråga ditt barn vad som saknas och vad han borde jobba med och han inte vet (det vore ju inte orimligt att barnet inte vet vad läraren tycker saknas...).
 
Det verkar inte helt osannolikt att de lokalerna är betydligt tommare på sommaren än under termin så det är ju väl värt att testa och se.

Barnet är väl tweenie eller mer så kan cykla eller åka tunnelbana själv tex, dvs skolbussen är inte aktuell.
(Eller tänker du att han kommer träffa knarkande barn på sommarskolan och få dåliga vänner? Det är kanske en relevant oro, vet inte.)

Men med det sagt kan du ju kolla med skolan så att lärarna för de aktuella ämnena faktiskt har en plan att arbeta utifrån och skicka med barnet till sommarskolan. Så att de inte försöker fråga ditt barn vad som saknas och vad han borde jobba med och han inte vet (det vore ju inte orimligt att barnet inte vet vad läraren tycker saknas...).
Vi har 4 mil dit så nej, cykla är inte ett alternativ. Tunnelbana existerar inte här, man får vara glad att det går bussar överhuvudtaget. Enda alternativet är buss eller att man skjutsar.

Lokalerna är troligtvis tommare än vanligt under sommaren ja, men väldigt oklart hur det hela är upplagt.
De lovskolor han varit på tidigare har känts väldigt flummiga och oseriösa. Ingen direkt plan för hur eleverna ska jobba med sina ämnen som de legat efter med.
 
Vi har 4 mil dit så nej, cykla är inte ett alternativ. Tunnelbana existerar inte här, man får vara glad att det går bussar överhuvudtaget. Enda alternativet är buss eller att man skjutsar.

Lokalerna är troligtvis tommare än vanligt under sommaren ja, men väldigt oklart hur det hela är upplagt.
De lovskolor han varit på tidigare har känts väldigt flummiga och oseriösa. Ingen direkt plan för hur eleverna ska jobba med sina ämnen som de legat efter med.
Kan man inte få någon plan för skolan? Dvs att man bestämmer vad som ska jobbas med. Om man går i lovskola för att man inte är godkänd så borde de ju jobba med det som barnet inte blivit godkänd i tycker man ju...
 
Vanligtvis är det de lärare som har eleven som sammanställer vad eleven ska utföra för att bli godkänd. Sen är det inte alltid de lärarna på plats.
 
Kan man inte få någon plan för skolan? Dvs att man bestämmer vad som ska jobbas med. Om man går i lovskola för att man inte är godkänd så borde de ju jobba med det som barnet inte blivit godkänd i tycker man ju...
Ja läraren för varje ämne han inte är godkänd i borde skicka med en plan till lovskolan. En plan som han kan jobba efter själv och be om hjälp om det behövs om det verkar som att lärarna inte är exakt inom ämnet.
 
Det här blir lite halvt spinoff på min andra tråd. Fick ett mail från skolan om lovskola under sommaren. Förstår absolut varför och hade det bara hållits på den skola han går på så hade det varit fine. Men det skulle absolut läggas på den skola i kommunen som ligger längst bort och som är kaos. Verkligen kaos! På nivån att elever blivit portade från skolbussar för att de hotat chaufförerna samt polisens knarkhundar har hittat droger där flera gånger. Det står konstant i tidningarna om den skolan för att det händer så mycket där. Känns inte jättebra att skicka dit sonen direkt. Han har gått på lovskola förut och det har inte gett ett skit. Det har hållits av lärare som inte har de ämnen som han behövt jobba med och som inte kunnat gett den hjälp som behövts.
Jag skulle nog tänka mig för rätt noga innan jag lät mitt barn hoppa över att gå i lovskola om hon/han hade behov av det. Tycker det signalerar att man som förälder inte tycker skolan är särskilt viktig.
Men fattar att det varit bra om förutsättningarna för lovskolan varit bättre/annorlunda :)
 
Vad har du för alternativ för att få ihop ämnena som inte blir godkända då? Har du någon i omgivningen/familjen som skulle kunna agera privatlärare om ni får hem uppgifter/planering?

Jag personligen hade ju kunnat tänka mig att, tillsammans med min partner, undervisa våra barn om det funnits möjlighet och behov. Det krävs ju att barnet har något intresse av att lära sig, att det finns ett gott samarbete både mellan föräldrar och mellan föräldrar och barn, att vi har tillräckligt med kunskaper, pedagogik osv. Å andra sidan, har det inte funkat under terminen är det kanske lite "dött lopp"?

Går det att få digital undervisning åtminstone delvis om det är svårt att få ihop logistiken?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp