Kan skolan verkligen göra så?

astronaut

Trådstartare
Min systerdotter började gymnasiet i Augusti. Det gick bra men hon blev sjuk. Det började med en förkylning (ej corona) men den gick över. Efter det så blev hennes röst mer sluddrig, konstant huvudvärk och ville bara sova hela tiden.

Pga systerdottern är skriven på Gotland medan hon bodde på fastlandet ville heller ingen vårdcentral ta emot henne utan ansåg att hon skulle till Gotland för att utredas osv. För ca 1 månad sedan blev hon diagnostiserad med körtelfeber men samma sluddriga tal, trötthet mm kvarstod. Nu har hon fått en annan penicillin och den börjar ta, hon är inte alls lika trött och ett mer tydligt tal har kommit fram.

Min syster eller hennes man ringde dock skolan och sjukanmälde henne för varje sjukdag men pga hennes enorma trötthet mm hamnade hon även efter i skolan.

I fredags pratade min syster med rektorn, lärare osv via ett inbokat möte där syrran sade hur läget ser ut och att hon av sluta skolan hos dem och börja med distansstudier hemma vilket hon blivit intagen till. Att de snart ska åka till fastlandet och packa ned o ta med hennes möbler hon har i rummet hon hyr samt lämna in all material som skolan gett dem (till låns).

Rektorn o läraren har dock angett sjukanmälningarna som skolk och inget de ens vill ändra på efter hand trots de nu vet att hon med all säkerhet gått med körtelfeber sedan i september.

När min syster frågade det och en till fråga ville rektorn inte svara och när syrran frågade igen nästa rektorn med "ja men du kan ju Maila mig dessa två frågor då får vi se om jag hinner svara på dem".

Är det verkligen korrekt att skolan sätter skolk på en elev trots sjukdom och sjukanmäld?
 
Min systerdotter började gymnasiet i Augusti. Det gick bra men hon blev sjuk. Det började med en förkylning (ej corona) men den gick över. Efter det så blev hennes röst mer sluddrig, konstant huvudvärk och ville bara sova hela tiden.

Pga systerdottern är skriven på Gotland medan hon bodde på fastlandet ville heller ingen vårdcentral ta emot henne utan ansåg att hon skulle till Gotland för att utredas osv. För ca 1 månad sedan blev hon diagnostiserad med körtelfeber men samma sluddriga tal, trötthet mm kvarstod. Nu har hon fått en annan penicillin och den börjar ta, hon är inte alls lika trött och ett mer tydligt tal har kommit fram.

Min syster eller hennes man ringde dock skolan och sjukanmälde henne för varje sjukdag men pga hennes enorma trötthet mm hamnade hon även efter i skolan.

I fredags pratade min syster med rektorn, lärare osv via ett inbokat möte där syrran sade hur läget ser ut och att hon av sluta skolan hos dem och börja med distansstudier hemma vilket hon blivit intagen till. Att de snart ska åka till fastlandet och packa ned o ta med hennes möbler hon har i rummet hon hyr samt lämna in all material som skolan gett dem (till låns).

Rektorn o läraren har dock angett sjukanmälningarna som skolk och inget de ens vill ändra på efter hand trots de nu vet att hon med all säkerhet gått med körtelfeber sedan i september.

När min syster frågade det och en till fråga ville rektorn inte svara och när syrran frågade igen nästa rektorn med "ja men du kan ju Maila mig dessa två frågor då får vi se om jag hinner svara på dem".

Är det verkligen korrekt att skolan sätter skolk på en elev trots sjukdom och sjukanmäld?
Men har de inte haft kontakt med skolan tidigare? Om det har varit helt tyst från föräldrarnas sida från september till nu trots att dottern inte har varit i skolan så förstår jag att skolan reagerar. Men även de borde ha sökt kontakt med dottern i första hand och sen föräldrar?
Det känns som om det fattas en del information?
 
Min systerdotter började gymnasiet i Augusti. Det gick bra men hon blev sjuk. Det började med en förkylning (ej corona) men den gick över. Efter det så blev hennes röst mer sluddrig, konstant huvudvärk och ville bara sova hela tiden.

Pga systerdottern är skriven på Gotland medan hon bodde på fastlandet ville heller ingen vårdcentral ta emot henne utan ansåg att hon skulle till Gotland för att utredas osv. För ca 1 månad sedan blev hon diagnostiserad med körtelfeber men samma sluddriga tal, trötthet mm kvarstod. Nu har hon fått en annan penicillin och den börjar ta, hon är inte alls lika trött och ett mer tydligt tal har kommit fram.

Min syster eller hennes man ringde dock skolan och sjukanmälde henne för varje sjukdag men pga hennes enorma trötthet mm hamnade hon även efter i skolan.

I fredags pratade min syster med rektorn, lärare osv via ett inbokat möte där syrran sade hur läget ser ut och att hon av sluta skolan hos dem och börja med distansstudier hemma vilket hon blivit intagen till. Att de snart ska åka till fastlandet och packa ned o ta med hennes möbler hon har i rummet hon hyr samt lämna in all material som skolan gett dem (till låns).

Rektorn o läraren har dock angett sjukanmälningarna som skolk och inget de ens vill ändra på efter hand trots de nu vet att hon med all säkerhet gått med körtelfeber sedan i september.

När min syster frågade det och en till fråga ville rektorn inte svara och när syrran frågade igen nästa rektorn med "ja men du kan ju Maila mig dessa två frågor då får vi se om jag hinner svara på dem".

Är det verkligen korrekt att skolan sätter skolk på en elev trots sjukdom och sjukanmäld?
Har hon inte lämnat in sjukintyg?
 
Min systerdotter började gymnasiet i Augusti. Det gick bra men hon blev sjuk. Det började med en förkylning (ej corona) men den gick över. Efter det så blev hennes röst mer sluddrig, konstant huvudvärk och ville bara sova hela tiden.

Pga systerdottern är skriven på Gotland medan hon bodde på fastlandet ville heller ingen vårdcentral ta emot henne utan ansåg att hon skulle till Gotland för att utredas osv. För ca 1 månad sedan blev hon diagnostiserad med körtelfeber men samma sluddriga tal, trötthet mm kvarstod. Nu har hon fått en annan penicillin och den börjar ta, hon är inte alls lika trött och ett mer tydligt tal har kommit fram.

Min syster eller hennes man ringde dock skolan och sjukanmälde henne för varje sjukdag men pga hennes enorma trötthet mm hamnade hon även efter i skolan.

I fredags pratade min syster med rektorn, lärare osv via ett inbokat möte där syrran sade hur läget ser ut och att hon av sluta skolan hos dem och börja med distansstudier hemma vilket hon blivit intagen till. Att de snart ska åka till fastlandet och packa ned o ta med hennes möbler hon har i rummet hon hyr samt lämna in all material som skolan gett dem (till låns).

Rektorn o läraren har dock angett sjukanmälningarna som skolk och inget de ens vill ändra på efter hand trots de nu vet att hon med all säkerhet gått med körtelfeber sedan i september.

När min syster frågade det och en till fråga ville rektorn inte svara och när syrran frågade igen nästa rektorn med "ja men du kan ju Maila mig dessa två frågor då får vi se om jag hinner svara på dem".

Är det verkligen korrekt att skolan sätter skolk på en elev trots sjukdom och sjukanmäld?

Eftersom skolan faktiskt gjort så, kan de ju uppenbarligen göra det.

Jag tycker det är vettigt att skicka frågor och sjukintyg via mail till rektorn och ta diskussionen därifrån. Då finns det ju en skriftlig motivering att ev. gå vidare med.
 
Men har de inte haft kontakt med skolan tidigare? Om det har varit helt tyst från föräldrarnas sida från september till nu trots att dottern inte har varit i skolan så förstår jag att skolan reagerar. Men även de borde ha sökt kontakt med dottern i första hand och sen föräldrar?
Det känns som om det fattas en del information?
Jag uppfattar det som upprepad korttidsfrånvaro blandad med sjuknärvaro?

Men jag undrar om skolan inte alls sagt att de behöver ett sjukintyg eller talat om att sjukanmälningarna underkänts innan mötet nu?
Eller om föräldrarna vetat att allt klassats som skolk innan och frågan bara handlar om att man inte vill ändra på det nu när det finns en bekräftad diagnos på de besvär som varit?
 
Jag uppfattar det som upprepad korttidsfrånvaro blandad med sjuknärvaro?

Men jag undrar om skolan inte alls sagt att de behöver ett sjukintyg eller talat om att sjukanmälningarna underkänts innan mötet nu?
Eller om föräldrarna vetat att allt klassats som skolk innan och frågan bara handlar om att man inte vill ändra på det nu när det finns en bekräftad diagnos på de besvär som varit?
Ja det känns som om det finns mycket frågor, där jag jobbar så kontaktar mentorerna föräldrarna om eleven är sjuk en vecka, om de inte har kontakt tidigare, och när eleven är tillbaka gör man upp en plan om hur eleven ska kunna ta ikapp. Är det ännu längre sjukdom så går EHT in och hjälper till.
 
Ja det känns som om det finns mycket frågor, där jag jobbar så kontaktar mentorerna föräldrarna om eleven är sjuk en vecka, om de inte har kontakt tidigare, och när eleven är tillbaka gör man upp en plan om hur eleven ska kunna ta ikapp. Är det ännu längre sjukdom så går EHT in och hjälper till.
Precis

Känns som det finns annat bakom rektors agerande är precis bara frånvaron

Jag har varit med om en lärares undanhållande av info och repressalier mot en elev pga privat konflikt med en förälder.

Hur som helst bör detta redas ut av nån annan än rektorn.
 
Men har de inte haft kontakt med skolan tidigare? Om det har varit helt tyst från föräldrarnas sida från september till nu trots att dottern inte har varit i skolan så förstår jag att skolan reagerar. Men även de borde ha sökt kontakt med dottern i första hand och sen föräldrar?
Det känns som om det fattas en del information?

Hon har inte varit frånvarande sedan september. Hon har varit sjuk sedan förkylningen hon ådrog sig i augusti men varit i skolan men pga hennes hälsotillstånd mm så har hon hamnat efter. Rör sig om ungefär 1 sjukdag per vecka.

Jo, de har haft kontakt med skolan men just nu var det ett stormöte och det var alldeles nyligen de även fick reda på att deras sjukanmälningar per automatik blev satta som skolk.
 
Jag uppfattar det som upprepad korttidsfrånvaro blandad med sjuknärvaro?

Men jag undrar om skolan inte alls sagt att de behöver ett sjukintyg eller talat om att sjukanmälningarna underkänts innan mötet nu?
Eller om föräldrarna vetat att allt klassats som skolk innan och frågan bara handlar om att man inte vill ändra på det nu när det finns en bekräftad diagnos på de besvär som varit?

Det var förra veckan de fick reda på det. Skolan hade inte nämnt något om sjukintyg eller liknande när de ringt annars skulle de fixat ett sådant. Det var även då de fick reda på att det sattes som skolk.
 
Hon har inte varit frånvarande sedan september. Hon har varit sjuk sedan förkylningen hon ådrog sig i augusti men varit i skolan men pga hennes hälsotillstånd mm så har hon hamnat efter. Rör sig om ungefär 1 sjukdag per vecka.

Jo, de har haft kontakt med skolan men just nu var det ett stormöte och det var alldeles nyligen de även fick reda på att deras sjukanmälningar per automatik blev satta som skolk.
Det verkar otroligt märkligt? Hur motiveras det? Det har jag aldrig ens hört talas om, sjukanmälningarna brukar gå att kolla upp i efterhand, varför skulle de klassas som skolk? Att det räknas som alldeles för stor frånvaro för att kunna få ett betyg är något helt annat. Kan det vara en misskommunikation? Att skolan säger att frånvaron är för hög för att kunna få betyg i någon kurs?
 
Eftersom skolan faktiskt gjort så, kan de ju uppenbarligen göra det.

Jag tycker det är vettigt att skicka frågor och sjukintyg via mail till rektorn och ta diskussionen därifrån. Då finns det ju en skriftlig motivering att ev. gå vidare med.

Och du tycker samtidigt det är vettigt att rektorn vägrar svara på frågan när de hade ett inbokat möte (via video) där rektorn upprepande gånger vägrar svara på varför samt fräser till att min syster då får maila så "får vi se om jag hinner svara"? Var själv i närheten och hörde när rektorn sade så till syrran, vilket även mamma och min vän gjorde.
 
Och du tycker samtidigt det är vettigt att rektorn vägrar svara på frågan när de hade ett inbokat möte (via video) där rektorn upprepande gpng

Nej, det tycker jag inte. Var har jag sagt det? Du frågade om de KAN göra så, vilket de uppenbarligen kan.

Eftersom det råder oenighet är det vettigt att ha besked skriftligen, för att lätt kunna gå vidare till närmaste instans över.
 
Personligen tror jag min syster mm kommer skita fulla fan i att gå vidare i detta då de ändå sagt att hon ska sluta då hon kommit in på ett annat gymnasium (distans) som börjar nu i januari.

Så får man hoppas på att en annan elev inte sätts i samma sits som min systerdotter gjorde i den skolan.. 😬
 
Det blev hon och det var via CSN de fick reda på att det blev skolk och ingen sjukanmälan.
Jag har tre tonåringar, två av dem i gymnasieskola. Den ena har skolkat väldigt mycket och från CSN har vi fått "varningar", alltså ett brev om att "du har hög ogiltig frånvaro, om du inte får ner den nu så kommer du riskera att dels förlora studiebidraget". Om jag inte minns fel har det i samma brev även stått att skolan och CSN kan komma att begära sjukintyg från första dagen om det fortsätter.

CSN, vad jag har förstått, drar inte bara studiebidraget utan att man får en chans att "bättra" sig först.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 705
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 503
Senast: Araminta
·
  • Omröstning
Skola & Jobb Mitt jobb är på en bensinmack + biluthyrning samt mer småprylar än andra butiker inom fiske, bad, turism mm. Nu har en god vän till...
2
Svar
35
· Visningar
5 125
Senast: Luff
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp