Kan skolan verkligen göra så?

Jag har tre tonåringar, två av dem i gymnasieskola. Den ena har skolkat väldigt mycket och från CSN har vi fått "varningar", alltså ett brev om att "du har hög ogiltig frånvaro, om du inte får ner den nu så kommer du riskera att dels förlora studiebidraget". Om jag inte minns fel har det i samma brev även stått att skolan och CSN kan komma att begära sjukintyg från första dagen om det fortsätter.

CSN, vad jag har förstått, drar inte bara studiebidraget utan att man får en chans att "bättra" sig först.

Min syster vet hur det med CSN fungerar och vad som sker, dessvärre är det enda brev de fått just det de fick senast och det var ingen varning. Min syster ringde CSN på en gång och så vidare. Bokade sedan in ett videomöte med skolans rektor osv då hon ska hoppa av skolan pga hon ändå ligger så mycket efter osv och att hon kommer börja med distansstudier i Januari istället. Det var tänkt så redan innan att fungerar det inte (oavsett sjukdom eller ej) får hon flytta hem igen. Man kan läsa gymnasie på distans med och de har även intagning Januari vilket hon nu blivit intagen till.
 
Min syster vet hur det med CSN fungerar och vad som sker, dessvärre är det enda brev de fått just det de fick senast och det var ingen varning. Min syster ringde CSN på en gång och så vidare. Bokade sedan in ett videomöte med skolans rektor osv då hon ska hoppa av skolan pga hon ändå ligger så mycket efter osv och att hon kommer börja med distansstudier i Januari istället. Det var tänkt så redan innan att fungerar det inte (oavsett sjukdom eller ej) får hon flytta hem igen. Man kan läsa gymnasie på distans med och de har även intagning Januari vilket hon nu blivit intagen till.
Så det är alltså inte bara skolan som gjort fel utan även CSN? Som då alltså inte skickat ut varningar?
 
Så det är alltså inte bara skolan som gjort fel utan även CSN? Som då alltså inte skickat ut varningar?
CSN kan likväl skickat men kommit bort postväg. Det sker ibland med. Jag har NOLL anledningar till att tro att min syster ljuger för det skulle vara konstigt att hon började med det helt huxflux :)

Det jag ville ha reda på är just om en skola per automatik sätter skolk istället för sjuk, inte kräver sjukintyg osv.
 
CSN kan likväl skickat men kommit bort postväg. Det sker ibland med. Jag har NOLL anledningar till att tro att min syster ljuger för det skulle vara konstigt att hon började med det helt huxflux :)

Det jag ville ha reda på är just om en skola per automatik sätter skolk istället för sjuk, inte kräver sjukintyg osv.
Nej.
de ska höra av sig och kolla med föräldrar.
är eleven borta utan Sjukanmälan ska ju en notis komma till föräldrarna .
Verkar vara en mysko skola som beter sig så
 
CSN kan likväl skickat men kommit bort postväg. Det sker ibland med. Jag har NOLL anledningar till att tro att min syster ljuger för det skulle vara konstigt att hon började med det helt huxflux :)

Det jag ville ha reda på är just om en skola per automatik sätter skolk istället för sjuk, inte kräver sjukintyg osv.
Kommunal skola eller friskola?
 
https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65b450/1553965914787/pdf3354.pdf
Här står det lite om frånvarorapportering. Lite om regler och lite om hur skolorna bedömer vad som är giltigt resp. ogiltigt.
Inte tydligt reglerat kan man sammanfatta det och brist på ledning för skolorna ger en varierande (delvis godtycklig?) praxis.

Däremot tydligt att vid ogiltig frånvaro ska skolan informera föräldrarna. Frågan hur man ska tolka det när föräldrarna själva informerat skolan om frånvaron, men däremot saknar vetskapen att den är ogiltig? Att de inte behöver kontaktas eller att det finns skyldighet att kommunicera ogiltigheten...
 
Min systerdotter började gymnasiet i Augusti. Det gick bra men hon blev sjuk. Det började med en förkylning (ej corona) men den gick över. Efter det så blev hennes röst mer sluddrig, konstant huvudvärk och ville bara sova hela tiden.

Pga systerdottern är skriven på Gotland medan hon bodde på fastlandet ville heller ingen vårdcentral ta emot henne utan ansåg att hon skulle till Gotland för att utredas osv. För ca 1 månad sedan blev hon diagnostiserad med körtelfeber men samma sluddriga tal, trötthet mm kvarstod. Nu har hon fått en annan penicillin och den börjar ta, hon är inte alls lika trött och ett mer tydligt tal har kommit fram.

Min syster eller hennes man ringde dock skolan och sjukanmälde henne för varje sjukdag men pga hennes enorma trötthet mm hamnade hon även efter i skolan.

I fredags pratade min syster med rektorn, lärare osv via ett inbokat möte där syrran sade hur läget ser ut och att hon av sluta skolan hos dem och börja med distansstudier hemma vilket hon blivit intagen till. Att de snart ska åka till fastlandet och packa ned o ta med hennes möbler hon har i rummet hon hyr samt lämna in all material som skolan gett dem (till låns).

Rektorn o läraren har dock angett sjukanmälningarna som skolk och inget de ens vill ändra på efter hand trots de nu vet att hon med all säkerhet gått med körtelfeber sedan i september.

När min syster frågade det och en till fråga ville rektorn inte svara och när syrran frågade igen nästa rektorn med "ja men du kan ju Maila mig dessa två frågor då får vi se om jag hinner svara på dem".

Är det verkligen korrekt att skolan sätter skolk på en elev trots sjukdom och sjukanmäld?

nu gick jag i gymnasiet för länge länge sedan. den skolan krävdes intyg om man var sjuk som vårdnadshavare eller läkare skulle skriva på.
jag hade mycket problem med halsfluss och var borta från gympan. Hade läkar intyg för det. skolan skrev det dom skolk och det står i de terminsbetyget, samt att jag fick tenta om i gympa. hade ingen annan olovlig frånvaro.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 797
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 518
Senast: Araminta
·
  • Omröstning
Skola & Jobb Mitt jobb är på en bensinmack + biluthyrning samt mer småprylar än andra butiker inom fiske, bad, turism mm. Nu har en god vän till...
2
Svar
35
· Visningar
5 136
Senast: Luff
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp