Kan stallplats räknas som lokalhyra? (utbruten från Strul med hyresgäster under uppsägningstiden)

Amha

Trådstartare
Kan tillägga att jag har ingått avtal jag från början vetat inte håller vid en rättslig prövning. Få stallplatsavtal håller sig inom lagens råmärken t ex. Det har jag inte dividerat om vid undertecknandet utan bara kallt konstaterat att ska jag säga upp mig, kommer det inte att hålla att försöka utkräva mig på fler månadshyror än x.

Vill en hålla på med business får en också ta ansvar för sin del av avtalet. I det här fallet är ju hyresvärden den starkare parten, och som ovan påtalats - den som varit aggressiv, professionell och hotfull.
Nyfiken här. Jag försökte läsa på lite om uppsägning av stallplats. Det jag kunde hitta på ett par ställen var att det ska räknas som lokal och ha 9 månaders uppsägningstid 😱 det längsta jag sett är nog 2 månader, kaaaanske 3. Har du någon annan uppfattning?
 
Nyfiken här. Jag försökte läsa på lite om uppsägning av stallplats. Det jag kunde hitta på ett par ställen var att det ska räknas som lokal och ha 9 månaders uppsägningstid 😱 det längsta jag sett är nog 2 månader, kaaaanske 3. Har du någon annan uppfattning?
Beror inte det på om man hyr "box nummer fyra" eller om man betalar för tjänsten "hästinackordering"? Hyr du en specifik box är det lokal.
 
Beror inte det på om man hyr "box nummer fyra" eller om man betalar för tjänsten "hästinackordering"? Hyr du en specifik box är det lokal.
Jadu, bra fråga. Där gjordes ingen skillnad på sånt. Det är ju fortfarande en yta man hyr, med en tilläggstjänst. Först trodde jag ju att det var om man hyrde hela bygget men nej.

Vi får se om @Lovisaleonora har några andra uppgifter.
 
Jadu, bra fråga. Där gjordes ingen skillnad på sånt. Det är ju fortfarande en yta man hyr, med en tilläggstjänst. Först trodde jag ju att det var om man hyrde hela bygget men nej.

Vi får se om @Lovisaleonora har några andra uppgifter.

Nej, det blir inte en yta man hyr om inte samma yta hör till samma häst (eller avtalspart som oftast är hästägaren) hela tiden.
 
Nej, det blir inte en yta man hyr om inte samma yta hör till samma häst (eller avtalspart som oftast är hästägaren) hela tiden.
Vilken lag är det i så fall som kommer in?

Jag har ju senaste stallen haft en specifik box jag hyrt och de har fått be om lov för att flytta om min ponny. Sen har det ju iofs inte stått i kontraktet, då är det kanske lite "skitsamma"?
 
Jadu, bra fråga. Där gjordes ingen skillnad på sånt. Det är ju fortfarande en yta man hyr, med en tilläggstjänst. Först trodde jag ju att det var om man hyrde hela bygget men nej.

Vi får se om @Lovisaleonora har några andra uppgifter.

Nu blir detta OT, och jag kan tänka mig att moderator gör det till en egen tråd.

Den juridiska bedömning jag fått sammanfaller med denna: https://www.juridika.se/avtal-for-uppstallning/

I ena fallet hyr man lokal (som man sedan sätter in hästar/motorcyklar/bilar eller vad som nu är avtalat) och då har en minst 9 månaders uppsägning.

Ingår det vissa tjänster är det själva paketet "uppställning med tjänster" en betalar för. En tjänst, förvaring och avtalad skötsel av häst.

Det haltar, men lite som skillnaden mellan att hyra lägenhet och boka hotell.
 
Nu blir detta OT, och jag kan tänka mig att moderator gör det till en egen tråd.

Den juridiska bedömning jag fått sammanfaller med denna: https://www.juridika.se/avtal-for-uppstallning/

I ena fallet hyr man lokal (som man sedan sätter in hästar/motorcyklar/bilar eller vad som nu är avtalat) och då har en minst 9 månaders uppsägning.

Ingår det vissa tjänster är det själva paketet "uppställning med tjänster" en betalar för. En tjänst, förvaring och avtalad skötsel av häst.

Det haltar, men lite som skillnaden mellan att hyra lägenhet och boka hotell.
Ja den där hittade jag, men inte var i lagboken den finns. Hade varit intressant hur man rent juridiskt definierar det. Det intressanta där var ju att man enligt juridika inte har någon lag gällande uppsägning utan att det går att skriva vad som i pappret, vilket jag uppfattade på ditt första inlägg om ämnet att det fanns ?
 
Ja den där hittade jag, men inte var i lagboken den finns. Hade varit intressant hur man rent juridiskt definierar det. Det intressanta där var ju att man enligt juridika inte har någon lag gällande uppsägning utan att det går att skriva vad som i pappret, vilket jag uppfattade på ditt första inlägg om ämnet att det fanns ?

Jag kan inte se att jag diskuterat boxplats ö h t, vilket av inlägg syftar du på när du skriver "itt första inlägg om ämnet att det fanns ?"

Om det inte faller under tvingande lagstiftning kan du ju avtala vad som helst. Det finns ingen "hyrabox-lag" att hänvisa till. Stämmer.

Du kan ju fritt avtala om uppsägning av arrendeavtal också, det blir inte strul förrän någon inte håller med.
 
Ja den där hittade jag, men inte var i lagboken den finns. Hade varit intressant hur man rent juridiskt definierar det. Det intressanta där var ju att man enligt juridika inte har någon lag gällande uppsägning utan att det går att skriva vad som i pappret, vilket jag uppfattade på ditt första inlägg om ämnet att det fanns ?

I jordabalkens 12:e kapitel om det inte ändrat sen jag läste på universitetet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp