Kan ston få havandeskapsförgiftning?

Emma-pemma

Trådstartare
Mitt sto, född 2008, väntar sitt första föl. Sista seminering var i juli, så hon är inte alltför långt gången i dräktigheten än. Jag tycker att magen blivit väldigt stor på henne. Nu är hon inte igång, och hon går som alltid i stora gräshagar, så mage brukar hon ha. Men jag hade inte förväntat mig så här mycket mage så tidigt i dräktigheten. Normalt dricker hon ur vattenkopp, men när det var kallt en period i december frös den och jag gav vatten i hink istället. Jag noterar att hon dricker betydligt mer än den andra hästen vi har här hemma. Hon är i normalt hull. Kanske lite mer än vad man har på en tävlingshäst, men man känner revbenen lagom tydligt och inga depåer av fett på konstiga ställen. Normalt musklad, varken urholkad eller bullig.

Jag har aldrig hört talas om havandeskapsförgiftning på häst, men hennes vattenintag får mig att tänka diabetes. Jag hittade en gammal tråd, men där visste man inte heller. Någon som har erfarenhet eller hört talas om något liknande?
 
Dricker din andra häst ur hink eller kopp? Generellt så dricker hästar alltid bättre ur hink så när jag har haft mina uppstallade där det finns kopp så hänger jag alltid in hink iaf och de dricker ur den.
 
Den andra hästen har också hink, för den har inte fattat hur vattenkoppen fungerar än. Den dräktiga dricker även ur koppen om hinken är tom, det är först de senaste veckorna hon har blivit erbjuden hink. Innan dess har jag inte haft koll på hennes vattenintag utan nöjt mig med att hon inte är uttorkad. Det är nu när jag jämför med den andra som jag blir förbryllad. Och ser den jättelika magen på en häst som bär sitt första föl.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 698
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp