Kan svartnos bli levernos?

G

Galathea

Jag har jättedålig koll på det här med hur färger nedärvs osv. Men om en ljus valp föds med svart nos och vid fem veckors ålder fortfarande har svart nos, kommer den fortsätta ha det då eller finns det risk att det blir en levernos av det så småningom? Eller beror det kanske på ras? Hur funkar det? :)
 
Sv: Kan svartnos bli levernos?

Jag vet egentligen inte men spontant skulle jag säga att nosen fortsätter att vara svart, oavsett ras.
 
Sv: Kan svartnos bli levernos?

Vet inte hur det är inom andra raser, men en gul labbe med svart nos som valp kan få en avblekt "rosa" nos senare i livet...

/Swat
 
Sv: Kan svartnos bli levernos?

Inom golden och labbe t.ex är det vanligt att en svart nos bleknar av och blir ljusare när hunden blivit fullvuxen. Fast då är det en försvagad pigmentering, inte en svart nos som blir levernos.
 
Sv: Kan svartnos bli levernos?

Jag har en chihuahua som föddes med svart nos och hade svart nos tills hon var runt året gammal, då blev den blekare och blekare. I mitten är den rosa och på utkanten är den svart.
 
Sv: Kan svartnos bli levernos?

Min hund föddes med svart nos, men med tiden blev den brun.
 
Sv: Kan svartnos bli levernos?

Om jag har förstått genetiken själv, som har en ras där leverfärgat inte ska uppmuntras, så kan en riktig leverfärgad hund inte ha svart pigment. Därför har den "röd" näsa, röda ögonkanter etc.
Precis som att dom blåa hundarna inte heller kan ha svart pigment, utan dom har blå näsa. Även om vissa nyanser av blått kan vara så mörkt att många misstar sig för svart, så är det ändå blått pigment.
 
Sv: Kan svartnos bli levernos?

Om vi talar valpar, så kan en valp med köttfärgad nos få svart nostryffel inom några veckor eftersom pigmenten i nosen inte är fullt utvecklade så tidigt.
Just leverfärg och blå färg är en annan femma, kan man kalla det för mutation av svart kanske? Det föds hunden med och även klor och ögonlock/fransar får samma färg och ögonen är i regel gul, honung eller grönaktiga.

Sen finns det avblekt nos på hundar med svart nostryffel, det kan bero på toxiner i plastskålar och för lite sol och överdosering av vit A och D, många äldre hundar får vit nos när kroppen inte tar upp all näring som den skall. Även på vintern.
 
Sv: Kan svartnos bli levernos?

Intressant det där...

Zalas nos har förändrats. När jag lärde känna henne hade hon svart nos. Ett tag hade hon en hudfärgad prick vid nosen och nu är hela nosen mörkbrun.. Vad det beror på vet jag inte och hon är ju ingen unghund heller :p
Så förändras kan de helt klart göra, men hur mycket åt olika håll har jag inte koll på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 421
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
869
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Nordthor
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 827
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp