Kan syskon få valpar?

M

Madde_Madda

Har en kompis som har två hundar, vilka ägaren säger är från samma kull. Dock är det inte helt omöjligt att de inte är syskon då uppfödaren hade ett antal tikar som fick valpar samtidigt och alla valparna sprang runt och hade noll koll.

Så till min egentliga fråga, dessa två hundar har ni fått två valpar, en död vid födseln och en lever och är vid god hälsa och ca. 1 vecka gammal. Kan föräldrarna vara syskoan och få valpar? Ska inte valparna stötas bort då? Om det är så att föräldrarna är syskon, kommer det då vara nåt fel på valpen?
 
Kullsyskon kan få valpar och det blir förmodligen inga fel på valparna. Fel pga inavel brukar visa sig efter flera generationer, så om dessa valpar ska yngla av sig är det total utavel som gäller ett bra tag framöver.

Helt klart olämpligt, men inte alltför ovanligt faktiskt. Ja, kullsyskon är väl ovanligt men inte tex halvsyskon... går som sagt bra bara man passar sig ordentligt vid fortsatt avel.

Mvh Ishtar
 
Varför skulle de inte kunna få valpar? I första ledet så brukar det inte vara ngot större fel på valparna, men fortsätter man inaveln så är riskerna mycket större. Även i första ledet, dvs parning mellan syskon, så riskerar man ju att eventuella defekter förstärks och förs vidare till valparna. :(

Din kompis borde för hundarnas skull kastrera eller se till att de inte är tillsammans vid löpningarna. Skulle det hända igen så är en abortspruta att rekommendera.
 
Tack för era svar... Vet inte var jag fått för mig att det inte skulle kunna bli några valpar :confused:

Nu behöver jag iallafall inte oroa mig att det ska vara något fel på denna lilla gullungen :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 606
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 513
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 214
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp