kan Vårdcentralen se journaler från sjukhuset?

OutOfService

Trådstartare
Försöker få ta på min läkare jag träffade på sjukhuset för att diskutera sjukskrivning, men det är ju lögn i helvete! Har liksom inte tid att sitta i telefonkö i flera timmar. Så jag funderar på att kontakta VC istället, men kan dom se journalen från sjukhuset för att se att jag faktiskt vart där och varför?
 
Sv: kan Vårdcentralen se journaler från sjukhuset?

Inget svar på din fråga men - jag tror inte att en läkare på din vc skulle sjukskriva dig utan att träffa dig. Du behöver isåfall beställa tid, och när du gör det får du tala om att det finns en journal på dig från sjukhuset.

Den läkare som jag gått hos kontinuerligt i flera år för samma diagnos sjukskriver mig aldrig utan att träffa mig. Han säger att FK inte köper det annars. (Sedan finns det säkert läkare som gör det ändå, hörde om en sådan nyligen - men det är ju en annan sak).
 
Sv: kan Vårdcentralen se journaler från sjukhuset?

Om du har gett medgivande till det, eller rättare sagt inte aktivt sagt ifrån så kan de det. Men använd Mina Vårdkontakter så tar läkaren själv kontakt med dig - utan telefonköer.
 
Sv: kan Vårdcentralen se journaler från sjukhuset?

Fast TS hade väl tänkt uppsöka Vårdcentralen vad jag förstod?
 
Sv: kan Vårdcentralen se journaler från sjukhuset?

Jag menade mer att en vc-läkare antagligen skulle vilja göra en egen bedömning av henne - det lät lite som om hon trodde att det skulle räcka att vc-läkaren såg hennes journal. Hon skrev i sin andra tråd att läkaren på sjukhuset sagt att hen kunde förlänga hennes sjukskrivning om hon inte blev bra och jag tror inte att en vc-läkare bara "tar över" någon annans sjukskrivning på det sättet.

Och ska hon ändå boka tid så är det ju enkelt att förklara att det finns en journal.
 
Sv: kan Vårdcentralen se journaler från sjukhuset?

Det beror ju helt och hållet på vad man har för journalsystem på vc respektive sjukhuset.
 
Sv: kan Vårdcentralen se journaler från sjukhuset?

Nej det tror inte jag heller att vårdcentral-läkaren skulle göra. Jag har inte läst den andra tråden tror jag. Men allt är ju relativt, jag bollas själv mellan akutläkare, läkare på medicinavdelning, gynläkare och min husläkare/vårdcentral-läkare. Nu känns vi som en stor familj allihop och jag känner mig bitvis såhär -> :banghead: men iallafall - så är det min husläkare på vårdcentralen som är knutpunkten i min samlade anamnes och fortsatta behandling. De andra rekommenderar behandling och min läkare skriver ut. Så tja...teoretiskt (eftersom jag inte varit sjukskriven) skulle nog min husläkare kunnat sjukskriva mig trots att jag var ett akutfall som kom in på medicin genom akuten och remitterades till gyn. Så, som sagt - allt är relativt.
 
Sv: kan Vårdcentralen se journaler från sjukhuset?

Jo, har man tidigare kontakt med olika läkare kring samma diagnos (visst låter det bättre än bollas? ;)) så är det säkert inte lika viktigt att en och samma sjukskriver en.

Jag har funderat kring det här de senaste dagarna, det var därför jag svarade. Jag är sjukskriven just nu och när jag fick hem papperen från FK insåg jag att jag nog räknat fel mellan två korta sjukskrivningar, jag behövde nog läkarintyg tidigare än jag nu har.

Men eftersom min läkare var på semester i Sydamerika kunde han omöjligt sjukskriva mig. Och att gå till min vc, där jag varit en enda gång någonsin, och säga "hej, vänligen sjukskriv mig för migrän" - det bedömde jag som utsiktslöst. (Dessutom KAN jag inte ta mig till vc när jag har de akuta anfallen, jag spyr bara jag vänder mig i sängen).
 
Sv: kan Vårdcentralen se journaler från sjukhuset?

Inget svar på din fråga men - jag tror inte att en läkare på din vc skulle sjukskriva dig utan att träffa dig. Du behöver isåfall beställa tid, och när du gör det får du tala om att det finns en journal på dig från sjukhuset.

Den läkare som jag gått hos kontinuerligt i flera år för samma diagnos sjukskriver mig aldrig utan att träffa mig. Han säger att FK inte köper det annars. (Sedan finns det säkert läkare som gör det ändå, hörde om en sådan nyligen - men det är ju en annan sak).


Jag har ingenstans skrivit att jag bara tänkt ringa VC och tro att dom sjukskriver mig över telefon.

Att min läkare på sjukhuset sa att jag kunde ringa så kunde han sjukskriva mig över telefon har inget med denna frågan att göra. Läkaren på sjukhuset sa att han kunde göra det över telefon eftersom han redan undersökt mig och vet vad problemet är.
 
Sv: kan Vårdcentralen se journaler från sjukhuset?

Men då är ju problemet löst. Om du bokar tid på vc kan du ju säga till dem att det finns en journal på dig på sjukhuset.
 
Sv: kan Vårdcentralen se journaler från sjukhuset?

Det var ju det som var frågan! Jag visste inte om VC kan se sjukhusjournal.
 
Sv: kan Vårdcentralen se journaler från sjukhuset?

Då tolkade jag dig lite fel, förmodligen mest för det där du skrev om huruvida vc kunde se att du varit på sjukhuset, och varför. En ny läkare kan ju inte sjukskriva dig bakåt.

Men utifrån Cillas svar så är det nog bara vc som kan svara på din fråga.
 
Sv: kan Vårdcentralen se journaler från sjukhuset?

Ja? För att om jag går till VC nu och säger att jag har ont i ryggen och inte fixar att jobba heltid just nu så tänkte jag att det kanske är lättare att få dom att förstå problemet om dom kan se att jag var på sjukhuset för 1 1/2 vecka sen och att jag gkorde en MR och hur en ortoped bedömde det. Lättare än om jag ringer dit och dom bara har mina ord stt gå på och det grundar sig i att VC är jävligt dåliga på att ta folk på allvar, iallafall här. Så en ortopeds ord plus sjukgymnast borde väga tyngre än enbart mina ord och VC-läksrens bedömning.

Och vadå sjukskriva bakåt? Min fråga vsr enkel och sa ingenting om hur jag hade tänkt att gå till väga.
 
Sv: kan Vårdcentralen se journaler från sjukhuset?

Såja, lugn och fin! mandalaki menade inget illa, det var väl mest ett missförstånd.
 
Sv: kan Vårdcentralen se journaler från sjukhuset?

Jodå, jag argumenterar inte, förklarade bara hur jag tänkte.
 
Sv: kan Vårdcentralen se journaler från sjukhuset?

Och jag förklarade varför eftersom du drog slutsatser av min TS som var helt fel.
 
Sv: kan Vårdcentralen se journaler från sjukhuset?

Försöker få ta på min läkare jag träffade på sjukhuset för att diskutera sjukskrivning, men det är ju lögn i helvete! Har liksom inte tid att sitta i telefonkö i flera timmar. Så jag funderar på att kontakta VC istället, men kan dom se journalen från sjukhuset för att se att jag faktiskt vart där och varför?

Grundregeln är att "behandlande klinik är sjukskrivande klinik".
Så om du går på en sjukhusklinik för ett tillstånd som du behöver sjukskrivas för, är det sjukhuskliniken som ska hjälpa dig med sjukintyget.
Huruvida det från VC går att se sjukhusjournaler beror på vilket landsting du bor i, går inte att svara generellt.

VC har inte mindre att göra än sjukhusklinikerna.
 
Sv: kan Vårdcentralen se journaler från sjukhuset?

Ja? För att om jag går till VC nu och säger att jag har ont i ryggen och inte fixar att jobba heltid just nu så tänkte jag att det kanske är lättare att få dom att förstå problemet om dom kan se att jag var på sjukhuset för 1 1/2 vecka sen och att jag gkorde en MR och hur en ortoped bedömde det. Lättare än om jag ringer dit och dom bara har mina ord stt gå på och det grundar sig i att VC är jävligt dåliga på att ta folk på allvar, iallafall här. Så en ortopeds ord plus sjukgymnast borde väga tyngre än enbart mina ord och VC-läksrens bedömning.

Och vadå sjukskriva bakåt? Min fråga vsr enkel och sa ingenting om hur jag hade tänkt att gå till väga.

I det här landstinget skulle du i ett sådant läge självklart hänvisas åter till ortopeden för sjukintyg.
 
Sv: kan Vårdcentralen se journaler från sjukhuset?

Kanske inte mindre att göra, men lättare att få tag på på telefon.

Enda behandling som utförs är att jag går hos sjukgymnast på VC efter att läkaren på sjukhuset skickade mig dit.

Och som jag skriver i ts är det ju läkaren på sjukhuset jah försöker tag i, det var bara en enkel fråga för att se om det fanns alternativ. Då sjukgymnasten sa: "Annars får du väl gå till läkare här".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
872
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 952
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Jag var sjukskriven under december månad pga. psykiska problem. Men när jag skulle börja jobba igen efter nyår blev jag sjuk fysiskt...
2
Svar
21
· Visningar
1 576
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp