Kan vem som helst begära ut en hästs journal

Distriktsveterinärernas journaler är allmänna handlingar. För dessa gäller bl.a. följande: En allmän handling är en handling som förvaras hos, inkommit till eller upprättats hos en myndighet. En allmän handling kan vara en offentlig handling om den ej innehåller några uppgifter som sekretessbelagts enligt offentlighets- och sekretesslagen. En offentlig handling ska, enligt offentlighetsprincipen, lämnas ut till den medborgare som så önskar. Medborgaren behöver inte uppge varför man skulle vilja ha ut handlingen.

/Lizzie

Det här tyckte jag lät så hårresande fel så jag kontaktade distriktsveterinärerna, centralt. Svaret jag fick är:
---
Hej!
Din hästs journaler är ingen allmän handling! Översiktligt beskrivs nedan uppdragssekretessen.

Distriktsveterinärernas personal får inte lämna ut uppgifter ur en journal utan uppdragsgivarens, dvs. beställarens, samtycke om uppgifterna har förts in i journalen som en följd av ett uppdrag, så kallad uppdragssekretess. Denna form av sekretess är mycket sträng och ger ett skydd åt uppgifterna som motsvarar det skydd som uppstår hos privata veterinärer.

Det saknar i detta fall betydelse vem som begär ut uppgifterna, inte ens Jordbruksverkets avdelning för djurskydd och hälsa, länsstyrelsen, polis, åklagare eller djurets ägare om denne är annan än uppdragsgivaren har rätt att få ut uppgifterna. Uppdragsverksamhetssekretessen går över GDPR.

Vid uppdragssekretess när en brottsutredning pågår är det möjligt att hänvisa åklagaren till tingsrätten. Åklagaren kan där begära att journalen lämnas ut (ett så kallat editionsföreläggande). Om tingsrätten beslutar att journalen ska lämnas ut bryter det sekretessen. Det innebär att Distriktsveterinärerna då ska lämna ut journalen.

Det är olyckligt att diskussionen inte kunde bemötas korrekt i forumet, men jag hoppas att du kan framföra ovan till deltagarna.


Behöver du ytterligare lagstöd/lagrum får du gärna återkomma till mig.
---
Catharina Schepens

Marknadschef
Affärsområdeschef Häst
-------------------------------
Dv Kungsbacka
Varlavägen 2
434 39 Kungsbacka
+46 70 280 2606
+46 10 122 8014
catharina.schepens@distriktsveterinarerna.se
 
Senast ändrad:
Se svaret jag fått från DV ovan.
Tyvärr så har du talat med en veterinär och inte en jurist. Det är synd att hon hänvisar till GDPR (dataskyddsförordningen 2018:219) som inte reglerar allmän handling. Den lag som borde vara relevant är Offentlighets- och sekretesslag (2009:400).

I sak har hon rätt. Eftersom de är en myndighet är journalen en allmän handling - vilket inte innebär att alla har rätt att se den. Alla har dock rätt att begära ut den och därefter måste myndigheten skyndsamt göra en bedömning av om de kan lämna ut uppgifterna. De kommer då normalt att komma fram till att uppgifterna faller under uppdragssekretess - om jag förstått lagstiftningen rätt är det endast frågor som rör hälsa som kan bryta sekretessen vilket sannolikt ska tolkas som att det gäller allvarligare hot mot människors hälsa

PS jag är inte heller jurist
 
Tyvärr så har du talat med en veterinär och inte en jurist. Det är synd att hon hänvisar till GDPR (dataskyddsförordningen 2018:219) som inte reglerar allmän handling. Den lag som borde vara relevant är Offentlighets- och sekretesslag (2009:400).

I sak har hon rätt. Eftersom de är en myndighet är journalen en allmän handling - vilket inte innebär att alla har rätt att se den. Alla har dock rätt att begära ut den och därefter måste myndigheten skyndsamt göra en bedömning av om de kan lämna ut uppgifterna. De kommer då normalt att komma fram till att uppgifterna faller under uppdragssekretess - om jag förstått lagstiftningen rätt är det endast frågor som rör hälsa som kan bryta sekretessen vilket sannolikt ska tolkas som att det gäller allvarligare hot mot människors hälsa

PS jag är inte heller jurist
Hur läser du nu?!


Catharina Schepens

Marknadschef
Affärsområdeschef Häst
 
Hur läser du nu?!


Catharina Schepens
Marknadschef
Affärsområdeschef Häst
Då har du alltså pratat med någon som varken är jurist eller veterinär - det ändrar inte det faktum att det är svårt att se hur just GDPR är tillämplig lagstiftning att trumfas av sekretessbestämmelserna och att då inte ange lagrummet för dessa. En märklig lagtolkning.
 
Det här tyckte jag lät så hårresande fel så jag kontaktade distriktsveterinärerna, centralt. Svaret jag fick är:
---
Hej!
Din hästs journaler är ingen allmän handling! Översiktligt beskrivs nedan uppdragssekretessen.

Distriktsveterinärernas personal får inte lämna ut uppgifter ur en journal utan uppdragsgivarens, dvs. beställarens, samtycke om uppgifterna har förts in i journalen som en följd av ett uppdrag, så kallad uppdragssekretess. Denna form av sekretess är mycket sträng och ger ett skydd åt uppgifterna som motsvarar det skydd som uppstår hos privata veterinärer.

Det saknar i detta fall betydelse vem som begär ut uppgifterna, inte ens Jordbruksverkets avdelning för djurskydd och hälsa, länsstyrelsen, polis, åklagare eller djurets ägare om denne är annan än uppdragsgivaren har rätt att få ut uppgifterna. Uppdragsverksamhetssekretessen går över GDPR.

Vid uppdragssekretess när en brottsutredning pågår är det möjligt att hänvisa åklagaren till tingsrätten. Åklagaren kan där begära att journalen lämnas ut (ett så kallat editionsföreläggande). Om tingsrätten beslutar att journalen ska lämnas ut bryter det sekretessen. Det innebär att Distriktsveterinärerna då ska lämna ut journalen.

Det är olyckligt att diskussionen inte kunde bemötas korrekt i forumet, men jag hoppas att du kan framföra ovan till deltagarna.


Behöver du ytterligare lagstöd/lagrum får du gärna återkomma till mig.
---
Catharina Schepens

Marknadschef
Affärsområdeschef Häst
-------------------------------
Dv Kungsbacka
Varlavägen 2
434 39 Kungsbacka
+46 70 280 2606
+46 10 122 8014
catharina.schepens@distriktsveterinarerna.se
Och där står det fel. Självklart är journaler som DV skriver allmän handling. Det är detaljerat beskrivet i TF vad som räknas som en inkommen eller upprättad handling. En behandlingsjournal är givetvis en upprättad handling.

När någon begär utlämnande av allmän handling så prövar myndigheten om den omfattas av någon av sekretessparagraferna eller inte. Det är det som avgör om den lämnas ut eller inte. (Många som inte förstått lagstiftningens uppbyggnad fullt ut misstar sig på begreppen allmän resp. offentlig handling.)
Så här ser lagtexten för upphandlingssekretessen ut.
Uppdragsverksamhet för enskilds räkning

Provning, värdering, undersökning m.m.
12 §
Sekretess gäller för uppgift som avser provning, bestämning av egenskaper eller myckenhet, värdering, vetenskaplig, teknisk, ekonomisk eller statistisk undersökning eller annat sådant uppdrag som myndigheten utför för en enskilds räkning, om det måste antas att uppdraget har lämnats under förutsättning att uppgiften inte röjs.

Sekretessen gäller inte om intresset av allmän kännedom om förhållande som rör människors hälsa har sådan vikt att uppgiften bör lämnas ut. Sekretessen gäller dock för uppgift från uppdragsverksamhet inom universitet och högskolor.

För uppgift i en allmän handling gäller sekretessen i högst tjugo år. Hos universitet och högskolor gäller sekretessen dock i högst tio år. Hos Patent- och registreringsverket gäller sekretessen i högst femtio år.

Sekretessbrytande bestämmelse
13 §
Sekretessen enligt 12 § hindrar inte att uppgifter som rör människors hälsa lämnas till en myndighet som utövar tillsyn inom miljö- och hälsoskyddsområdet.

Dispens av regeringen
14 §
Regeringen får för ett särskilt fall besluta om undantag från sekretessen enligt 12 § om den finner det vara av vikt att uppgiften lämnas. Regeringen får förena ett sådant beslut med villkor att förbehåll, som inskränker en enskild mottagares rätt att lämna uppgiften vidare eller utnyttja den, ska göras vid utlämnande av uppgiften.
Det är s.k. absolut sekretess, vilket innebär att man inte alls gör menprövning (bedömning av om utlämning av uppgiften kan orsaka problem eller ej vilket är det vanliga; t.ex. därför som människovårdjournaler kan lämnas ut i avidentifierad form till forskning, för patienten lider inga men av att det görs)

Men fortfarande finns en del generella sekretessbrytande bestämmelser. Samtycke från enskild som sekretessen avser att skydda är en sådan, men det finns fler t.ex. vid polisutredning av brott som kan ge fängelse. Och all sekretess har även en tidsgräns för hur länge den gäller.

Utifrån hur lagstiftningen är uppbyggd kan man rent principiellt aldrig säga att någon allmän handling har så mycket sekretess att den med säkerhet ALDRIG kommer att lämnas ut under några omständigheter.
 
Sen kan man diskutera om allt som journalförs uppfyller kriteriet att vara en sådan provning/undersökning som nämns. (ex. vissa behandlingsmoment? kanske rutinvaccinering?) I vart fall teoretiskt, så kan en domstol ev. komma till slutsatsen att paragrafens tillämpningsområde inte är så brett som myndigheten själv tolkat det som.

Har ingen aning hur det är med praxis och förarbeten i det avseende kring just djurjournaler. Möjligen finns solid substans bakom det uttalandet, men jag skulle inte lita helt på att någon som påstår att journalerna inte är allmänna handlingar har full koll på det i detalj heller.

Å andra sidan skulle jag räkna risken att någon begär ut mina journaler och sedan överklagar samt får rätt som ytterst minimal. Lär ju finnas risk en motsvarande minimal risk att en privat veterinär vid något tillfälle bryter mot sina avtalsvillkor. (om det nu är ren avtalsreglering som styr deras utlämnande?)
 
Då har du alltså pratat med någon som varken är jurist eller veterinär - det ändrar inte det faktum att det är svårt att se hur just GDPR är tillämplig lagstiftning att trumfas av sekretessbestämmelserna och att då inte ange lagrummet för dessa. En märklig lagtolkning.

Måste bara påpeka att personens utbildning inte framgår av titeln, hon kan ju till och med vara både jurist och veterinär, även om oddsen för det inte är så höga.
 
Min mamma har fått ut journaler på våran förra häst, för behandling jag beställt och sedan även fick faktura för. Jag hade dock bett henne ringa och prata med vetrinären.

Har även haft ute veterinär som inte skriver journaler.
 
Min mamma har fått ut journaler på våran förra häst, för behandling jag beställt och sedan även fick faktura för. Jag hade dock bett henne ringa och prata med vetrinären.

Har även haft ute veterinär som inte skriver journaler.
Är det lagligt att inte föra journal?
 
Min mamma har fått ut journaler på våran förra häst, för behandling jag beställt och sedan även fick faktura för. Jag hade dock bett henne ringa och prata med vetrinären.

Har även haft ute veterinär som inte skriver journaler.

... som inte skriver journaler på plats, kanske? Eller är du helt 100 på att det inte finns några, att de förs i slutet på arbetsdagen till exempel?
 
Kruxet är väl att uppdragssekretessen avser att skydda den enskildes affärs- och driftsförhållanden, dvs skydda de ekonomiska intressena. Det kan absolut vara aktuellt för vet journaler också, jag ville bara uppmärksamma att sekretessen ser olika ut för olika veterinärer. Som ovan skrivits gör en prövning i varje enskilt fall.
 
Kan tex en leadingtagare, fodervärd eller en ev köpare begära ut en hästs vetjournaler utan hästägarens tillåtelse?

Nej har ex hästens ägare varit hos veterinär så kan bara hästens ägare ut journalen.

Köpare/spekulant ska inte få ut någon journal.

Ej heller om köpare köper häst och åker till samma klinik som tidigare ägare varit med hästen, får inte kliniken lämna ut tidigare journal även om nya ägare. Även om nya ägaren söker för samma problem med hästen har jag fått lära mig.
Kanske har ändrats?
 
Distriktsveterinärernas journaler är allmänna handlingar. För dessa gäller bl.a. följande: En allmän handling är en handling som förvaras hos, inkommit till eller upprättats hos en myndighet. En allmän handling kan vara en offentlig handling om den ej innehåller några uppgifter som sekretessbelagts enligt offentlighets- och sekretesslagen. En offentlig handling ska, enligt offentlighetsprincipen, lämnas ut till den medborgare som så önskar. Medborgaren behöver inte uppge varför man skulle vilja ha ut handlingen.

/Lizzie

Nej journaler är inte en allmän handling!
 
Nej journaler är inte en allmän handling!
Allmän handling är det när det gäller veterinärjournaler från myndighet, men det betyder inte att det är offentlig handling.

När det gäller journaler för människor så gäller andra regler.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 310
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
682
Senast: Andromedae
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
532
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 075
Senast: Tirnanoogh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp