Kan vem som helst begära ut en hästs journal

Och där står det fel. Självklart är journaler som DV skriver allmän handling. Det är detaljerat beskrivet i TF vad som räknas som en inkommen eller upprättad handling. En behandlingsjournal är givetvis en upprättad handling.

När någon begär utlämnande av allmän handling så prövar myndigheten om den omfattas av någon av sekretessparagraferna eller inte. Det är det som avgör om den lämnas ut eller inte. (Många som inte förstått lagstiftningens uppbyggnad fullt ut misstar sig på begreppen allmän resp. offentlig handling.)
Så här ser lagtexten för upphandlingssekretessen ut.

Det är s.k. absolut sekretess, vilket innebär att man inte alls gör menprövning (bedömning av om utlämning av uppgiften kan orsaka problem eller ej vilket är det vanliga; t.ex. därför som människovårdjournaler kan lämnas ut i avidentifierad form till forskning, för patienten lider inga men av att det görs)

Men fortfarande finns en del generella sekretessbrytande bestämmelser. Samtycke från enskild som sekretessen avser att skydda är en sådan, men det finns fler t.ex. vid polisutredning av brott som kan ge fängelse. Och all sekretess har även en tidsgräns för hur länge den gäller.

Utifrån hur lagstiftningen är uppbyggd kan man rent principiellt aldrig säga att någon allmän handling har så mycket sekretess att den med säkerhet ALDRIG kommer att lämnas ut under några omständigheter.

De flesta, även de som jobbar inom offentlig verksamhet, vet inte vad som är skillnad mellan allmän handling och offentlig handling.

/Lizzie
 
Gick in i denna tråden och känner mig nu extremt förvirrad :crazy:
Vad är det som gäller egentligen??
Man får under normala förhållanden aldrig ut journalen annat än för sin egen häst och de behandlingar som man själv beställt om man inte har tillstånd från den tidigare ägare etc.

Resten av tråden handlar om hårklyverier, vilka juridiska uttryck som gäller och under vilken/vilka lagar.
 
Ni som säger att det går att begära ut journaler från Distriktsveterinärerna utan att äga undersökningen. Kan ni bevisa er tes? Ni kan få använda en av mina som försöksobjekt.
 
Bara för att krångla till det så ägs journalen av veterinären och ingen annan. Veterinären kan alltså vägra att lämna ut den till djurägaren. Även om jag aldrig tror att detta har hänt.
Sen har personen på DV lite fel när hon skriver att inte länsstyrelsen har rätt att få ta del av journaler. Vid tillsyn av veterinären har de det. Men inte för enskilt djur, utan som en del av tillsynen.
 
Ni som säger att det går att begära ut journaler från Distriktsveterinärerna utan att äga undersökningen. Kan ni bevisa er tes? Ni kan få använda en av mina som försöksobjekt.
Du blandar kanske ihop rätten att begära ut en handling och få korrekt rättslig prövning av det, med frågan om den enskilda handlingen i det enskilda fallet ska lämnas ut?

Det finns många JO-beslut att läsa om rätten att begära ut handlingar från myndigheter. De får undantagslöst kritik om sådana ärenden inte handläggs korrekt så att de verkligen resulterar i antingen ett utlämnande eller ett avslagsbeslut.

Rörande dessa DV-journaler har jag inte sett någon som hävdat annat än att de sannolikt kommer hänvisa till den sekretessparagraf som nämndes i mailet ovan och på den grunden neka utlämnande? Förutsatt att den inte är så gammal att den passerat tidsgränsen, eller vid några mindre frekventa undantag från sekretessen.
 
Kan tex en leadingtagare, fodervärd eller en ev köpare begära ut en hästs vetjournaler utan hästägarens tillåtelse?
Man måste ha tillåtelse men det behöver tydligen inte alltid vara från ägaren.
När jag hade hand om en häst och vi tyvärr gjorde många besök hos veterinären så var hästens ägare senare tvungen att jag godkände att hon fick se hästens journaler hos hästkliniken eftersom jag stod i alla papper på kliniken
 
Allmän handling är det när det gäller veterinärjournaler från myndighet, men det betyder inte att det är offentlig handling.

När det gäller journaler för människor så gäller andra regler.

/Lizzie
[

Människo journaler har jag 100% koll på.

När jag frågat på Djurklinik och där jag jobbat lämnas journal bara ut till djurägare. Har djuret bytt ägare får de inte ta del av tidigare journaler som är före ägarbytet.
Kanske är olika på olika kliniker?
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 826
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Andromedae
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
527
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 035
Senast: Tirnanoogh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp