Kan vem som helst begära ut en hästs journal

Karoliten

Trådstartare
Kan tex en leadingtagare, fodervärd eller en ev köpare begära ut en hästs vetjournaler utan hästägarens tillåtelse?
 
Den som betalar veterinärbesöket äger journalen. Djurens handlingar står på mig, kliniken måste gå in på mig för att hitta mina djur. Mina handlingar lämnas inte ut utan mitt skriftliga tillstånd.
 
Den som betalar veterinärbesöket äger journalen. Djurens handlingar står på mig, kliniken måste gå in på mig för att hitta mina djur. Mina handlingar lämnas inte ut utan mitt skriftliga tillstånd.
Det är något att tänka på när man säljer en häst och köparen betalar för en besiktning. Då har inte säljaren någon rätt att få tillgång till den inte ens om affären inte blir av.
Eller om hästen är ute på foder och fodervärden tar den till veterinär och betalar. Då har ägaren ingen rätt att begära ut journalen från veterinären.
 
Det är något att tänka på när man säljer en häst och köparen betalar för en besiktning. Då har inte säljaren någon rätt att få tillgång till den inte ens om affären inte blir av.
Eller om hästen är ute på foder och fodervärden tar den till veterinär och betalar. Då har ägaren ingen rätt att begära ut journalen från veterinären.

Jag har betalt besiktning som säljaren har fått köpa av mig när det varit anmärkningar.
 
Det är något att tänka på när man säljer en häst och köparen betalar för en besiktning. Då har inte säljaren någon rätt att få tillgång till den inte ens om affären inte blir av.
Eller om hästen är ute på foder och fodervärden tar den till veterinär och betalar. Då har ägaren ingen rätt att begära ut journalen från veterinären.
När jag sålt häst har jag fått en kopia på bes-intyget av vet. Inte samma som journal men alltid ngt
 
Nej, det händer ju rätt ofta. Men även om säljaren är med lämnar jag inte ut protokoll om jag ensam står för besiktningen.
Fast besiktningsprotokollet vid salubesiktning görs väl alltid i tre kopior oavsett vem som betalar, en till säljaren, en till köparen (original) och en till veterinären? Så har det i alla fall varit de gånger jag besiktat.
 
Fast besiktningsprotokollet vid salubesiktning görs väl alltid i tre kopior oavsett vem som betalar, en till säljaren, en till köparen (original) och en till veterinären? Så har det i alla fall varit de gånger jag besiktat.

Absolut. Men jag som betalar bestämmer ju vad som ska gå ut från veterinären.
 
Nej, det händer ju rätt ofta. Men även om säljaren är med lämnar jag inte ut protokoll om jag ensam står för besiktningen.

Jag tänker mer om säljaren är på plats så hör/ser ju denna själv vad som felar. Men är det vanligt att säljaren låter köparen åka iväg med dens häst till en besiktning på egen hand? Det hade jag nog aldrig tillåtit
 
Jag tänker mer om säljaren är på plats så hör/ser ju denna själv vad som felar. Men är det vanligt att säljaren låter köparen åka iväg med dens häst till en besiktning på egen hand? Det hade jag nog aldrig tillåtit

Är man som säljare på plats hör man klart genomgången, men det är ju svårt utan protokollet att göra något med informationen.

Jag har t o m åkt genom Skåne med sto med föl för besiktning på egen klinik, på säljarens uppmaning. Det är väl en förtroendefråga också, hur bekväm säljaren är att släppa iväg hästarna. Det är ju inte miljonklassen vi pratar om, men visst - det har varit några med sex siffror i köpeskillingen.
 
Är man som säljare på plats hör man klart genomgången, men det är ju svårt utan protokollet att göra något med informationen.

Jag har t o m åkt genom Skåne med sto med föl för besiktning på egen klinik, på säljarens uppmaning. Det är väl en förtroendefråga också, hur bekväm säljaren är att släppa iväg hästarna. Det är ju inte miljonklassen vi pratar om, men visst - det har varit några med sex siffror i köpeskillingen.

Ok, nä ett sådant förtroende hade jag nog aldrig haft för någon jag inte kände till 🤷‍♂️
 
Jag tänker mer om säljaren är på plats så hör/ser ju denna själv vad som felar. Men är det vanligt att säljaren låter köparen åka iväg med dens häst till en besiktning på egen hand? Det hade jag nog aldrig tillåtit

Har hänt en gång att jag själv fick hämta hästen till besiktning, kände inte säljarna sedan tidigare och skulle aldrig släppt iväg ngn med mina hästar till besiktning. Tror inte det är jättevanligt? De flesta vill väl vara med när hästen ska säljas tänker jag..
 
Man måste ha i åtanke att det är skillnad mellan privatpraktiserande veterinärer och exempelvis distriktsveterinär som är anställda vid en myndighet. Hos myndigheter ska förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen följas vilket innebär helt andra krav när det gäller vad som är allmänna handlingar och vad som ska lämnas ut.
 
Man måste ha i åtanke att det är skillnad mellan privatpraktiserande veterinärer och exempelvis distriktsveterinär som är anställda vid en myndighet. Hos myndigheter ska förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen följas vilket innebär helt andra krav när det gäller vad som är allmänna handlingar och vad som ska lämnas ut.

Hur skulle detta vara applicerbart i den här frågeställningen?
 
Hur skulle detta vara applicerbart i den här frågeställningen?

Distriktsveterinärernas journaler är allmänna handlingar. För dessa gäller bl.a. följande: En allmän handling är en handling som förvaras hos, inkommit till eller upprättats hos en myndighet. En allmän handling kan vara en offentlig handling om den ej innehåller några uppgifter som sekretessbelagts enligt offentlighets- och sekretesslagen. En offentlig handling ska, enligt offentlighetsprincipen, lämnas ut till den medborgare som så önskar. Medborgaren behöver inte uppge varför man skulle vilja ha ut handlingen.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 827
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Andromedae
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
527
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 035
Senast: Tirnanoogh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp