Kan vi klampa i klaveret litegrann

Status
Stängd för vidare inlägg.
"mer som" är väl nyckelordet i den typen av retorik. Nej, jag har aldrig hört talas om att man skulle hormonbehandla eller hästar eller något annat djur för att påverka könsrelaterat beteende eller utseende. Däremot kastrerar man inte alltid för att enbart stoppa reproduktion, utan för att stilla eller ta bort könsbundet oönskat beteende. Det vi gör med oss människor (och tyvärr med barn!) själva är, anser jag vara experimentellt.

Mitt ordval handlade om att vi inte kan veta hur andra djur upplever det efter kastrering eller eventuell hormonbehandling. Har de identiteter? Har de könsidentitet? Vet ej.

Medicinska behandlingar genomgår som regel experimentella stadier, varför det ska inläggas ”tyvärr” när människor mår bättre av behandlingen förstår jag inte.
Bara lite kort info om behandling för könsdysfori: Hormonell och kirurgisk behandling är inte experimentell, utan har funnits i snart 100 år med goda resultat. Minderåriga har inte tillgång till varken kirurgi eller hormonbehandling, förutom pubertetsblockerare (som är helt reversibla).
 
Bara lite kort info om behandling för könsdysfori: Hormonell och kirurgisk behandling är inte experimentell, utan har funnits i snart 100 år med goda resultat. Minderåriga har inte tillgång till varken kirurgi eller hormonbehandling, förutom pubertetsblockerare (som är helt reversibla).
Jag är liiite stressad just nu och kan inte utveckla mig som jag hade önskat, men jag lutar mig mot den forskning bland annat Karlolinska också gör när de stoppar hormonell behandling av barn och ungdomar, då behandlingarna har visat sig ha irreversibel hälsopåverkan. I just denna artikel jag länkar till uttrycker sig grundaren av KID-teamet så här
"-Behandlingen är inte experimentell i ordets bemärkelse. Den följer en utredningsmodell som har prövats"

"Inte experimentell i ordets bemärkelse", det innebär eperimentell på annat vis.
Det ÄR kontroversiella behandlingar, vi är inte där än att det här är fullt hälsosamt eller säkert attt utföra dessa behandlingar.

Ja, det var allt jag hann för tillfället...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/karolinska-stoppar-hormonbehandling-av-barn-med-konsdysfori
 
Jag är liiite stressad just nu och kan inte utveckla mig som jag hade önskat, men jag lutar mig mot den forskning bland annat Karlolinska också gör när de stoppar hormonell behandling av barn och ungdomar, då behandlingarna har visat sig ha irreversibel hälsopåverkan. I just denna artikel jag länkar till uttrycker sig grundaren av KID-teamet så här
"-Behandlingen är inte experimentell i ordets bemärkelse. Den följer en utredningsmodell som har prövats"

"Inte experimentell i ordets bemärkelse", det innebär eperimentell på annat vis.
Det ÄR kontroversiella behandlingar, vi är inte där än att det här är fullt hälsosamt eller säkert attt utföra dessa behandlingar.

Ja, det var allt jag hann för tillfället...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/karolinska-stoppar-hormonbehandling-av-barn-med-konsdysfori
Karolinska har inte gjort någon forskning i ämnet. De baserar sitt beslut på en sammanställning som gjorts i en statlig utredning, en utredning som är mycket kritiserad, likaså är deras beslut mycket kritiserat. De lägger också fram som anledning till beslutet att behandlingen är "kontroversiell", inte på ett vetenskapligt plan utan på ett samhällsplan. De som har taget beslutet är inte experter på transmedicin. Uppdrag Gransknings program om transvården har också kritserats hårt, med god grund, eftersom de fokuserat på den försvinnande lilla delen som av olika andelar ångrar sig, samt fokuserat på de föräldrar som av olika anledningar inte vill acceptera sina barn.

Att det finns biverkningar med medicinska behandlingar är tämligen accepterat. Biverkningarna ska inte vara större än nyttan, och pubertetsblockerare gör enorm nytta för de barn vars liv annars förstörs av könsdysfori.

Vi har redan haft en annan tråd som behandlat ämnet, full med referenser och vetenskaplig diskussion: https://www.bukefalos.se/threads/vad-betyder-det-att-vara-kvinna-man.1500555/page-5#post-19584368
 
Mitt ordval handlade om att vi inte kan veta hur andra djur upplever det efter kastrering eller eventuell hormonbehandling. Har de identiteter? Har de könsidentitet? Vet ej.

Medicinska behandlingar genomgår som regel experimentella stadier, varför det ska inläggas ”tyvärr” när människor mår bättre av behandlingen förstår jag inte.
Jag har inga länkar att hänvisa till MEN vet att jag hört upprepade gånger att en hingst som kastreras vid hög ålder kan tappa av sin "identitet" och må dåligt av det och att det därför inte är att rekommendera om det inte är nödvändigt. Om det stämmer vetenskapligt vet jag alltså inte men det låter ju inte orimligt. Så ja, även djur har nog könsidentitet.
 
Jag är liiite stressad just nu och kan inte utveckla mig som jag hade önskat, men jag lutar mig mot den forskning bland annat Karlolinska också gör när de stoppar hormonell behandling av barn och ungdomar, då behandlingarna har visat sig ha irreversibel hälsopåverkan. I just denna artikel jag länkar till uttrycker sig grundaren av KID-teamet så här
"-Behandlingen är inte experimentell i ordets bemärkelse. Den följer en utredningsmodell som har prövats"

"Inte experimentell i ordets bemärkelse", det innebär eperimentell på annat vis.
Det ÄR kontroversiella behandlingar, vi är inte där än att det här är fullt hälsosamt eller säkert attt utföra dessa behandlingar.

Ja, det var allt jag hann för tillfället...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/karolinska-stoppar-hormonbehandling-av-barn-med-konsdysfori
Hela det här är skrämmande och för tankarna till vad som skett historiskt i medicinens namn.
 
Karolinska har inte gjort någon forskning i ämnet. De baserar sitt beslut på en sammanställning som gjorts i en statlig utredning, en utredning som är mycket kritiserad, likaså är deras beslut mycket kritiserat. De lägger också fram som anledning till beslutet att behandlingen är "kontroversiell", inte på ett vetenskapligt plan utan på ett samhällsplan. De som har taget beslutet är inte experter på transmedicin. Uppdrag Gransknings program om transvården har också kritserats hårt, med god grund, eftersom de fokuserat på den försvinnande lilla delen som av olika andelar ångrar sig, samt fokuserat på de föräldrar som av olika anledningar inte vill acceptera sina barn.

Att det finns biverkningar med medicinska behandlingar är tämligen accepterat. Biverkningarna ska inte vara större än nyttan, och pubertetsblockerare gör enorm nytta för de barn vars liv annars förstörs av könsdysfori.

Vi har redan haft en annan tråd som behandlat ämnet, full med referenser och vetenskaplig diskussion: https://www.bukefalos.se/threads/vad-betyder-det-att-vara-kvinna-man.1500555/page-5#post-19584368
Och jag tycker det här är fullständigt skräckinjagande horribelt att vården ens gör såna här 'behandlingar'. Att det alls är tillåtet är mig ett mysterium.

Under mina ganska många år på bukefalos senior/allmänt har dessa diskussioner poppat upp ganska frekvent. Oftast är det någon av bukefalos mer tongivande genusentusiaster (många har kommit och gått) som lockar hit någon annan som är mer insatt eller själv är trans och som normalt inte hänger på ett hästforum. Det finns nog hur många såna här trådar som helst, det är för det mesta blålåga i dessa trådar, i 99% kör de i diket och får hänglås, då det här ämnet är etremt känsligt - åt båda håll.
 
Och jag tycker det här är fullständigt skräckinjagande horribelt att vården ens gör såna här 'behandlingar'. Att det alls är tillåtet är mig ett mysterium.

Under mina ganska många år på bukefalos senior/allmänt har dessa diskussioner poppat upp ganska frekvent. Oftast är det någon av bukefalos mer tongivande genusentusiaster (många har kommit och gått) som lockar hit någon annan som är mer insatt eller själv är trans och som normalt inte hänger på ett hästforum. Det finns nog hur många såna här trådar som helst, det är för det mesta blålåga i dessa trådar, i 99% kör de i diket och får hänglås, då det här ämnet är etremt känsligt - åt båda håll.

Varför är det horribelt att erbjuda vård som behövs för att människor ska må bra? Vad är ditt förslag? Att inte göra någonting leder till ångest, depression, självmord.
 
Ja, det är fruktansvärt skrämmande när frivillig, livsviktig, evidensbaserad vård tas bort på grund av politiska svängningar.
Det finns ingen vetenskaplig grund för dessa medicinska ingrepp utan grunden är politisk. Man tycker att vi borde lärt oss av historien men tydligen inte, med en ny generation måste samma misstag göras om igen bara i en ny kontext.
 
Det finns ingen vetenskaplig grund för dessa medicinska ingrepp utan grunden är politisk. Man tycker att vi borde lärt oss av historien men tydligen inte, med en ny generation måste samma misstag göras om igen bara i en ny kontext.
Jo, det finns vetenskaplig grund för den här vården. Vad baserar du ditt påstående på?
Jag är ingen forskare men jag har under 10 år jobbat med ungdomar vars liv i flera fall hängde på att de fick vård (och nej, ingen underlivskirurgi eller könskonträra hormoner innan dom var 18).
 
Det finns ingen vetenskaplig grund för dessa medicinska ingrepp utan grunden är politisk. Man tycker att vi borde lärt oss av historien men tydligen inte, med en ny generation måste samma misstag göras om igen bara i en ny kontext.
pratar du fortfarande om minderåriga ?
 
Och jag tycker det här är fullständigt skräckinjagande horribelt att vården ens gör såna här 'behandlingar'. Att det alls är tillåtet är mig ett mysterium.

Under mina ganska många år på bukefalos senior/allmänt har dessa diskussioner poppat upp ganska frekvent. Oftast är det någon av bukefalos mer tongivande genusentusiaster (många har kommit och gått) som lockar hit någon annan som är mer insatt eller själv är trans och som normalt inte hänger på ett hästforum. Det finns nog hur många såna här trådar som helst, det är för det mesta blålåga i dessa trådar, i 99% kör de i diket och får hänglås, då det här ämnet är etremt känsligt - åt båda håll.
Det är tillåtet för att tusentals människor inte har fungerande liv utan behandling för sin könsdysfori.

Jag förstår inte heller varför det skulle vara känsligt för människor som inte på något sätt påverkas av att behandlingen sker, ja, utom då att de kan glädjas över att fler människor i vårt samhälle får produktiva och lyckliga liv.
Jag tycker att man ska vara väldigt noga med att se till att det är en säker behandling när det ges till minderåriga.
Absolut. Alla medicinska behandlingar har ju dock biverkningar som måste ställas i proportion till nyttan. Könsdysfori under högstadie och gymnasium kan förstöra en människas framtid; ta bort förmågan att slutföra utbildning eller få rätt betyg, förstöra möjligheterna till att ha vänner eller bygga nätverk, förstöra familjer, i värsta fall leda till missbruk, självskada, och självmord. Och pubertetsblockerare ges fortfarande till barn som inte är trans, men då är det ingen som ojar sig över biverkningarna.
Det finns ingen vetenskaplig grund för dessa medicinska ingrepp utan grunden är politisk. Man tycker att vi borde lärt oss av historien men tydligen inte, med en ny generation måste samma misstag göras om igen bara i en ny kontext.
Det finns vetenskaplig grund; massor med studier samt över 100 år av fallstudier, utveckling av behandlingar, och livsberättelser som visar på nödvändigheten.

Kan du konkretisera vad du vill jämföra detta med historiskt? Som historiker kan jag inte komma på något alls, ingen frivillig vetenskapligt beprövad behandling eller medicinsk behandling som letts av patienternas egen vilja till att må bättre i något som överhuvudtaget liknar detta. Och jag har ändå läst några kurser medicinhistoria :confused:
 
Alltså jag vill väldigt noga klargöra att jag anser att alla människor skall få den bästa vård vi kan ge enligt vetenskap och beprövad erfarenhet för att må så bra som det bara är möjligt.
Naturligtvis så gäller det även könskorrigering för den som hamnat i fel kropp.

Det enda som jag har åsikter om i den här tråden är när någon skall räknas som kvinna inom damidrotten.
 
Nu har jag rensat lite ännu en gång och tänker faktiskt låsa tråden nu, då den fortsatt halkar in på tveksamma spår med jämna mellanrum och då det känns som att det börjar gå lite rundgång i diskussionen. Har någon något bra argument för att tråden ska få fortsätta får den gärna kontakta mig via PM.

/Mod
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp