Kan vi prata lite mer om incels och i allmänhet avvisande av män

Ja men... GAH! :D Du pratar ju FORTFARANDE om vad du själv gör och inte. Om DU själv tittar på när någon annan blir mördad utan att agera så är det DET som du är ansvarig i. DU kan inte ta ansvar för att en annan person väljer att mörda, det ansvaret åligger mördaren.
Uhm nej, så på en neurologisk nivå, ok. Dvs mördarens händer styrs av mördarens hjärna. Visst. Det motsäger jag definitivt inte. :)
 
Uhm nej, så på en neurologisk nivå, ok. Dvs mördarens händer styrs av mördarens hjärna. Visst. Det motsäger jag definitivt inte. :)

Sedan är ju det här med individens ansvar på samhällsnivå en annan intressant politiskt och filosofisk fråga. Hur långt sträcker sig egentligen individens ansvar i att lösa stora samhällsproblem. Allt från destruktiva samhällsstrukturer, klimatkrisen och världssvälten till vad som händer i mitt eget kvarter. En större fråga som jag är på tok för trött för att ge mig an just nu :D Där gör jag mig nog bättre över ett glas rödvin kl. 02 i lördagsnatt.
 
Sedan är ju det här med individens ansvar på samhällsnivå en annan intressant politiskt och filosofisk fråga. Hur långt sträcker sig egentligen individens ansvar i att lösa stora samhällsproblem. Allt från destruktiva samhällsstrukturer, klimatkrisen och världssvälten till vad som händer i mitt eget kvarter. En större fråga som jag är på tok för trött för att ge mig an just nu :D Där gör jag mig nog bättre över ett glas rödvin kl. 02 i lördagsnatt.
Åh sådana diskussioner älskar jag klockan 02 en lördagsnatt med vin.:bump:
 
Men hallar byggs för event av det slaget i mängder, så det måste ju vara så att politikerna vill ha och uppskattar det här. Finns väl inte en kommun i Sverige som inte gärna skulle göra ett dagis eller två bankrutt för att få bygga en hall för huliganer. :( (oops ett annat av mina irritationsområden döks ned i)


(De går alltid med förlust, alltid! Eller jag kollade för flera år sedan och den enda "arena" som inte gick med förlust jämt var typ Fyrishov i Uppsala. Med Friends och Globen inräknat.)
Vinsten för multiarenorna ligger utanför arenan i form av hotellnätter, restaurangbesök, arbetstillfällen, shopping etc. Sen är det inte så att alla arenor utom Fyrishov går med förlust, men många av dem har riktigt stora vinster ett år och så har de en liten förlusti 5 år för att sen ha en stor vinst igen. Så på sikt går arenorna ihop sig för det mesta. Det är de stora arenorna, tex Friends och Scandinavium som är svajiga, men där anses det att det ekonomiska värdet ligger utanför arenan.
 
Puttar upp en gammal tråd. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG1E5q/sverige-kan-vara-incel-tatast-i-varlden skrämmande om det stämmer att Sverige ligger på topp i antalet incels på webbforum. Någon som har en vettig förklaring?

Kanske är det att svenska kvinnor i allmänhet är mindre beroende av män socioekonomiskt och att det är mer kulturellt accepterat att vara ensamstående kvinna?
Dels det du nämner men sen är väl svenskar generellt sett mkt på nätet?
 
Puttar upp en gammal tråd. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG1E5q/sverige-kan-vara-incel-tatast-i-varlden skrämmande om det stämmer att Sverige ligger på topp i antalet incels på webbforum. Någon som har en vettig förklaring?

Kanske är det att svenska kvinnor i allmänhet är mindre beroende av män socioekonomiskt och att det är mer kulturellt accepterat att vara ensamstående kvinna?

Det kan absolut vara en förklaring. Ibland upplever jag att vi överlag har en "någon annans fel" mentalitet i Sverige, och det kanske också bidrar. Men å andra sidan vet jag inte om den är så mycket mindre i andra länder, det är nog ganska utbrett att skylla ifrån sig :D Stark nät/forumkultur överlag?
 
Puttar upp en gammal tråd. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG1E5q/sverige-kan-vara-incel-tatast-i-varlden skrämmande om det stämmer att Sverige ligger på topp i antalet incels på webbforum. Någon som har en vettig förklaring?

Kanske är det att svenska kvinnor i allmänhet är mindre beroende av män socioekonomiskt och att det är mer kulturellt accepterat att vara ensamstående kvinna?
Vetenskapligt finns det ett par tydliga orsaker och den främsta är den sneda könsfördelningen, flera forskare har försökt lyfta problemet men det verkar inte finnas något intresse politiskt. Varför? Kanske för att den primärt gynnar kvinnor?
 
Vetenskapligt finns det ett par tydliga orsaker och den främsta är den sneda könsfördelningen, flera forskare har försökt lyfta problemet men det verkar inte finnas något intresse politiskt. Varför? Kanske för att den primärt gynnar kvinnor?

Hur menar du med sned könsfördelning?
 
Eller så löser vi just den delen, med problem att hitta partner, genom att fortsätta bryta upp normerna kring kärnfamilj och heterosexualitet - och prioritera att få in homosexuella män när det gäller invandring vi styr över. Let's go SD och andra konservativa, nu har vi lösningen på ert påstådda problem.
 
Fördelningen mellan antalet unga män och unga kvinnor, i Sverige är den nu ganska extrem.

https://www.gp.se/debatt/abnorma-antalet-unga-män-ett-problem-för-sverige-1.15076

Om man går på det spåret så är ju det ett bevis på att integrationen fungerar väl. Nyanlända män i relationer med svenska kvinnor. Från just invandringskritiska håll så brukar jag dock snarare höra att den inte ska fungera väl, med parallella samhällen och från de mest kritiska rösterna att invandrade unga män våldför sig på svenska kvinnor. Då tänker jag, hur ska ni ha det egentligen? Tar de arbeten och kvinnor och därmed integrerar sig ypperligt eller gör de inte det. Man kan ju inte ha det på båda sätt, om man nu ska prata om nyanlända som grupp. Ett sidospår och jag frågar inte dig specifikt utan en mer allmän fundering. Min magkänsla säger ju mig att incelmännen som skyller sin olycka på andra inte är de som också tycker att integrationen fungerar super.
 
Om man går på det spåret så är ju det ett bevis på att integrationen fungerar väl. Nyanlända män i relationer med svenska kvinnor. Från just invandringskritiska håll så brukar jag dock snarare höra att den inte ska fungera väl, med parallella samhällen och från de mest kritiska rösterna att invandrade unga män våldför sig på svenska kvinnor. Då tänker jag, hur ska ni ha det egentligen? Tar de arbeten och kvinnor och därmed integrerar sig ypperligt eller gör de inte det. Man kan ju inte ha det på båda sätt, om man nu ska prata om nyanlända som grupp. Ett sidospår och jag frågar inte dig specifikt utan en mer allmän fundering. Min magkänsla säger ju mig att incelmännen som skyller sin olycka på andra inte är de som också tycker att integrationen fungerar super.
Måste väl inte riktigt vara antingen eller. Det är ju just den här sortens antingen är det si eller så är det så som gör att diskussioner om många ämnen inte fungerar.
 
Om man går på det spåret så är ju det ett bevis på att integrationen fungerar väl. Nyanlända män i relationer med svenska kvinnor. Från just invandringskritiska håll så brukar jag dock snarare höra att den inte ska fungera väl, med parallella samhällen och från de mest kritiska rösterna att invandrade unga män våldför sig på svenska kvinnor. Då tänker jag, hur ska ni ha det egentligen? Tar de arbeten och kvinnor och därmed integrerar sig ypperligt eller gör de inte det. Man kan ju inte ha det på båda sätt, om man nu ska prata om nyanlända som grupp. Ett sidospår och jag frågar inte dig specifikt utan en mer allmän fundering. Min magkänsla säger ju mig att incelmännen som skyller sin olycka på andra inte är de som också tycker att integrationen fungerar super.
Om man går tillbaka till tiden för efter andra världskriget var det på många platser det motsatta förhållandet, dvs ett överskott på unga kvinnor och man ser tydliga likheter vid en jämförelse. Hur uttrycket blir skiljer sig såklart beroende på kön, tid och samhälle, men i grund är det samma fenomen.
 

Liknande trådar

Samhälle Förresten stötte precis på den här artikeln. Intelligensen hos män(iskor?) IQ sjunker, istället för att som före 80-talet öka för varje...
Svar
11
· Visningar
985
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Det har visats att flickor får högre betyg än pojkar för samma resultat i grundskola och gymnasium. Det är väl betygens variant av...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
6 565
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Världscupsfinalerna
  • OS i Paris 2024 (dressyr)

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp