Kan vi prata om alkohol?

Jag har aldrig menat att jag TYCKER att det ska vara förbud, jag sa bara att OM man skulle komma fram till att ett förbud skulle ha en positiv effekt på samhället så skulle inte JAG direkt sakna alkoholen eller få någon försämrad livskvalitet.

Jäpp, nu har jag läst igen. DU skulle inte sakna alkoholen, det är precis vad jag läser. Och det var bara det jag svarade. Att den effekten kan du uppnå helt själv utan att blanda in någon annan.
 
Jäpp, nu har jag läst igen. DU skulle inte sakna alkoholen, det är precis vad jag läser. Och det var bara det jag svarade. Att den effekten kan du uppnå helt själv utan att blanda in någon annan.

Läs ALLT.

OM man skulle komma fram till att ett förbud skulle ha en positiv effekt på samhället
 
Är alkohol berikande i ert liv?
Ja. Jag älskar vin, både att dricka, lukta på, läsa om osv. Jag gillar också öl men inte i för stora mängder. Starksprit dricker jag nästan aldrig. Det skulle vara någon nubbe till sillen på högtiderna då.
Dricker ni vad ni anser "lagom" mycket?
Ja. Dricker aldrig mer än 2 glas vin åt gången. Snittar nog en flaska vin i veckan.
Hur viktig är alkoholen för er?
Mycket viktig. Mitt liv hade varit tråkigare utan alkohol.
Hur påverkas ni av alkohol, dricker ni för att bli glada, lugna, dämpa ångest, eller bara för att det är socialt?
Två frågor. Jag påverkas alltid på det sättet att jag blir glad. Jag har aldrig upplevt att alkoholen förstärker några andra känslor än glädjen. Jag kan vara arg eller orolig innan jag dricker ett glas vin och det vänder alltid. En väldigt trevlig effekt tycker jag. Tyvärr är jag jättedålig på att vara bakis. Jag blir lätt illamående och "sjuk" redan vid måttliga mängder, särskilt om jag inte ätit samtidigt som jag druckit alkoholen. Så jag tror inte jag hade kunnat bli en sån som drack mycket varje dag.

Varför jag dricker alkohol beror på flera saker. Först och främst för att det är gott. Men också för att jag gillar effekten. Vem vill inte bli glad liksom? Jag gör ingen skillnad på om jag är själv eller i sällskap. Möjligen att jag generellt dricker mer per tillfälle i sällskap än jag gör själv. Innan jag fick barn så hände det ju att det blev sena kvällar och rätt som det var så hade man råkat klämma både 3 och 4 glas vin. Det märks ju oftast inte innan man reser sig från bordet. Något sådant händer ju aldrig när jag är själv.

Ser ni mycket av alkoholens baksida i er omgivning? Har ni själva kanske erfarenhet av missbrukande anhöriga, vuxit upp som barn i alkoholiserade miljöer, levt med partners som inte klarat av att hantera alkohol, vänner som farit illa, ni själva som inte "klarat av drickandet"?
Min pappa drack alldeles för mycket när jag var barn. Jag har några dåliga minnen från det. Men inte enbart dåliga. Pappa undervisade oss barn i hur vin tillverkades, att det var skillnad på bra och dåligt vin och vi fick smaka lite om vi ville (det ville vi aldrig).


Vi alla måste förhålla oss till alkohol i det samhälle vi lever i, och vi alla har en relation till den. Antingen i ett avståndstagande eller i ett nyttjande. Avslappnat eller ansträngt. Skulle ni klara er utan? Har den en central del i ert liv?
Jag tycker att alkoholfrågan har blivit mycket mer tillspetsad sedan jag fick barn. Som Moder så ska du helst inte dricka alls (utom när du är på Thailandssemester). På BVC visades en propagandafilm där barn förklarade att de visste vad alkohol var för något och om de trodde att de skulle dricka alkohol själva när de blev vuxna. Här var det meningen att man förfärat skulle dra efter andan när barnen svarade ja :meh:.

Jag har en rätt liberal syn på barn och alkohol och tror inte att barn tar skada av att se sina föräldrar och andra vuxna lätt salongsberusade. MEN jag har själv upplevt att vara utelämnad åt en förälder som inte har kunnat ta hand om mig, ett starkt minne var när vi var utomlands, pappa, jag och min bror. Pappa drack sig så full att vi fick hjälpa honom till hotellet. Det ska inget barn behöva uppleva :(. Vet man med sig att man har svårt att säga nej till ett glas till så är det nog bäst att man inte dricker alls när barnen är med. Och jag tycker också att omgivningen ska ha ryggrad nog att säga stopp om någon dricker för mycket i en miljö där det finns barn.
 
Men titta på droger, det har varit förbjudet i många år, trots det är det varje år nya som blir fast, det har egentligen aldrig varit tillåtet.
Jag tror inte på ett förbud, uppenbarligen fungerar det inte, alltså måste man försöka hitta andra vägar att få hejd på beroendeproblem.
Jag hittade den här undersökningen från folkhälsomyndigheten, där det står att 23 % av alla män och 12 % av alla kvinnor i Sverige har någon gång provat narkotika. Det är en skrämmande stor andel trots att det är förbjudet. https://www.folkhalsomyndigheten.se/pagefiles/12498/R2010-13-Narkotikabruket-i-Sverige.pdf
Jag tror det är betydligt fler egentligen. Eller om vi räknar bort de som är födda tidigare än 50-talet så är det nog en högre procent. Jag känner ingen i min egen generation som aldrig har provat lite cannabis, och många har provat lite fler grejer än så.
 
Det vore ett paradigmskifte utan tidigare motsvarighet i människans fyrtusenåriga kulturella historia.
Det får stå för dig i så fall. Jag har inte tid eller lust att sätta mig in i frågan och nu verkar det äntligen ha gått upp för de flesta vad jag egentligen menade med mitt inlägg :up:
 
Men titta på droger, det har varit förbjudet i många år, trots det är det varje år nya som blir fast, det har egentligen aldrig varit tillåtet.
Jag tror inte på ett förbud, uppenbarligen fungerar det inte, alltså måste man försöka hitta andra vägar att få hejd på beroendeproblem.
Jag hittade den här undersökningen från folkhälsomyndigheten, där det står att 23 % av alla män och 12 % av alla kvinnor i Sverige har någon gång provat narkotika. Det är en skrämmande stor andel trots att det är förbjudet. https://www.folkhalsomyndigheten.se/pagefiles/12498/R2010-13-Narkotikabruket-i-Sverige.pdf
Jämfört med andra länder provar förhållandevis få svenska ungdomar hasch och andra droger, men vi har ungefär lika många i svårt missbruk som andra länder har, enligt vad jag hörde på P1 häromveckan. Det är alltså inte att prova hasch någon gång som är det farliga.

I min egen generation tror jag att det är betydligt fler som har provat lite droger - i alla fall hasch - än bland dagens ungdom.
 
Många av oss uppskattar väldigt mycket att kunna dricka vin, öl, whisky och så vidare. Precis som @MalinJ skrev, skulle ett liv helt utan dessa drycker för många av oss kännas ungefär som om havregrynsgröt och potatis var det enda vi fick att äta.
Jag tycker att detta är skrämmande och det ger mig känslan att de som säger så inte alls har ett oproblematiskt förhållande till alkohol.
Tänk så olika det kan vara.
 
Förbud mot droger har ett ganska stabilt underlag i "folkets" åsikter. Dvs "folket"/en majoritet i landet tycker det är lämpligt. Ofta vill man ha förbud där en stor majoritet tycker att just det ska vara förbjudet. Man har gärna lagar som känns rimliga för "folket".

Förbud mot hasch tex håller ju på att undermineras av drogliberala. I USA anser många att straffen inte är proportionerliga (man kan tydligen bli av med hus och hem och rösträtt för ganska små innehav och det drabbar folkgrupper olika -dvs det har en reell påverkan på hur många svarta män som kan rösta i landet.) när det gäller hasch, i förhållande till skadeverkningarna. Därmed verkar USA också vara på väg mot en mer tillåtande attityd (medicinsk användning till exempel), kort sagt följer gärna demokratier sin befolknings attityder när det gäller förbud. (I Sverige verkar också den första personen ha fått tillåtelse för medicinsk användning).

Förbud mot alkohol i Sverige har nog extremt lågt stöd i befolkningen i allmänhet, få tycker att alkohol är en reell fara mot samhället i stort, om än dåligt för några få procent. Så frivillig efterlevnad av ett förbud rakt upp och ned skulle nog bli lika motsträvig som i USA under deras förbud eller i Sverige med motboken. Folk skulle känna att myndigheterna trycker ned dem. Däremot är folket så långt helt med på restriktioner av alkohol just för dessa procents skull. Till skillnad från befolkningen i Frankrike eller Danmark tex, som har färre restriktioner (du kan få smaka alkoholhaltig dryck på ett museum eller provsmaka i en affär osv).

Förbudet mot kaffe tex försvann ju ganska spårlöst, folket ville verkligen inte vara förbjudna att dricka kaffe och tyckte det var lite fånigt. Så folk kände nog till slut väldigt mycket med de som åkte fast för kaffedrickande än med de som arresterade dem. https://stockholmskallan.stockholm.se/post/29649

Självklart ska man inte ha en lag som går emot det majoriteten vill, vi lever ju som sagt i en demokrati. Men en demokrati innebär ju också att man får ha en annan åsikt än majoriteten och har rätt att uttrycka den (sålänge man inte gör sig skyldig till något annat brott genom att göra så såklart). Vill påverka andras åsikter kan man göra så med fakta och argument.
 
Jag tror inte att provocerade är rätta ordet.

För mig är det underligt att du tar så lätt på idén om att införa så drastiska lagändringar. Att ropa på förbud så fort saker inte är optimala, är ju som politisk linje lite - ja, jag vet inte? Väldigt gammaldags, kanske?

Jag har inte "ropat på förbud". Jag använde resonemanget om ett förbud som ett mått på hur (o)viktigt alkohol är för just mig. Precis som jag skulle kunna göra med fler saker.
 
Med en farförälder som drunknat i berusat tillstånd, en farförälder som jag periodvis inte haft kontakt med under min uppväxt på grund av alkoholproblem och en morförälder som blev "senil" vid 68 års ålder efter att ramlat ner för en trapp efter ytterligare en berusad kväll kan man väl säga att mitt förhållande till alkohol är något... komplicerat.

Själv dricker jag ett glas vin till maten någon gång då och då, kanske 1 glas i månaden, och dricker på fest 1-2 gånger per år. För mig räcker det alldeles utmärkt och jag ser till att hålla mig på den nivån just för att jag fått se konsekvenserna av alkohol på alldeles för nära håll.

Min åsikt är ju att det egentligen borde förbjudas. Detta präglas ju såklart av mina egna erfarenheter av mina släktingar men också av mitt yrke (lärare) där jag stöter på alkoholrelaterade problem rätt ofta. Sen hade väl det bästa varit att det aldrig kommit in i landet från början då vi aldrig skulle lyckas med att få folk att sluta dricka trots förbud.
 
Förutom @Badger s utmärkta argumentation i ämnet, så kan man ju tillägga att så himla många saker har både gott och ont med sig. Bilar är jättebra - och orsakar klimatförändringar, bilolyckor och att man bygger vägar på platser som annars hade varit naturskyddsområden. Mat måste vi ha, och människor dör till höger och vänster i så kallade vällevnadssjukdomar och de har ont i knäna av sin övervikt innan dess. Och så vidare.

Många av oss uppskattar väldigt mycket att kunna dricka vin, öl, whisky och så vidare. Precis som @MalinJ skrev, skulle ett liv helt utan dessa drycker för många av oss kännas ungefär som om havregrynsgröt och potatis var det enda vi fick att äta.

Förutom att förbudslinjen är väldigt tveksam politiskt sett, så är det också så uppenbart hur ni som förespråkar förbud faktiskt inte ser vilka kvaliteter i livet många av oss får tack vare saker som ni tycker är onödiga.

Ska vi förbjuda fotboll för att få bukt med läktarvåldet? Mångas liv skulle bli väldigt tomt utan fotboll. Men för mig kvittar det.

Håller med. Jag skulle bl.a. ha svårare att acceptera ett förbud mot kött och animaliska produkter än alkohol. Jag skulle t.ex. inte ha något problem om nöjesresor utomlands blev förbjudet av miljöskäl men jag gissar att många skulle se det som otänkbart.

(Nu får vi se hur många som får det till att jag vill att semesterresor ska förbjudas :grin: )
 
Håller med. Jag skulle bl.a. ha svårare att acceptera ett förbud mot kött och animaliska produkter än alkohol. Jag skulle t.ex. inte ha något problem om nöjesresor utomlands blev förbjudet av miljöskäl men jag gissar att många skulle se det som otänkbart.

(Nu får vi se hur många som får det till att jag vill att semesterresor ska förbjudas :grin: )
Det blir ju två diskussioner, du verkar inte se det.

Den ena handlar om saker som för din del kvittar, eller något åt det hållet.

Den andra handlar om lagar i ett samhälle, hur samhället och dess lagar ska se ut, hela det politiska systemet av lagstiftning. Inom ramen för den frågan, är det rätt anmärkningsvärt att slänga fram saker att förbjuda på det vis som du gör. För din del, skulle det alltså inte göra något om det var förbjudet att åka utomlands. Alltså, politiskt sett är det en hårresande tankegång, även om du inte tänker bilda en förening som driver frågan.

Det förvånar mig att du inte ser djupare på förbud, lagstiftning, än så. (Jag hade varit förtvivlad om jag hade varit din samhällskunskapslärare eller förälder.)
 
I min egen generation tror jag att det är betydligt fler som har provat lite droger - i alla fall hasch - än bland dagens ungdom.

Är du säker? Du kanske har rätt jag är inte så insatt. Jag tror dock att vilka droger ungdomar tar förändrats, mer än just droganvändandet i sig. När mina föräldrar var unga (70-talet) så röktes det ju en hel del hasch men det var sällan mer än det. Visst händer det att kidsen röker på även nu, men de droger jag ser bland dagens klubbkids är nog ändå främst kokain, e och till viss del amfetamin. Det känns som att just partydroger har ökat stort bland unga.
Jag tror också på ett stort mörkertal. Tex är det ju svårt att hålla ihop typ på jobbet om man är helt pårökt, samtidigt som många som tar kokain kan vara högpresterande.
 
Är du säker? Du kanske har rätt jag är inte så insatt. Jag tror dock att vilka droger ungdomar tar förändrats, mer än just droganvändandet i sig. När mina föräldrar var unga (70-talet) så röktes det ju en hel del hasch men det var sällan mer än det. Visst händer det att kidsen röker på även nu, men de droger jag ser bland dagens klubbkids är nog ändå främst kokain, e och till viss del amfetamin. Det känns som att just partydroger har ökat stort bland unga.
Nej, jag är inte säker och jag vet inte om någon är det.

Enligt någon forskare på radio så har vi i Sverige jämfört med andra länder som testar droger överhuvudtaget. Jämfört med andra länder, alltså. Jämförelsen gällde inte över tid.

Sen ligger tydligen Sverige väl i fas med andra länder när det gäller hur många etablerade narkomaner det finns, enligt samma källa. Det betyder ju i så fall att det inte är särskilt farligt att testa droger som ung.

Jag tänker att dagens klubbkids är en relativt liten andel av ungdomen ändå? Men jag vet som sagt inte. I min ungdom (född i mitten av 60-talet) rökte man en hel del hemmaodlad cannabis. Då detta var före de avancerade odlingssystemens tid, så var den cannabisen attans svag. :p När jag träffar jämnåriga som inte har provat hasch (i någon form alls) blir jag förvånad och fattar inte var och hur de växte upp.
 
I min ungdom (född i mitten av 60-talet) rökte man en hel del hemmaodlad cannabis. Då detta var före de avancerade odlingssystemens tid, så var den cannabisen attans svag. :p När jag träffar jämnåriga som inte har provat hasch (i någon form alls) blir jag förvånad och fattar inte var och hur de växte upp.

Haha! Numera är det nog nästan samma med kokain, folk blir förvånad om ngn inte testat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 761
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 794
Senast: startpompe
·
Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 615
Senast: Ramona
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 912
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp