Kan vi prata om mensskydd, framför allt menstrosor?

En fråga till er som använder menskopp; hur fungerar träning? Tänker på t ex cykling, längre turer på landsvägscykel...? Använder min nu för första gången (eller har provat förr, men det var hundra år sen och jag cyklade inte då) och känner mig lite tveksam till att cykla med den :S...?

Jag fick problem med torra slemhinnor och blev rekommenderad menskopp... Tycker varken tampong eller bindor känns bra. Men, sätter ni in menskoppen direkt vid minsta början på mensen? Läste nåt om det, minns inte vem som skrev... Tyckte det kändes konstigt att göra det, fast egentligen kan man väl det, det funkar ju inte som tampong.. den är ju där bara.. Använde trosskydd nu i början, men usch, vill ju helst inte det.
Jag gör allt med min, jobbar/sover/red/cyklar och gymmar. Det bästa för mig!

Jag sätter in min när jag får första blodet på pappret, vet av erfarenhet att min mens sätter igång snabbt med mycket flöde. Jag har min ett par extra dagar efter då jag har en ökning i flytningar efter mens. :)
 
Väcker tråden igen med två frågor:

Någon som har använt dem för träningsinkontinens?

Måste de verkligen kosta 3-400 kr? Det blir saftigt när en ska köpa på sig några. Samtidigt är det ju värdelöst att köpa billigaste om de är dåliga.
 
Väcker tråden igen med två frågor:

Någon som har använt dem för träningsinkontinens?

Måste de verkligen kosta 3-400 kr? Det blir saftigt när en ska köpa på sig några. Samtidigt är det ju värdelöst att köpa billigaste om de är dåliga.
Eller hur! Man kan ju inte köpa ETT par heller utan minst två-tre. Helst kanske fem om man blöder mer.
 
Jag har menstrosor och tycker det är supernajs - när man är hemma. Jag har provat nu i några månader och ärligt talat är det alldeles för omständigt när man behöver byta t.ex på jobbet. Krångla av sig alla kläder på underkroppen och sen släpa med sig hela väskan för att man ska ha något att lägga trosorna i + komma ihåg att man ska ha nått att lägga dom i.

Så jag använder dom hemma nu, speciellt på natten är det ju en gudagåva! Så mycket skönare att sova med än bindor! :up:

PS: Mina ska tvättas i 30 grader! Jag kör dom dock i 40.
 
Jag har menstrosor och tycker det är supernajs - när man är hemma. Jag har provat nu i några månader och ärligt talat är det alldeles för omständigt när man behöver byta t.ex på jobbet. Krångla av sig alla kläder på underkroppen och sen släpa med sig hela väskan för att man ska ha något att lägga trosorna i + komma ihåg att man ska ha nått att lägga dom i.

Så jag använder dom hemma nu, speciellt på natten är det ju en gudagåva! Så mycket skönare att sova med än bindor! :up:

PS: Mina ska tvättas i 30 grader! Jag kör dom dock i 40.
Vad använder du för märke? :)
 
Väcker tråden igen med två frågor:

Någon som har använt dem för träningsinkontinens?

Måste de verkligen kosta 3-400 kr? Det blir saftigt när en ska köpa på sig några. Samtidigt är det ju värdelöst att köpa billigaste om de är dåliga.
Jag använder mina framför allt som kompletterande mensskydd men har också tyckt att det varit skönt som en extra säkerhet vid vissa lägen när jag vet att jag kommer läcka bland folk, t.ex. vid hosta eller motion. De tar små läckage fint men läcker man så pass att det rinner genom byxor skulle jag tro att riktiga inkontinensskydd behövs.

Jag köpte mina när det var en 2 för 1 deal och köpte då 4 till priset av 2. Kanske kan vara värt hålla utkik för såna erbjudanden.
 
Nu blev min fråga delvis besvarat i ett tidigare inlägg, men hur länge är det tänkt att men ska ha dem innan man behöver byta? Håller de en hel jobbdag tex?
Förväntas man byta och krångla av sig allt under midjan ett par gånger om dagen?
 
Jag använder menstrosor sen i höstas. Dock har jag en binda i de två första dagarna när jag blöder som mest. Har jag vanliga trosor behöver jag två bindor åt gången de första två dagarna och tre på natten, blöder inte nödvändigtvis jättemycket men det liksom... rinner åt lite olika håll 😅 De sista dagarna klarar jag mig utan bindor och har då en menstrosa/dag, behöver inte byta under dagen. Har än så länge tre menstrosor (ett par från Comfydence och två par jag köpt i Ullared), men skulle behöva ett-två par till för att slippa tvätta under mensens gång.

Tycker att det här med menstrosor är väldigt smidigt!
 
Väcker tråden igen med två frågor:



Måste de verkligen kosta 3-400 kr? Det blir saftigt när en ska köpa på sig några. Samtidigt är det ju värdelöst att köpa billigaste om de är dåliga.
Jag var utomlands så köpte 3 pack för 7€ på Primark. Hade mens när jag var där så kunde testa direkt. Nu blöder jag inte floder men de funkade bra för mig så köpte ett 3 pack till. Så nu har jag så det täcker hela mensen.
 
Nu blev min fråga delvis besvarat i ett tidigare inlägg, men hur länge är det tänkt att men ska ha dem innan man behöver byta? Håller de en hel jobbdag tex?
Förväntas man byta och krångla av sig allt under midjan ett par gånger om dagen?
Jag klarar en hel arbetsdag om det inte är dag 2-3 typ, då kan jag behöva byta kring lunch. Inte så mycket för att det rinner igenom, utan mer för att det rinner mer åt sidorna där kantbandet är och där det är lite tunnare/mer sytt. Nu syr ju jag dock mina själv så vet inte hur köpta funkar :) plus att jag syr en modell med ganska smal gren då det skaver annars. Hade jag haft mer av en boxermodell kanske jag hade klarat mig hela arbetsdagen!
(bild på min natt trosa) ⬇️
IMG_20220525_194942.jpg
 
Jag klarar en hel arbetsdag om det inte är dag 2-3 typ, då kan jag behöva byta kring lunch. Inte så mycket för att det rinner igenom, utan mer för att det rinner mer åt sidorna där kantbandet är och där det är lite tunnare/mer sytt. Nu syr ju jag dock mina själv så vet inte hur köpta funkar :) plus att jag syr en modell med ganska smal gren då det skaver annars. Hade jag haft mer av en boxermodell kanske jag hade klarat mig hela arbetsdagen!
(bild på min natt trosa) ⬇️
Visa bifogad fil 91543
Tack!
Jag som ofta blöder igenom mina mensskydd funderar på om det ändå kan hjälpa att skydda kläderna.
 
Tack!
Jag som ofta blöder igenom mina mensskydd funderar på om det ändå kan hjälpa att skydda kläderna.
Se till att köpa en trosa för lite högre flöde, tror det finns olika där precis som på tamponger.
Mina första jag sydde med bara 1 lager uppsugning (Bambu frotté) blöder jag igenom ganska fort om jag har de under mer rikliga dagar, men första och sista dagen funkar dom. Andra jag sytt med 2 lager uppsugning blöder jag inte igenom 😊
 
Tack!
Jag som ofta blöder igenom mina mensskydd funderar på om det ändå kan hjälpa att skydda kläderna.
Det funkar jättebra tycker jag att de värsta dagarna och nattetid använda tillsammans med binda/tampong och slippa vara rädd att blöda igenom. Då behöver man ju oftast inte byta trosa heller eftersom det mesta hamnar i det andra mensskyddet.
 
Storblödare här och är störtförtjust i bindor från Natracare. Använder deras nattbindor, fantastiska. Bara naturmaterial så allt andas och känns torrt och fräscht.

Testade på att använda tygbindor men det är blött hela tiden och kasar runt. Blöder utanför hela tiden för att bindan kasat snett. Påstås att de ska vara luktfria men det luktar innestängt och unket av gammal mens. Känns väldigt plastigt också och får ökad känning av svamp efter flera dygns användande. Fuktigt och innestängt - rena paradiset för svamp. Känns inte alls genomtänkt.

Har känsliga slemhinnor och testade menskopp men får bara ont och känner av koppen hela tiden. Och vara inne och gräva i underlivet tror jag inte är särskilt bra. Det krävs lite grävande att få ut koppen.

Nästa projekt är att testa mensbindor att ha på natten. Se om de är bättre än tygbindan. Synd bara att de är dyra. Kostsamt om man inte är nöjd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 243
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 402
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp