Kan vi prata om mensskydd, framför allt menstrosor?

Hakar på tråden. Ni som provat menstrosor, hur ofta måste man byta trosan? Jag är så jäkla trött på bindor som konstant läcker igenom, och har precis som TS haft problem med smärtor och tampong som gör att jag aldrig vågat testa menskopp. Ytterligare en grej som ändå funkat hjälpligt under pandemin och hemarbetet men det var på den nivån att jag hoppades att jag skulle få mens en fredag innan för att de värsta dagarna skulle bli på helgen och inte på kontoret. Likadant hade det varit skönt med något som funkar bättre än bindor med ridningen.

Skulle inte säga att jag blöder extremt mycket, men bindorna hamnar alltid snett och läcker igenom, oavsett märke.
Jag byter ungefär 1-3 gånger om dagen. Ska jag jobba byter jag på morgonen och klarar mig oftast tills jag kommer hem och byter då, men brukar ha med ett par extra ifall att.
Har särskilda för natten som absorberingen gå högre upp både fram och bak.
 
Är det någon som regelbundet använder menstrosor? Vad är er erfarenhet?
Jag funderar på menstrosor då jag upplever att fiffi inte mår bra av bindor (frågan är vad för material de är gjorda av för det står inte på paketet). Men när jag googlade och kollade så är det 40 graders tvätt på "alla" menstrosor. Räcker verkligen det för att få de rena? Eller går det bra att köra de i 60 grader? Jag tänker på svamp mm. Jag vill gärna tvätta mina trosor i 60 grader. Och håller menstrosorna verkligen tätt?

Eller är det någon som har något tips på bindor som är snällare mot huden än de vanliga, Always, Libress, etc?

När man kollar bäst i test på bindor så är det bara uppsugningsförmåga som räknas, men jag är intresserad av hur mycket luft en binda släpper igenom också, men det står ingenting om det någonstans. Precis som det inte står vad bindorna är gjorda av.


Jag har ett gäng menstrosor och tycker det är ett smidigt skydd större delen av mensen. Det är de två storblödardagarna i mitten som är krångliga, då måste jag byta trosor flera gånger samma dag vilket bara funkar om jag jobbar hemifrån. Så där kompletterar jag vanligen med binda eller tampong om jag ska vara hemifrån hela dan.

Tycker det är skönt att slippa tygbindorna, jag köpte tre såna för test och de funkar, men jag föredrar att ha bindan redan inuti trosan så att säga. Jag använder även menstrosorna med låg absorbtionsförmåga till vardags - de känns ungefär som vanliga trosor med lite extra botten. Det är super vid träning om du riskerar urinläkage vid hopp eller liknande.

Kör alla trosor på 60 grader, och mina första menstrosor är inne på sitt fjärde år nu utan att ha blivit skadade av den temperaturen. Så tja - nästan bara plus i betyget från mig.
 
Natracare ekologisk bomull är det bästa jag hittat. Inte sådär plastiga och svettiga.
(Fick något av en chock när jag efter typ 10 års mensuppehåll och dessförinnan flera års tamponganvändande köpte ett paket bindor och det var både plastigt och parfymerat, och insåg att den typ av bindor som fanns i mina tonår tydligen är svåra att hitta nu. Fattar inte vem som vill ha svettig, parfymerad plastbinda)
 
Alla trosor jag läst om är för sparsam blödning. Finns det alltså menstrosor för riklig blödning? Jag förstår inte hur det ska kunna fungera

Jag köpte mina hos shethinx.com för jättemånga år sedan. De har både för mens resp urinläckage och olika modeller samt uppsugningsförmåga (upp till 5 tamponger såg jag där nu). Vet inte hur mycket av detta som kommit hit nu iom reklamen från de svenska märkena men ger kanske en idé av vad som kan passa en själv att kika där.
 
Jag köpte mina hos shethinx.com för jättemånga år sedan. De har både för mens resp urinläckage och olika modeller samt uppsugningsförmåga (upp till 5 tamponger såg jag där nu). Vet inte hur mycket av detta som kommit hit nu iom reklamen från de svenska märkena men ger kanske en idé av vad som kan passa en själv att kika där.
Ok, thanks! jag har såpass sjukt rikliga blödningar att nattbinda blir full på en timme så för mig är inte någon form av binda/trosa alls aktuell.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ok, thanks! jag har såpass sjukt rikliga blödningar att nattbinda blir full på en timme så för mig är inte någon form av binda/trosa alls aktuell.

Så jobbigt! Förstår det. För egen del så är de mest sjukt tryggt att ha när jag rider, speciellt med oregelbunden mens nu med p-stav. Aldrig någon risk att förstöra sadeln så ville tipsa i tråden. Min favoritmodell hos dem är Air, glatt material och suverän passform. Har tänk kolla upp om de finns liknande att köpa i Sverige numera men inte fått tummen ur ännu.
 
Jag köpte mina hos shethinx.com för jättemånga år sedan. De har både för mens resp urinläckage och olika modeller samt uppsugningsförmåga (upp till 5 tamponger såg jag där nu). Vet inte hur mycket av detta som kommit hit nu iom reklamen från de svenska märkena men ger kanske en idé av vad som kan passa en själv att kika där.

Haha vilken lögn! Jag är så van vid dem och kan inte tänka mig vara utan dem att det känns som 10 år sedan. Skulle kolla upp ordern och såg jag köpte dem mars 2020! Hade jag ALDRIG trott 😅 Så sorry för "jättemånga" år sedan, det bara känns som en evighet 😅
 
Alla trosor jag läst om är för sparsam blödning. Finns det alltså menstrosor för riklig blödning? Jag förstår inte hur det ska kunna fungera

Det finns ju olika sorter och trosorna med hög absorbtion har tjockare "fyllning" i grenen, samt ofta fyllning över större område. Min värstingtrosa är en boxervariant från thinx med maximal absorbtion, den funkar ett par timmar under mina två fullblödardagar, men vanligen bra över natten då den har långa ben och inte läcker. Cotton boyshorts som ska ta fem tamponger (i teorin, jag skulle gissa på något mindre).

Men menstrosor är inte perfekta. Fördelen för mig är att slippa hålla på med/köpa en massa extra grejer, och bara byta hela trosan - samt slippa pilla med tampong/menskopp.
 
Libresse PureSensitive binodor (cotton) är bättre än vanliga.

Renée Voltaire Lingonvecka bindor har varit bra tidigare, men har blivit värdelösa numera och smular sönder sig när man svettas.

Willys egna märke har fungerat bra men i samband med de designade om förpackningen verkar de ha ändrat bindorna för de är värre för huden numera.

Vanliga Always är tortyr för underlivet och jag undrar vilka som egentligen trivs med dem.
 
För att utveckla tråden: hur många har testat (och vilka) tygbindor?
Jag använde det i ett par år förut, köpte på Tradera (oanvända alltså, någon som sydde och sålde).

Jag blödde extremt mycket och var aldrig med om att de läckte genom tyget så att säga, däremot på sidorna. Upplevde att vanliga bindor är bättre på att sprida ut blodet, medan det stannar mer på ett ställe (som blir mättat) i tygbindorna.

Nu har jag bränt bort slemhinnan i livmodern och blöder absolut noll. Så otroligt skönt efter att ha fått planera livet efter mensen i sådär 25 år.
 
Jag har menskopp OCH största bindan de 2 första dygnen och ÄNDÅ kan de blöda igenom ibland...
Efter de 2 dygnen kan jag dock ha de "gröna" från Always så sån skillnad är det för mej.
Har vart inne på om jag med ska köpa mensstrosor för att HELT slippa bindorna...
Har faktiskt inte bara kommit dit....
 
Är det någon som regelbundet använder menstrosor? Vad är er erfarenhet?
Jag funderar på menstrosor då jag upplever att fiffi inte mår bra av bindor (frågan är vad för material de är gjorda av för det står inte på paketet). Men när jag googlade och kollade så är det 40 graders tvätt på "alla" menstrosor. Räcker verkligen det för att få de rena? Eller går det bra att köra de i 60 grader? Jag tänker på svamp mm. Jag vill gärna tvätta mina trosor i 60 grader. Och håller menstrosorna verkligen tätt?

Eller är det någon som har något tips på bindor som är snällare mot huden än de vanliga, Always, Libress, etc?

När man kollar bäst i test på bindor så är det bara uppsugningsförmåga som räknas, men jag är intresserad av hur mycket luft en binda släpper igenom också, men det står ingenting om det någonstans. Precis som det inte står vad bindorna är gjorda av.
Jag kan verkligen inte ha bindor(knappt trosskydd heller) utan att det kliar osv.
Jag har menskopp, men lite sugen på att testa menstrosor ibland.
Antar att de är bättre än bindor? Med luft genomsläpp och tyg mot huden.
 
För att utveckla tråden: hur många har testat (och vilka) tygbindor?
Jag har provat både imsevimse och breberky. Imsevimse avskyr jag, tunna och ligger inte still, medan breberky har jag precis beställt några till av för att jag tycker så mycket om dem. Jag har både dag och nattvarianten av breberky, båda är mycket mer absorberande än imsevimse. Dock använder jag tygbindor tillsammans med menskopp (för att slippa få panik till toaletten om/när koppen blir full) så jag kan inte svara på hur bra de är för riklig mens.

Ett tips är att kolla på hemsidor för tygblöjor för att hitta fler varianter av tygbindor. (Det är för att vi använde tygblöjor till barnen som jag hittade och började använda tygbindor).
 
Intressant att du skriver det för jag har precis köpt ett paket med ICAs, både Ica och ett paket med Basic för att testa. Basic-paketet gav jag bort efter att jag testat 3 st bindor. De är verkligen inte bra på något vis. Jag har ett grönt paket Ica nu som jag tycker kliar, förutom att det blir väldigt svettigt, och då är jag inte en speciellt svettig person.
Jag håller med. Icas är de värsta jag provat. Känns plastigt och svettigt. De köper jag aldrig igen.
 
Libresse PureSensitive binodor (cotton) är bättre än vanliga.
Ahaa, finns det sensitive-bindor. Det måste jag kolla på. Köper man de i vanlig mataffär?

Vanliga Always är tortyr för underlivet och jag undrar vilka som egentligen trivs med dem.
Jag med. Jag är lite inne på det @soom skriver då jag också hade uppehåll i mensen då jag käkade p-piller i mängders med år och när jag skulle köpa så var Always mycket plastiga och konstiga. Det var då jag började kolla vad bindorna är tillverkade i för material, just eftersom jag är silikonallergiker, men det finns ingenstans på någon av de konventionella. Jag kan tänka mig att Always innehåller silikon för jag blir helt förstörd där nere med dem. Då har Libress varit bättre.
 
För att ytterligare utveckla tråden - ni som använder menskopp, är det lättare att sätta in än tampong? Hur ofta behöver man tömma den? Funkar det att göra på ett icke helt rent/sterilt ställe som en toalett på jobbet?

Jag testade tampong några gånger som tonåring i samband med någon idrottslektion som skulle vara i simhallen och det gick inte alls. Jag fick inte ens in den minsta storleken. Efter det har jag aldrig testat igen. Jag har även haft problem vid sex, så jag misstänker att det är en kombination av att jag är trång och att jag spänner mig, mest det sistnämnda. Blöder mycket dag två-fyra av mensen, de andra dagarna är det okej/uthärdligt med binda. Framför allt är det jobbigt om jag måste gå någonstans och vara borta länge (läs: gå till kontoret), jag är konstant livrädd att blöda igenom. Bindor läcker alltid på sidorna för mig.
 
Jag testade tampong några gånger som tonåring i samband med någon idrottslektion som skulle vara i simhallen och det gick inte alls. Jag fick inte ens in den minsta storleken.
Jag har samma erfarenhet, men jag har när jag hittat köpt amerikanska tamponger med applikator då de är så himla mycket enklare! Fast man hittar inte de så ofta i Sverige.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 243
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 402
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp