Kan vi prata om mensskydd, framför allt menstrosor?

Jag använder också natracare bindor och det är storskillnad från dem "vanliga".
Kör kombo med tampong (natracare eller reneé Voltaire) på natten men blöder igenom, så jag brukar sova med shorts/ pyjamasbyxor för att skydda lakanen något.
Så jag har funderat på att testa trosorna på natten som ett komplement.
Såg nu att någon nämnde att det finns lågabsorberande, vilket hade kunde vara något för tiden under ägglossning när det är rikare flytningar.

Edit: jag har funderat på tygbindor rätt länge, men när man blöder mycket och har svårt att byta binda utan att det ser ut som en scen ur Dexter, då känns tygbindor som svårt.
 
För att ytterligare utveckla tråden - ni som använder menskopp, är det lättare att sätta in än tampong? Hur ofta behöver man tömma den? Funkar det att göra på ett icke helt rent/sterilt ställe som en toalett på jobbet?

Jag testade tampong några gånger som tonåring i samband med någon idrottslektion som skulle vara i simhallen och det gick inte alls. Jag fick inte ens in den minsta storleken. Efter det har jag aldrig testat igen. Jag har även haft problem vid sex, så jag misstänker att det är en kombination av att jag är trång och att jag spänner mig, mest det sistnämnda. Blöder mycket dag två-fyra av mensen, de andra dagarna är det okej/uthärdligt med binda. Framför allt är det jobbigt om jag måste gå någonstans och vara borta länge (läs: gå till kontoret), jag är konstant livrädd att blöda igenom. Bindor läcker alltid på sidorna för mig.

Jag har använt menskopp sedan jag läste om det på buke för en herrans massa år sedan. Min första är fortfarande den bästa jag testat, en mjuk lite mindre variant. Vet inte om jag skulle säga den är lättare än en tampong men för mig så gör tampong ont pga torrt/friktion och är därför svårt för jag tycker det är så obehagligt. Jag blöder inte så mycket och hade kanske stått ut med minsta tampongen 1-2 av de rikligare dagarna om jag var tvungen.

Jag tömmer menskoppen när jag duschar och en gång till 1-2 dagar max ibland så då kan jag typ alltid göra det hemma. Men bara det finns ett handfat (helst inom räckhåll från toan) så går det bra att tömma den offentligt också. Finns det inte inom räckhåll får man bara strunta i att skölja av den, tömma o sätta in igen alltså. Oavsett blir det alltid ganska mycket blodbad så jag föredrar duschen/hemma 😅 Men alltså inte blodbad som i blod överallt bara att man behöver lite mer papper och behöver tvätta händerna på toan och inte utanför som en del ställen. Men, beroende på hur mycket man blöder kan det ju vara lätt avhjälpt genom att tömma den när det passar.

Det är det bästa för mig, att byta en tampong för tidigt är ju typ omöjligt, jag ryser bara av tanken att använda tampong igen i mitt liv. Menskoppen kan du blöta eller använda lite glidmedel till ifall det är krångligt att sätta in den innan man vant sig. Finns lite olika sätt att vika dem också så man får testa vad som funkar för en själv. Och misstänker man att man ska få mens snart är det bara att sätta in den och ta ut o skölja av den nästa gång man duschar liksom eftersom den inte stör även om man inte redan fått mens.

Jag använder också natracare bindor och det är storskillnad från dem "vanliga".
Kör kombo med tampong (natracare eller reneé Voltaire) på natten men blöder igenom, så jag brukar sova med shorts/ pyjamasbyxor för att skydda lakanen något.
Så jag har funderat på att testa trosorna på natten som ett komplement.
Såg nu att någon nämnde att det finns lågabsorberande, vilket hade kunde vara något för tiden under ägglossning när det är rikare flytningar.

Edit: jag har funderat på tygbindor rätt länge, men när man blöder mycket och har svårt att byta binda utan att det ser ut som en scen ur Dexter, då känns tygbindor som svårt.

När jag inte tar hormoner så behöver jag trosskydd vid ägglossning, jag hatar alla former av trosskydd/bindor för de sitter ju aldrig skönt, speciellt inte när man rider 😮‍💨 Menstrosor är perfekt då! Thinx Air Hiphugger är klart skönaste ridtrosorna jag hittat dessutom👌
 
Ahaa, finns det sensitive-bindor. Det måste jag kolla på. Köper man de i vanlig mataffär?


Jag med. Jag är lite inne på det @soom skriver då jag också hade uppehåll i mensen då jag käkade p-piller i mängders med år och när jag skulle köpa så var Always mycket plastiga och konstiga. Det var då jag började kolla vad bindorna är tillverkade i för material, just eftersom jag är silikonallergiker, men det finns ingenstans på någon av de konventionella. Jag kan tänka mig att Always innehåller silikon för jag blir helt förstörd där nere med dem. Då har Libress varit bättre.
Ja jag köpte mina på Willys, dessutom har de extrapris nu, så de är inte dyrare (om man köper två paket) än vanliga Libressebindor.
 
För att ytterligare utveckla tråden - ni som använder menskopp, är det lättare att sätta in än tampong? Hur ofta behöver man tömma den? Funkar det att göra på ett icke helt rent/sterilt ställe som en toalett på jobbet?

Jag testade tampong några gånger som tonåring i samband med någon idrottslektion som skulle vara i simhallen och det gick inte alls. Jag fick inte ens in den minsta storleken. Efter det har jag aldrig testat igen. Jag har även haft problem vid sex, så jag misstänker att det är en kombination av att jag är trång och att jag spänner mig, mest det sistnämnda. Blöder mycket dag två-fyra av mensen, de andra dagarna är det okej/uthärdligt med binda. Framför allt är det jobbigt om jag måste gå någonstans och vara borta länge (läs: gå till kontoret), jag är konstant livrädd att blöda igenom. Bindor läcker alltid på sidorna för mig.
Jag tömmer 1-2 gånger dygn, har menskopps största pga rikliga blödningar. Tömmer 2 gånger/dygn när jag blöder som mest. Jag som inte kan använda tampong alls tycker menskoppen är så mycket bättre. Lätt att få dit när man fått in tekniken :)
 
Det går inte att jämföra tampong och menskopp... Tampong är som att dra fingrar på en rittavla (eller hur man nu uttrycker sej) den ger rysningar av bara anblicken. Medans menskopp är "mjukt" och glider lätt.. Sen har ju såklart menskopp nackdelar med... Men med vana så minskar nackdelarna då man vant sej hur man använder den.
 
Inspirerande tråd! Har aldrig tänkt på att det skulle finnas menstrosor! Men nu har jag beställt ett par. Kanske lösningen på min alltid fruktansvärda natt under mensens första dygn. (Håller tummarna.)
 
Är det typ den gamla Tampax med införningshylsa?
1644784868533.png

De är säkert inte alls bra för miljön dock med extra plaster, men de är sååååå mycket enklare att föra in. Alltså, det är en helt annan upplevelse.
 
Som någon skrev ovan är menskopp och tampong inte jämförbara. Jag kan inte använda tampong, det gör ont och känns ideligen, men menskopp är lätt att få på plats och sedan känns den inte. Borde använda den oftare än vad jag gör, tex på natten. Har svårt att få rätt på det här med binda och sikta var blodet ska hamna... jag verkar blöda som en gris och trots nattblinda och pyjamas verkar blodet missa den ibland och jag får "fina" fläckar på lakanet. SÅ tröttsamt. Vet att menskopp nog löser problemet, men grejen är att det är lite jobbigt att ta ut den- blodbadet är inte kul när man vet att folk står i kö till toa, och det är lite stressigt att sätta in den när man hör ungarna utanför som JUST MÅSTE PÅ DASS JUST DÅ! Annars har jag bara lovord, det är ju trots allt inte menskoppens fel att fiffi drar ihop sig när den hör tonåringarna utanför....
 
Visa bifogad fil 85858
De är säkert inte alls bra för miljön dock med extra plaster, men de är sååååå mycket enklare att föra in. Alltså, det är en helt annan upplevelse.
Tampaxs hylsa är väl av papper? (känns lite mer miljövänligt, tamponger har väl plast isig ändå)
Jag vet att OB har plast hylsa också, vet inte var den går att få tag på i Sverige dock.
Hylsa är väldigt praktiskt när man är på resande fot, även om jag försöker undvika plast i närheten av underlivet.
 
Tampaxs hylsa är väl av papper? (känns lite mer miljövänligt, tamponger har väl plast isig ändå)
Jag vet att OB har plast hylsa också, vet inte var den går att få tag på i Sverige dock.
Hylsa är väldigt praktiskt när man är på resande fot, även om jag försöker undvika plast i närheten av underlivet.
Inte deras compac-varianterna, de är i plast. I alla fall sist jag köpte (var iofs ett tag sen).

De med pappomslag har jag inte sett på evigheter, men jag tyckte inte om dem iom de var sjukt långa och inte något man fick plats med lite smidigt och dolt i handen :p
 
Ni som redan är insatta; vilken menstrosa ska jag kika på? Jag använder nattbindor nu, som jag kompletterar med trosskydd framför och bakom eller en till binda, för att slippa läckage. Som nyförlöst fick jag ha likadant, med dubbla skydd, för att få rätt längd på skyddet. Blöder kraftigt och de värsta dagarna funkar inget annat än att sitta på toa och låta det rinna, så de dagarna räknar jag inte med nåt annat heller. Men tänker att resten av dagarna kanske menstrosor kan funka. Liksom när jag får mellanblödningar.
Vill inte ha sting eller tanga. Har XL.
 
Är det någon som regelbundet använder menstrosor? Vad är er erfarenhet?
Jag funderar på menstrosor då jag upplever att fiffi inte mår bra av bindor (frågan är vad för material de är gjorda av för det står inte på paketet). Men när jag googlade och kollade så är det 40 graders tvätt på "alla" menstrosor. Räcker verkligen det för att få de rena? Eller går det bra att köra de i 60 grader? Jag tänker på svamp mm. Jag vill gärna tvätta mina trosor i 60 grader. Och håller menstrosorna verkligen tätt?

Eller är det någon som har något tips på bindor som är snällare mot huden än de vanliga, Always, Libress, etc?

När man kollar bäst i test på bindor så är det bara uppsugningsförmåga som räknas, men jag är intresserad av hur mycket luft en binda släpper igenom också, men det står ingenting om det någonstans. Precis som det inte står vad bindorna är gjorda av.
Har haft, är ganska täta skulle jag säga (inte luftiga som bomullstrosor, mina är dock runt 5 år gamla så det kan ha utvecklats). Använde dem dagen innan mens, om jag trodde jag skulle få, kanske eller om jag tex skulle vara ute och sporta men det inte var länge mitt i mens. Eller några dagar in på mensen när den började ge sig.

Inget för mitt i high flow.
 
Senast ändrad:
En fråga till er som använder menskopp; hur fungerar träning? Tänker på t ex cykling, längre turer på landsvägscykel...? Använder min nu för första gången (eller har provat förr, men det var hundra år sen och jag cyklade inte då) och känner mig lite tveksam till att cykla med den :S...?

Jag fick problem med torra slemhinnor och blev rekommenderad menskopp... Tycker varken tampong eller bindor känns bra. Men, sätter ni in menskoppen direkt vid minsta början på mensen? Läste nåt om det, minns inte vem som skrev... Tyckte det kändes konstigt att göra det, fast egentligen kan man väl det, det funkar ju inte som tampong.. den är ju där bara.. Använde trosskydd nu i början, men usch, vill ju helst inte det.
 
En fråga till er som använder menskopp; hur fungerar träning? Tänker på t ex cykling, längre turer på landsvägscykel...? Använder min nu för första gången (eller har provat förr, men det var hundra år sen och jag cyklade inte då) och känner mig lite tveksam till att cykla med den :S...?

Jag fick problem med torra slemhinnor och blev rekommenderad menskopp... Tycker varken tampong eller bindor känns bra. Men, sätter ni in menskoppen direkt vid minsta början på mensen? Läste nåt om det, minns inte vem som skrev... Tyckte det kändes konstigt att göra det, fast egentligen kan man väl det, det funkar ju inte som tampong.. den är ju där bara.. Använde trosskydd nu i början, men usch, vill ju helst inte det.
Perfekt att träna i. Eller bada i. Jag glömmer faktiskt ibland bort att jag har mens. Så skönt! Jag har den från början av mensen tills den är klar. Kan eventuellt ha trosskydd i slutet, men det spelar egentligen ingen roll.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 274
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 498
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp