Kan vi prata om Texas?

SaraXX

Trådstartare
Arg. Ledsen. Uppgiven.
Hur kan så många tycka så? Tycka att det är vettigt? Jag vill förstå, men det går inte. Jag kan inte tro att de själva tror att det är det ofödda barnet de värnar, eftersom det barnet inte värnas på något annat sätt sedan.

Kan vi prata om det här? Ni är så kloka.
 
FB_IMG_1631118612783.jpg
 
Jag förstår det inte närmast som en individuell åsikt människor i Texas eventuellt har, utan som en produkt av en mycket mer långtgående och djupgående verklighetsbild som skiljer sig från vår. En bild som inte uppkommit spontant från människors egna huvuden, utan i högsta grad skapats av kraftfulla organisationer. Det handlar om makt, och inte bara över kvinnors kroppar, utan makt över ett narrativ i vilket kvinnors kroppar tillhör män. Ett narrativ vi kämpat i hundratals år för att bryta ner som lätt kan återinstalleras om inte rätt kunskap och framför allt en känslomässigt och moralisk bredare bild är tillgänglig. Det är inte så att människorna i Texas som tycker såhär över en natt blivit kvinnofientliga. Det är långtgående historiska linjer och maktspel som (som så ofta annars i historien) går ut över kvinnor.
 
När jag bara vill säga åt helvete åt allt så tänker jag på det här

https://www.reuters.com/world/ameri...zing-abortion-is-unconstitutional-2021-09-07/

Det som gör mig ännu mer förbannad är att vi har EU länder som skrivit på EU:s Human Rights charter som också försöker inskränka aborträtten, kvinnors rättigheter och LBGQ+ Vi (EU) borde städa vårt eget hus och det nu! Släng ut de länder som lagstadgar mot rättigheter som vi i andra EU länder tar för givet. Sedan tänker jag på Irland och folkomröstningen där och känner mig lite uppmuntrad. Det är en berg och dalbana. Men ja, Texas gör mig så förbannad och att Roe v Wade håller långsamt på nullifieras - och kommer göra det så småningom pga de konservativa domare Trump utnämnde.

När man tänker på Thurgood Marshall och Ruth Bader Ginsburg...
 
Jag blir ledsen och uppgiven.
inte bara Texas utan även det som @MJLee påpekar i inlägget här ovan. Kvinnors rättigheter som inskränks på alla möjliga håll och kanter.
Jag blir mest rädd för att det görs så lite åt det, särskilt inom EU. Pengar styr och då spelar det visst ingen roll om det är en öppen demokrati eller en förtryckande fascistisk stat. Bådar inte gott.
 
På något vis har man ju arbetat för något likande genom att tillsätta konservativa personer i högsta domstolen i USA. Det är inte direkt en nyhet att många hoppas på ett fall som utmanar Roe vs. Wade (som ironiskt nog inleddes i Texas när det begav sig). Det är så vidrigt.
 
Mer eller mindre, även om EU inte är riktigt lika federalt som USA (än så länge). Jag anser att åtminstone Polen och Ungern borde kastas ut ur EU omgående.
Jag tänkte väl på din formulering ’så länge de tillåter’ (min kursivering). För det blir ju då att vi som EU-medborgare bär skuld för Polen. Men du kanske tänkte på ett annat ’de’ än jag.
 
USA är på samma nivå som andra stater som styrs av religiösa fanatiker, och ja, jag vet att "men inte hela USA...", who cares... Så länge de tillåter sånt här att hända är alla lika medskyldiga.


Vi som bor i andra stater som inte "tafsar" pa kvinnorattigheter eller frihet mellan stat och kyrka "cares". Vi i Oregon kan gora lika lite at vad Texas bestammer som Sverge kan gora at vad Italien bestammer och vi kanner oss lika lite "medskylldiga" som Sverige nar sodra EU hittar pa nagot helt vansinnigt.
 
Blir lite orolig när det dyker upp sådana här lagar och förbud att de ska sprida sig. Känner folk här i Sverige som är starkt emot abort och ser det ibland i diskussioner i olika sociala medier och det skrämmer mig vanvettigt. För finns de tankarna här hos en del personer så är inte steget långt att vi har kvinnoförtryckande förbud också.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Kläder & Bli fin ”Haglöfsjackan har blivit en symbol för den svenska gängkulturen.” SvD Jag hade ingen aning och kommer fortsätta köpa Haglöfskläder...
2
Svar
24
· Visningar
1 261
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp